Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo 75 Evo 24v CAR challenge #6 | 1, 2, 3, 4 >> 9 besök senaste veckan (24215 totalt) |
Tänkte att jag lägger upp min bil här också och delar med mig utav vad som sker genom mina ögon med bilen och på tävlingarna!
Bilen är en AR 75 V6 12V Potenziata. (Potenziata är ungefär som en QV plus) Bilen är Kuntas gamla racerbil, fick tipset när jag sålde min gamla utav en god vän att denna bilen kanske var till salu och jag ringde och hörde mig för vilket resulterade i att jag några veckor senare hämtade bilen! Info om bilen då: Motor och drivlina; 3.0 V6 12V, standard men med ökat soppatryck och manipulerad tändning. I övrigt original 3.0ans låda med hålborrade och svarvade drev, slutväxeln byt till 4:10 istället för 3:88 dvs jag har en TS låda i dagsläget. Sinterlamell. Bromsar: Fram; BMW E36 325 skivor, 288 mm, Volvo 240 fyrkolvsok med Carbotech XP10 belägg Bak; Original med Red Dot R belägg. Chassie: Rörrams bärarmar samt knivkrängare fram ifrån Kyösti på Faster Technologies. Gaz coilovers fram. Aningens Toe out och 3.5 grader negativ camber Bak sitter det gula bilstein och justerbara fjädrar från Forza motorsport. Skränkt dedion, 2.5 grader negativ camber och lite toe out. Bakre krängningshämmare är original. Hjul: Torrt, 17x7,5 TSW med 215/45 R17 Kuhmo V700A K91 Vått: 15x7 Stilauto med 205/50 R15 Bridgestone Potensa _________________ Robin Nyquist Alfa Romeo 75 Evo 24v #6 CAR Challenge |
||
Jag har börjar kapa ut i motorrummet för att enklare leda ner insugsslangen med luftfiltret för kall luft sen är tanken att på båda sidor kapa ur och svetsa dit ett rör mellan fjäderbenstornet och casterstags infästningen.
Dessutom kommer motorrummet att städas upp och snyggas till ordentligt i vinter! _________________ Robin Nyquist Alfa Romeo 75 Evo 24v #6 CAR Challenge |
||
Nu börjar det snart dra ihop sig för tävling, tre veckor kvar och det som återstår är:
Valsa skärmar för att få plats med 17" Kapa ur ordentligt i fram i motorrummet och svetsa dit rör för att bygga på buren Köra in beläggen Montera rättförlängaren på 40 mm Montera passagerarstol[/list] _________________ Robin Nyquist Alfa Romeo 75 Evo 24v #6 CAR Challenge |
||
Då är hjulhusen bearbetade, kapade ur lite innanför skärmbreddarna och bräddarna i sig kommer moddas för att gå fritt! Hjulhusena är även masserade!
Dessutom har laptimern monterats! Sen har även bilen städats lite invändigt på onödig el: Före: Efter: _________________ Robin Nyquist Alfa Romeo 75 Evo 24v #6 CAR Challenge |
||
Dubbelhelg och racetaxi, köra bilen på bana... Första gången jag skulle få köra min bil med lite knuff i sig (Gelleråsen blev inte så lyckad) och jag nervositeten började göra sig tillkänna!
Jobbade halvdag och vi samlade ihop oss och åkte karavan om sex ekipage totalt ner till Kinnekulle Undertecknad tog täten och gissa om mina backspeglar helt plötsligt var konstant fyllda utav vackra bilar! Vi kommer ner till banan i ganska god tid och lastar av i lugn och ro och tar ett inspektionsvarv runt Kullen på depåmopparna (longboards) för att sedan rulla emot Falkängen där det som vanligt var grillat och lite gliringar och ljugeri inför racen. Otroligt kul att få se alla härliga alfatokar igen! Lördag; Kommer till banan efter en stadig frukost på Falkängen och känner mig riktigt laddad och spänd. Första träningen känns bra och bilen känns bra och balanserad. Alla tendenser till överstyrning och kast eller understyrning är bilen riktigt tydlig och förvarnande med och den kommer inte med några överraskningar. Börjar få upp lite tempo och börja leta spår och bromspunkter och allmänt skakar av mig rattrosten. Träning 2 och racetaxi. Spännande att ha någon i bilen, bilen blir mjukare och lite långsammare (6 tiondelar som mest) men överlaget kändes den ganska bra. Fick skjutsa runt några stycken som tyckte åkturen var väldigt behaglig! Film finns och kommer läggas upp efter redigering! Kvalet kändes bra, fick mycket fria varv och kände att jag kunde börja öka mitt tempo avsevärt och tiderna sjönk stadigt och jag körde till min förvåning väldigt jämt, även i trafik, det diffade som mest 4-8 tiondelar. Race 5 och vi är 24 startande bilar, gör en ganska dålig start och tappar positioner och efter passeringen in under bron möts jag utav en hav utav bilar som dundrar in i kvarnen (grymt fet syn att se) och jösses vad trångt det var och sedan efter TV-krönet kommer det en gulflagg och jag tror några tog sig förbi mig. Fred-Oves bil hade fått motorras på line-up och stod mitt i svängen ut på start och mål och Hindemith och Stefansson höll på att köra in i honom bakifrån. Snacka om stökig inledning. Rödflaggen kommer fram vid huvudposteringen och in i depån skall man åka men jag märker att alla ändå är kvar ute på banan varpå jag gör likadant. Omstart och jag får igen en ganska dålig start och hamnar bakom Klangen och får fajtas lite med honom och efter en två tre varv åker vi på bredd under bron och i kvarnen är jag förbi och jagar vidare.Det är en grym