Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Se7en: Lotus super seven 201? -- Dags för karossen! | 1, 2, 3, 4 >> 14 besök senaste veckan (50910 totalt) |
Halloj, tänkte att det var dags att dra igång en tråd här nu då byggandet är igång nu. Studerar till vardags på Karlstads Universitet till ingenjör i maskinteknik och detta är ett bygge jag har funderat på länge men inte kommit till skott tidigare med. Som rubriken lyder är det en lotus super seven jag börjat med, denna byggs efter den så kallade bok-ritningen. Byggstart var den 19 november, så det blir en del bilder på hur långt bygget kommit hittills.
Började med att införskaffa en ny svets och pensionera farsans gamla 25åriga clas ohlson svets. Var tvungen att tillverka en adapter för att kunna använda 5kg trådrulle och utnyttja bromsen för trådrullen. Första kvällen bestod av att lägga upp en tjock plywoodskiva på 21mm som byggbord och lägga upp bottenvarvet med rör i ramen och passa in dessa och punkta ihop. Dagen efter fortsattes inpassandet av rör i bakdelen mestadels men även rören som sammanbinder undre lagret av rör med det övre lagret. Här är övre lagret på den främre delen uppspänt för inpassning av rör. Inpassade och fastpunktade. En bild från sidan. 5e dec, ytterligare ett gäng rör inpassade och ditpunktade, börjar sakta med säkert likna en ram mer och mer. Annan vy framifrån, så långt som bygget kommit i skrivande stund. Som donator till detta bygge är tanken att en Ford Sierra skall införskaffas, denna kommer då få bidra med motor och låda, styrspindlar och diverse annat som kan användas. Som bakre upphängning kommer en stel bakaxel från en Volvo att användas. Då denna ram är smal och trång invändigt behövs smala stolar, kikat på Tillets stolar men dessa ligger på en alldeles för hög nivå i pris, engelska kitcardirect har liknande stolar till en betydligt lägre kostnad, någon som har erfarenhet av dessa stolar eller att beställa från denna sidan? Synpunkter mottages gärna kring detta eller om det finns liknande stolar på andra ställen. Allt för denna gång, frågor eller synpunkter mottages mer än gärna! _________________ Fredrik Bergstrand Ingenjör inom Maskinteknik. |
||||||
Trevligt med ett super seven-bygge. Passa på att regga dig på locostsweden-forumet också om du inte redan gjort det. Där finns en kille under användarnamnet Henke_HJCC som har gjutformar för stolar och en massa karossdelar till super seven. Har har en egen tråd under avdelningen Tjänster utföres/sökes där han lagt upp en del bilder.
_________________ Christoffer Persson |
||||||
Okej, trevligt med fler byggen! Vad kul, läser första året som högskoleingenjör. Vad läser du? _________________ Fredrik Bergstrand Ingenjör inom Maskinteknik. |
||||||
Tackar. Tusen tack för tipset, kikade in där lite snabbt och det såg riktigt bra ut! _________________ Fredrik Bergstrand Ingenjör inom Maskinteknik. |
||||||
Tänkte göra en liten uppdatering med ett litet sidoprojekt som jag bygger samtidigt, en liten portallyft. Tittade på att köpa en motorlyft för att ha för diverse lyft som uppstår men tyckte att dessa har en för stor begränsning i vad de klarar av och hur man kommer åt med dessa.
Snubblade över denna som Abus säljer på blocket och bestämde att jag skulle bygga en liknande. Förebilden. Ritade upp den i CAD och gjorde pdf-ritningar att ha när rören skulle kapas upp. Hela lyften blir uppdelad i tre delar där sidorna inklusive röret som ligger parallellt med golvet och förstärkningarna är en del och där det överliggande röret inklusive förstärkningarna mot det stående sidoröret är en del. På detta vis är den demonterbar och möjlig att placera undan när den inte används. Som lyftanordning kommer ett kedjelyftblock att användas. Några rör och förstärkingar uppkapade, dimensionen den kommer byggas i är 60x40x5mm VKR stålrör, lite överdimensionerat men det var vad som fanns hemma där jag handlar stålet. De längre rören, sidorna och det överliggande röret. En närbild på svetsfogar, här förstärkningarna fastsvetsade i sidoröret. En del sprut men det får flapdiscen rensa bort senare. Ena sidoröret ihopsvetsat och klart med förstärkningar. På röret mot golvet kommer sedan en platta under röret svetsas fast i var ände där hjul med broms skall skruvas dit för att göra hela lyften smidig. _________________ Fredrik Bergstrand Ingenjör inom Maskinteknik. |
||||||
Dags för en liten uppdatering, sidoprojektet i form av portallyften har blivit klar under eftermiddagen. Det återstår att måla den så den inte rostar men det får bli vid ett senare tillfälle.
