Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Eftersnack 2004-07-16 Falsterbo Sprint Race | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (9454 totalt) |
Idag så började Falsterbo Classic and Sportscar Show. Och detta året så inledde dom med ett Sprint Race där de kördes en hel del olika trevliga bilar.
Vissa körde på tid och andra bara för uppvisning. Här kommer några: Edward Sandström Lola Koenigsegg CCR (om bilderna är för stora så får ja minska de ännu mer) _________________ Jesper Jensen |
||||
Falsterbo Sprint Race var extremt kul och välarrangerat, dessutom ett totalt osvenskt arrangemang. Närmast ligger nog engelska Goodwood där man kör race i Lord Marsh park. Trelleborgs MK ska dessutom honoreras som genomförde två sprintkörningar med bortåt 50 deltagare i ett flertal klasser inom bara 3.5 h, inkl ca 30 min paus. Att se och höra motorsången från fullblodsbilar som Lamborghini och Ferrari mellan husväggarna gav lätt ståpäls bara det. Historiska racerbilar var ju med av alla årgångar. Körde själv min Miata (första gången i sprint på 205-hjulen) i Roadsport C och var nöjd med en 2:a plats som resultat med tid 1.39.4. Wargs Alfa-specialare var för svår att nå. Men vill korrigera inlägget ovan, jag lyckades faktiskt hålla Nambords fina race-Miata bakom mig i bägge sprinten. Bansträckan var totalt 1600 m med hela 18 gathörn och en chikan på långa rakan. Karaktären jämfört bana var mycket annorlunda med blinda hörn, mycket smala gator, stålstativ hela sträckan och många utstickande betongstöd. Att drifta ut eller få ställ straffades snabbt med respektingivande hinder och med stabila stålavbärare i utgångarna. Ett antal bilar i depån efter racet visade upp "straffet" i form av modifierade höger frampartier... Närmast kommer stadslopp typ Monaco eller Macau....och med bara fotvandring före race med max direkt utan provvarv fick ordet kontrollerad "attack" en ny definition. (Vi som åker mycket sprint är ju vana vid att fokusera trånga ytor och många hinder men de är då oftast plastkoner och därtill släta asfalt- eller gräsytor a5tt åka ut i vid eventuella misstag). Men racet var faktiskt fantastiskt kul att köra och förhoppningsvis blir arrangemanget nu en ny fast punkt i årskalandern. Det var ju mycket åskådare på läktarna och förhoppningsvis kan Falsterboborna acceptera lite (väl)ljud och ståhej ett antal timmar på året. Anmälningsavgiften kanske föreföll lite hög men den unika stämningen, upplägget, urval deltagare och känslan i racet var på mycket hög nivå och värt varenda öre faktiskt. om någon mer var där med kameran vore det kul se fler bilder, det var ju svårt för oss som körde att fotografera samtidigt... Jan-Erling Rydquist Miata MX5-94 Roadsport C _________________ Jan-Erling Rydquist |
||||
Kul att det var kul! Jag var i valet och kvalet om jag skulle vara med, men antalet minuter racing per krona föreföll lite väl mastigt. Det som fällde avgörandet för min del var att racet skulle gå på fredagen när nästan alla andra aktiviteter skulle var på helgen, så jag trodde det skulle vara svårt att motivera det som en aktiviteter för hela familjen. Men på din beskrivning så låter det ju som att familjen hade uppskattat även fredagen. Vilka ekipage var snabbast totalt då? På beskrivning av banan så kan man ju misstänka att en historisk välpreppad Elan hade gjort sig bra t.ex _________________ Pär Hylander |
||||
Körtiden på bana är som i alla sprintrace mkt kort, totalt här mindre än 4 min, men som i alla sprint eller backtävlingar så är det något man "kör igenom" gång på gång i huvudet och mentalt både före och efter de få körningarna för att kunna prestera maximalt. Dvs sådan här racing är minst lika mycket ett "race i hjärnan" som man lägger upp och själva körningen blir i mångt och mycket sedan bara att utföra det man planerat mentalt i förväg. Man kan ju jämföra med t ex MGCC:s KM i Minnesbergsbacken, som också är mkt kul arrangemang och där man kör tre ggr ca 33 sek för 400 kr....Utmaningen i sprint- eller backtävlingar ligger i att lyckas göra allt "rätt" inklusive bilens förinställningar på minimum möjlighet och det kräver oftast lång erfarenhet och är en speciell form av racing. Likt våra skidåkare och slalomspecialister som ju har exakt samma utmaning fast på snö. Resultat som jag snappade upp på tavlan som bästa tider och placeringar visade bla a Roadsport C: 1:a Jan Warg AR Pagano -02 1.36.1, 2:a Jan E Rydquist Mazda MX5 -94 1.39.4, 3:a Magnus Nambord Mazda MX5 -91 1.41.1 GT/ GTS före -65: 1:a Tord Ekegren Lotus Elan S2 -64 1.31.0, 2:a H-E Johansson Jaguar E-Type -63 1.31.1, 3:a Carsten Nihlborg MGB Roadster -64 1.34.0 Midget: 1:a Allan Göransson Swebe-Triumph -54 1.41.4, 2:a Per Hågeman Cooper-Norton -58 1.41.5, 3:a Ricard With Effyh-Jap -49 1.56.0 Förkrigs A-D: 1:a Robert Petersson Ford Special -49 1.43.7, 2:a Magnus Neergard Riley G Sport -31 1.51.2, 3:a Glenn Billqvist MG PA Special -34 2.04.3 Denna stadsbana med många tvära vinklar gynnade utan tvekan mest bilar med bra acceleration och bromsar mer än bilar med bästa kurvtagning. _________________ Jan-Erling Rydquist |
||||
Var som sagt inte säker på resultaten. DEssutom brukade jag också tvåla till den röde när jag var med roadsport.
Undrade just över vad Missesberg kostade. Bra att ha som referens. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
Man har ju kvar Bosse "Emma":s autografer och MER-klistermärken hemma... Han hade något PR-jippo på Förenade Bil i Malmö sådär 1977 Mvh, P-o _________________ P-O Håkansson Elan +2 S130/5 - Polestar 2 |
||||
_________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
Hur ser klassindelningen ut på ett sånt här arrangemang?
Vilken klass åker Sandström o CCR;en till exempel? Fans det en "gatbilsklass" oxå, Eller kör dom ren uppvisning? _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 |
||||
För MGCC medlemmar kostar det 250 kr och icke medlemmar betalar 350 kr _________________ Thomas Bjernflo |
||||
De tävlande körde efter Roadsport C och div RHK-reglementen. Och de du nämner körde som sagt uppvisning, dvs bra med ös, men ingen tidtagning. Axet i CCR:en var IMPONERANDE! _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
Ledsen att mitt minne slirade något och att jag gav för hög siffra på deltagaravgiften för backtävlingen i Minnesberg. Jag har åkt där några gånger tidigare med min sevenreplika Jeguar 87 (Roadsport A bil) och kommer väl ihåg att kostnaden är något lägre än vid KM deltävlingar på bana. Eftersom vi tyvärr har alltför få backtävlingar i Sverige kvar så är det verkligen roligt att man lyckats ordna så den finns i MGCC:s arrangemang också i år. Denna backtävling är mycket intensiv och kul köra trots att det är relativt kort bana och körtid. _________________ Jan-Erling Rydquist |
||||
Eftersnack 2004-07-16 Falsterbo Sprint Race | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (9454 totalt) |