känsla att ta innerspår under bron i bredd med någon. Rosengren börjar närma sig bakifrån men kommer inte förbi och jag tar målflagg som P6 klassmässigt. Race 6 är betydligt mer städat och jag gör igen en katastrof start och blir passerad av flera bilar men får upp tempot fort och börjar jaga framåt. Teamkompisen går upp på min vänster i kvarnen men sedan över Mohlin drar jag ifrån (tack som fan för kul fajt i några kurvor tjockis ) och jagar ifatt Mats och ligger och fajtas med honom ändå tills vi passerar mållinjen nästan jämsides. Tack för riktigt rolig fajt! Kvällen kommer och det är middag på Carinas och det var en oerhört trevlig kväll men jag tyckte synd om Kewin som fick haveri på transporten när han var snäll och skjutsade hem Ståhlgrens bil som havererade. (men han fick ihop den och kom tillbaks och körde sedan hem Busens Alfetta) Söndag. Jag hade pratat med herr Claes Hoffsten och han körde min bil på första träningen för att ge mig lite feedback om bilen för att se om jag hade samma tankar om bilen och hur den betedde sig. Han kom in med tummarna upp och skickade fram handen och sa att den var hur rolig som helst! Stort tack Claes det är oerhört uppskattat! Träning 2, bilen känns grymt bra och det skjutsas runt folk och det var uppskattat från de. Hade en trevlig pratstund med herr Schmidt i bilen! Filmat och det skall redigeras och sedan kommer läggas ut! Körde en del fria varv och persade på 1,05,002. Bilen kändes riktigt grym! Trodde dock jag var under 1,05 men det var nära. Kval, bilen känns ännu bättre och jag ligger bakom Ahnfeldt och ligger honom i rumpan men kommer inte om pga dåliga utgångar på start och mål, efter några varv märker han att jag är betydligt snabbare och släpper förbi mig på proffesionellt sätt och jag sätter en del snabba varv med leende på läpparna! Race 7, får en grymt dålig start och hamnar efter igen och ligger och jagar. Har Ahnfeldt framför mig och Mats framför honom, ville om Mats med tanke på tidigare race och efter tre varv är jag förbi Henke och jagar efter Mats men får aldrig kontakt. Race 8, dålig start återigen, verkar vara ett återkommande fenomen men ligger och fajtas lite med Ronny (grymt kul) och håller honom bakom mig och kör i mål i ett ganska odramatiskt race för min del. Åker hem med två sjätteplatser och två femteplatser och är hur nöjd som helst med bilen. Vet vad som står härnäst på listan. Jag vill passa på och ta hatten av och buga och bocka för banmötesgruppen, klubben, Challenge och alla ni inom och runtom banan som gör allt det här till det roliga det är. Jag har haft den bästa helgen på jag vet inte hur länge och jag ser väldigt mycket fram emot Mantorp i september. Har filmat en del inifrån bilen och det materialet skall redigeras lite sedan kommer det läggas ut! _________________ Robin Nyquist Alfa Romeo 75 Evo 24v #6 CAR Challenge |
||
Dags att damma av denna tråd igen.. Nu står dock sprut och lurar, min fråga är då, vad är vettigast på dagens marknad om man jämför pris/kvalité!?
Motorn i fråga är en 24v V6, få höra vad ni tycker! _________________ Robin Nyquist Alfa Romeo 75 Evo 24v #6 CAR Challenge |
||
Kul med lite liv i tråden!
Det finns många bra sprut. Jag tycker att Maxxecu verkar var rktigt vettigt och prisvärt. Finns bra support kring det hela också . _________________ Karl Sandler Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan |
||
Kul med lite liv i tråden!
Det finns många bra sprut. Jag tycker att Maxxecu verkar var rktigt vettigt och prisvärt. Finns bra support kring det hela också . _________________ Karl Sandler Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan |
||
Sprutet är införskaffat! Näst senaste versionen av VEMS, håller på och jagar rätt på färdiga kabelhärvor, hittade denna, är den med kontakter eller får man köpa de till och löda ihop de mot ex spridare osv?
https://shop.vems.hu/catalog/v3harne _________________ Robin Nyquist Alfa Romeo 75 Evo 24v #6 CAR Challenge |
||
Gött att du är igång! Ser dock oroväckande tomt ut i motorrummet, hoppas du har gott om meksug och -tid i sommar! Målbild till Kinnekulle i augusti: _________________ Mats Forssén Mondial T |
||
[quote="matfo"]
Gött att du är igång! Ser dock oroväckande tomt ut i motorrummet, hoppas du har gott om meksug och -tid i sommar! Målbild till Kinnekulle i augusti: [/ Tack, det känns skönt! Haha, det är på gång, du får ta en titt i motorrummet nästa gång den besöker depån 😉 _________________ Robin Nyquist Alfa Romeo 75 Evo 24v #6 CAR Challenge |
||
Det kommer jag göra måste ju se så att allt är reglementsenligt... ;-) Du la väl märke till vädret på målbilden jag la in _________________ Mats Forssén Mondial T |
||
Självklart! Men nu har vi haft blött nog i år. Det blir bara torra race framöver... _________________ Stefan Atterhall Alfa Romeo Alfasud TI 1,7 8V -78, #16 CAR Challenge (klass II) www.carchallenge.se |
||
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo 75 Evo 24v CAR challenge #6 | 1, 2, 3, 4 >> 9 besök senaste veckan (24215 totalt) |