Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lola T96/50, | 1, 2, 3 ... 149, 150, 151 >> 140 besök idag (553534 totalt) |
Jaha. Sålde ju väldigt nyligen min gamla 91a och hade ju tänkt vara billös ett tag framöver då det är mycket annat i livet som igentligen skulle behövas tas om hand om. Och hade ju först tänkt dra igång mitt audi v8 lådbilsprojekt direkt när nya verkstaden är färdigbyggd.
Men så via vänner fick jag nys om att denna 96a var till salu hos rajamäki. Slog honom en signal och plötsligt står jag här nu med en ny formelbil. Denna köps med komplett karosseri, monoqoque. Aero paket. Samt hjulupphängning fram. Motor och låda samt bakre hjulupphängning är inte med i köpet . Först ska den få vila lite upp på vinden tills verkstaden är färdig. Sen är tanken att lådbilsprojekt ska istället få en v6a (för ett kortare motor paket) Så då får denna f3000 en överladdad 4,2l v8 istället med 6vxl fwd 01e låda. Och då är tanken att köra med audi drivaxlar ihop med en uppsättning äldre f1 bakre uprights /bromsar/bärarmar /hjul. Jag har fått lov av rajamäki att plocka lite delar som kan tänkas behövas ur hans reservdelslager till det som jag Saknar för bilen Sen måste jag bygga nytt bränslesystem. Nytt oljesystem. Nytt pedalställ (blir e-gas såklart) Och även vattenkyl måste byggas ihop för att passa nya motorn. Även el och styrsytem blir att bygga helt nytt. Lutar åt emu master black då det ska stödja dem funktioner jag vill nyttja. Jag har pratat med bjp race som ska vara med och sponsra bränsle systemet. Kommer ha lite andra sponsorer under byggtiden som vanligt men det ska ändå plockas ihop med en vanlig arbetarlön så det kommer eventuellt dra ut lite på tiden såklart. Jag har pratat lite med bröderna Ajden som har erfarenhet av konstruerande och kommer behöva lite hjälp att få till växelmekanismen. Det finns spak i bilen men dock för seq låda så den är inte helt kompatibel med 01e lådan såklart men det ska väll lösas på något vis. Förutom det ser jag inga stora bekymmer att få ihop en fungerande bil. slänger upp ett par bilder idag, sen tänkte jag att 2018 när bilen är klar kommer jag lägga upp ett tiotal bilder på varje detalj istället för en traditionell byggtråd _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
Skämt åsido.
Har aldrig riktigt fallit för utseende på formelbilar från mitten av 90. Så blir troligen nos från någon lite modernare formelbil och kanske någon styling av sidepods och defenetivt så stora däck som går dit på dessa fälgarna. Men vill gärna ha tips på design, tänker färgsättning. Tycker samtliga team jag hittat haft ganska trist design. Denna silvriga design på exempelbild jag länkade känns iallafall ok. Men skulle gärna ha tips på andra snygga. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
Gillar mclaren/marlboro men tycker dem är överlägset snyggast tidigt 90. Mindre snygg i dem nyare karosserna.
Orange svart arrows stuket har slagit mig men inte helt såld där heller Tycker nog helt enkelt f1erna var snyggast på första halvan av 90talet. Kanske svart likt arrows a18-19?? Speciellt om jag bygger om till någon lite modernare nos Lite trist men jäkligt ställen. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
Liten uppdatering säkerheten. Nya sparco bälten. Ska även köpa till arm restraints senare
Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
har dessvärre inte så mycket att rapportera då jag ännu bygger garaget så har inte hunnit ta hem allt till nya garaget ännu men slänger väll upp några bilder nu som då.
har hittat en som byggt överladdning på några av dessa 4.2L v8erna med mycket gott resultat. har pratat med killen en del och känner mig rätt säker på att det ska bli bra med det motorvalet med ganska enkla medel. är ju sugen på en typ vortec v2-3 kompressor för att slippa massa skräp som slår ihjäl avgasljudet, men å andra sidan måste man ju nästan alltid åka ljuddämpat ändå så kanske enklare med dubbelturbo av den anledningen med, mycket funderande innan man ens börjar plocka med delarna. en annan liten detalj att fundera över är drivning av bakhjulen, inte hittat några kompletta upprights med singelmutter och drivknut/lager osv, som håller för den effekt jag ska ha. och hittar man nått komplett med bromsar osv så är ju prislappen därefter, så med största sannolikhet blir det att bygga något eget utifrån ett par "tomma" upprights, å få ihop med med audis uttre knutar så mina tänkta drivaxlar passar. sedan få till singelmutter att passa med det. så någon som är en jäkel på svarv/fräs omed lite extra fritid att spendera under våren/sommaren får gärna höra av sig om man känner sig sugen på att hjälpa till med den biten. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
Våra race- och banåkarbilar Lola T96/50, | 1, 2, 3 ... 149, 150, 151 >> 140 besök idag (553534 totalt) |