Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 CSL *Bakvagnsrenovering* | 4 besök senaste veckan (5293 totalt) |
Visste inte vilket forum detta passar i så skapade en biltråd istället!?
Nedan följer info om min bakvagns-/ golvrenovering av min BMW, dels för egen dokumentation men förhoppningsvis kan detta komma flera till gagn som funderar på att göra denna renoveringen. Jag har förstått att det finns olika recept för detta men denna varianten passade mig och dom skador min bil hade. Jag har ägt bilen sedan 2014 och direkt efter köp så uppmärksammade jag ett ljud från bakvagnen. Jag levde med skygglappar på dom första åren i hopp om att det var slutväxeln som lät när den låste upp alternativ en tråkig bussning. Allt eftersom jag körde med bilen blev ljudet allt mer frekvent och ett par dagar innan Ringen i år så tog jag tag i problemet och då hittade jag en spricka i golvet bara av att titta under bilen, dvs utan att behöva ta av bakvagnen, ingen Ringenresa med denna bilen i år med andra ord:( Trevlig läsning! Sprickor.... Länk till dom förstärkningsplattor jag valde från Redish Motorsport i UK; http://redish-motorsport.com/RedishM Solida bakvagnsbussningar köpte jag från Millway, dom behöver ingen vidare presentation på rejsa! demontering tvätt och förberedelse för slip, uppskattningsvis så tömde jag 30 burkar bräkleen under bilen här har vi fyllt igen sprickan innan vi lägger på förstärkningsplattan blir klart värmeutveckling när man svetsar inte minst med tig så jag sprutade in rostskyddsmedel mellan golven en man svetsar och en annan sitter i kofferten och är brandvakt, rikligt med rökutveckling CA Primer och senare karroserikitt byte bussningar och tvätt av bakaxel; nytvättad tank montage Frågor, glada tillrop besvarar jag gärna, att jag skulle valt en annan lösning och att denna är skit kan ni hålla för er själva:) _________________ Ola BMW |
||||
En liten fråga, bara?
Var alla bussningarna original i bakvagnen, innan renovering? Det är ju känt att många M3:or spricker i golven men det framkommer sällan vad det sitter för bussningar! När man byter till hårdare bussningar så ändras ju bilens grundkonstruktion/hållbarhet. Byter man som du nu till stumma bussningar så ställer det ju oerhörda krav på konstruktionen. Inget som kan flexa och "ta upp" krafterna! Bara lite funderingar... -Snyggt jobb du gjort med renoveringen _________________ Niklas Kjellsson Porsche 964 C4 Såld BMW 1602 Trackday Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld Porsche 997 4S |
||||
Fin bil och fin renovering du gör!
Skulle gärna också se mer bilder på hela bilen. Kul med en riktig CSL! Ang. bussningar så skulle jag nästan tro att det rentav blir bättre med stumma bussningar. Att man inte tillåter att det kan flexa, då hamnar ju lasterna på ytor det är tänkt hamna. Gummibussningarna är väl framförallt för komforten egentligen. |
||||
Tack för en fin och informativ tråd. Måste följas.
Såg att min redan har förstärkningar men att de suttit länge, samt att vi skymtar en spricka längre upp i bakvagnen. Så det planeras in under vintern här med att ta ner bakvagnen o byta det mesta 😉 Självklart Millway👍🏻 _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||
Samtliga var original bussningar, skall tilläggas att min bil endast har rullat 5000mil, dem flesta av dessa är gatmil, eller i alla fall vad jag känner till? _________________ Ola BMW |
||||
var god lånade hjul för bankörning från min e36a men blev inget bra med ET:n, hade gått med coilovers och camber dock.
Utan att veta något så är det precis så här jag resonerat! _________________ Ola BMW |
||||
Fruktansvärd;) Det är kanske att ta i. Tudelad eller hatkärlek är kanske hellre ordet. För aktiv körning så ja, varje växling är som en hästspark i ryggen. Kontrapol till DKG:ns sömlösa växlingar. Automatläget använder jag aldrig. Ja, rätt säker på att den är samma som vanliga. Nästa generationen i M5E60 skall vara bättre har jag hört. _________________ Ola BMW |
||||
Utmärkt val av plåtar Ola!
Men plåtar är inte en permanent fix då golvet spricker och separerar på många fler ställen. Det här anser jag därför är väl värt att lägga några minuter på att läsa. http://www.m3forum.net/m3forum/showt _________________ Vincent Pihlström BMW M3 E46 04 flyttsak |
||||
Tvärtom skulle jag säga. Hade dem haft stumma bussningar i bryggan original så hade dem aldrig spruckit i plåten, det är vickandet av bussningens alurör som gör att den spricker enligt mig =) _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 CSL *Bakvagnsrenovering* | 4 besök senaste veckan (5293 totalt) |