Här är överliggaren ihopsvetsad med förstärkningar och bultad ihop med sidorören, detta gör att hela lyften är demonterbar och blir tre platta delar när den inte är ihopskruvad. Ett fäste för lyftblock tillverkat av plattjärn och två bultar är även påskruvat. Även plattor utskurna med laser för länkhjulen är fastsvetsade och hjulen ditskruvade på dessa. Kedjeblock påhängt och testat. Testat lyften lite snabbt genom att lyfta ramen lite snabbt, riktigt nöjd med resultatet. Fungerar mycket bra och kommer underlätta och användas mycket framöver i bygget och till diverse andra lyftjobb. Det var allt för denna gång! _________________ Fredrik Bergstrand Ingenjör inom Maskinteknik. |
||||||
Värt att tillägga till sidoprojekt är att totalkostnaden för hela portallyften är att totalkostnaden blev strax över 2000 kronor allt som allt, ungefär vad en vanlig verkstadslyft/motorlyft kostar på Jula eller Biltema. Men då är denna betydligt robustare och enligt mig mer universell än de som säljs i butik.
_________________ Fredrik Bergstrand Ingenjör inom Maskinteknik. |
||||||
Okej, måste säga att det är riktigt kul att hålla på och pula och bygga. Är enligt mig en simpel konstruktion som inte alls är särskilt avancerad att bygga. Har själv inga förkunskaper om varken att svetsa eller bilbyggen över huvud taget. _________________ Fredrik Bergstrand Ingenjör inom Maskinteknik. |
||||||
Uppdateringsdags, blev en liten stund i garaget nu på seneftermiddagen, börjat på bakänden, bilderna får tala för sig själva.
Nedre lagret av rör upplagda och punktade. Några rör till ditpunktade och vinkeln injusterad, sedan punktades bakdelen fast mot resten av ramen. Två rör till ditpunktade, så långt som jag kom nu, behöver kapa upp mer rör nu för att komma vidare. En annan vy från sidan på hur långt bygget har kommit hittilldags. _________________ Fredrik Bergstrand Ingenjör inom Maskinteknik. |
||||||
Några tips angående lyften. Det första är att sätta förstyvningar i skruvhålen för skruvarna som håller ihop ben och balk. Skruv genom två rör kommer att ge sig med tiden/vid belastning. Har du räknat på nerböjning av balken när du belastar den? När balken böjer sig lutar benen inåt och då slutar pivothjulen att rotera fritt. Kan bli hemskt irriterande kan jag lova.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||||
Tack för tipsen, har inte gjort några beräkningar på vad lyften klarar, men jag är inte orolig för att den skall ge sig i de ändamål jag kommer använda den till. Den kommer troligtvis inte lyfta mer än ett par hundra kilo som mest nån gång, och med tanke på att hela lyften är svetsad i 60x40x5mm VKR så känns den hållbar nog. _________________ Fredrik Bergstrand Ingenjör inom Maskinteknik. |
||||||
Dags för en liten uppdatering av vad som skedde på bygget idag, inte så många rör kvar nu innan det vankas helsvetsning av ramen och inpassning av donatordelar, plåtar osv kan påbörjas.
Här kommer lite bilder från eftermiddagens pass i garaget. Punktat dit lite mer rör i bakänden, behöver skaffa rundrör innan jag kommer vidare här nu. En annan vy på stötdämparfäste och bakände. Två rör till ditpunktade i ryggstödet. Två förstärkningsrör i fronten monterade, kanske något man eventuellt måste ändra på senare beroende på hur det blir med plats i motorutrymmet. Nedre rören ditpunktade i kardantunneln i kupéutrymmet. Byggde en liten enkel jigg för att lättare kunna måtta in rören som bygger upp resten av kardantunneln genom kupén. Så här långt har jag kommit nu, tog kväller nu, behöver kapa upp mer rör nu för att komma vidare med kardantunneln. Bättre bild på hela ramen, tagen strax före jiggen för kardantunneln kom på plats. _________________ Fredrik Bergstrand Ingenjör inom Maskinteknik. |
||||||
Det är inte brottgränsen jag är orolig för, det är pivothjulens funktion. Om inte axeln är lodrät så svänger inte hjulen som de ska. Skitjobbigt kan jag lova. Har erfarenhet av det från underdimensionerad liggbräda... Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||||
Okej, förstår helt hur du menar, det blir väl en sak som kanske fås ses över senare om det skulle visa sig bli ett problem. _________________ Fredrik Bergstrand Ingenjör inom Maskinteknik. |
||||||
Gjort lite mer idag, inte så många rör men det tar sig ändå sakta men säkert!
Bild från dagens jobb. Gjorde en kardantunnel, får se om jag får ändra senare i denna eller om den funkar. Bara dessa rör jag har satt dit idag, men efter detta spände jag fast ramen i bordet och började på att helsvetsa hela ramen, kom ungefär en tredjedel i helsvetsandet idag innan jag gav mig och tog kväll. _________________ Fredrik Bergstrand Ingenjör inom Maskinteknik. |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Se7en: Lotus super seven 201? -- Dags för karossen! | 1, 2, 3, 4 >> 14 besök senaste veckan (50910 totalt) |