Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Setup protokoll?? | 1, 2 >> 15 besök senaste veckan (15705 totalt) |
För att få lite ordning och dokumentation på olika hjulvinklar, kränghämmare, lufttryck, däcktemp mm så undrar jag om det är någon som har nåt lättarbetat protokoll av något slag att ha med sig ut på banorna?
_________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
Finns ett riktigt bra datorprogram som han MC-snubben som brukar vara här på Rejsa emellanåt har gjort.. kan helt klart rekommenderas......... Kommer bara inte på namnet just nu men från Sviestad är han.... Och har någon websida om programmet |
||||
|
||||
Har du länken till sidan om programmet? Jag fick en nyckel av Torkel för att kolla igenom programmet.... Och kan helt klart rekommendera det till seriösa tävlande..... jorå även diesel-saabar kan använda det för att förbättra väghållningen |
||||
Har ingen länk just här...och nu... Men som sagt, det är bra för at hålla koll på allt man vill hålla koll på under ett test eller race. (Temp, väder, däck, vinklar, förare, byten osv osv osv osv) Ngn hjälp till att DIREKT förbättra väghållningen har du dock inte av TrackTime i mina ögon. Det finns det andra program och klurigheter för att få till. För det behövs om vi säger så. Vem säger sen inte att vi gör "The småländs way" och rer oss själva på just detta plan med lagring av data? *säger inget mer föränn det är helt klart* |
||||
om du gör slag i saken.... så kan jag förse dig med rätt koder direkt från AMB-tidtagningen och promota den till mina tävlande....... |
||||
Har sökt efter det utan att hitta något. Jag kan tänka mig något enkelt tex ett papper som man fyller i med en penna känns lite löjligt med en dator i depån när man åker på min nivå. _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
Papper penna och en pärm med flikar för olika banor funkar ypperligt. Vi har praktiserat det konceptet i flera år i "karting-teamet" jag har gjort ett "set-up sheet" som är skräddarsytt för verksamheten. Faktum är att detta enkla set-up sheet faktisk fått till följd att vi inte använt data-loggningssystemet... Skönt att slippa fippla med laptop mellan heaten. Jag får tillräckligt med data från laptimern/varvräknaren och mina hörsel och synintryck, och från föraren såklart, för att skruva bort mig rejält ändå, utan att behöva blanda in en PC. En variant såg ut såhär i sin enkelhet: |
||||
Exakt ett sånt jag letar efter fast anpassat till vanlig bil istället. _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
Precis, om man knåpar ihop det i Excel/openoffice kan man ju dessutom använda det för att få ut statistik m.m. Om man orkar komponera lite formler, det kan dock ta några timmar/dagar extra =). Men att bara göra själva layouten tar bara någon timme, det är väl mest en fråga om vad man vill ha med (vilket jag antar att ursprungsfrågan delvis gäller). Kanske läge för ett rejsa.nu setup-protokoll i PDF-format (eller Excel för att låta folk anpassa det själva). _________________ Bo Eliasson Det är kul att köra fort. |
||||
http://www.tracktimer.com/ _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Precis, vad skall man ha med? Jag pillade ihop ett men det blev överarbetat och omöjligt att använda ute. Det bästa kanske är en tejpbit på varje skärm för att skriva däckstemp på. _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
MC-snubben från Sviestad det är nog jag det!
Nya grejor på gång snart, senaste versionen ute för test nu, sen kommer det en Basicversion för bil, mc och kart som endast innehåller sessionsinfo och setupdetaljer. Billig kommer den att bli också, siktar på 600 kr + moms, däremot kommer Pro att bli lite dyrare än de är nu. Jag är otroligt nöjd med v3.0 för övrigt, kika gärna på "bloggen" på hemsidan för mer ingående information om vad som händer: http://www.tracktimer.blogspot.com |
||||
Jo jag vet och jag skäms..... men ibland så slår Alzheimer Light till när det gäller namn..... Jag rekommenderar iaf alla att kolla över Torkels sida..... Om man är intresserad av att behålla informationen om setup.... papper och penna, nä det är stenålders..... excel, varför då när det finns ett bra program redan färdigt.... (näe jag har ingen provision, fast snart borde jag väl ha det ) |
||||
Jag skall titta på programmet men tar jag med en laptop ut till banan så skrattar folk åt mig..... hmmm så det blir precis som vanligt faktiskt _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
Det funkar för mig Jag tror att det är viktigt att hitta en metod som man verkligen kommer att använda. Tejpbitar och en checklista/protokoll är min gräns när jag är ute. Här är en förenklad version av min "checklista" Före körning: 1 Milmätarställning 2 Bensin (tanka bilen) 3 olja 4 Läckage 5 Hjulmuttrar 120Nm 6 Däcktryck 7 Yttertemp 8 Asfalt temp Efter körning 1 Däcktemp 2 Däcktryck 3 Öppna huven (kylning) 4 Kolla Läckage? Rök? 5 Bensinmätning 6 Körsträcka 7 Väder 8 Kom ihåg: Vissa punkter på listan kan verka löjliga men det är ofta någon frivillig oerfaren mekaniker med på banan dessutom har jag sett många jeepdunkar i lineup... En annan skön sak med papper och penna är att man kan skriva ner saker lite hur som helst utan att leta upp lämplig ruta för just den texten. Sen är det ju alltid skoj att få in informationen i någon form av databas men jag har svårt att se uppsidan av att ha en dator med sig i depån. En pärm med flikar klarar en hårddiskkrasch oxo |
||||
Precis så har jag använt mitt sheet i praktiken. Snabba anteckningar på framsidan. Åsså lite utförligare text på baksidan av pappret... Emellertid har jag märkt att det kan vara lite svårt att tyda hastigt nedrafsade kråkfötter i efterhand. Det gäller att vara disciplinerad och skriva läsligt.
Så sant som det är sagt... |
||||
Några kommentarer till ovanstående inlägg:
Papper och penna är nog bra om man bara ska skriva ner ett fåtal punkter och vad som har ändrat sig sedan föregående pass. Men jag antar att ni vill ha nytta av anteckningarna senare också? Inte så kul att leta igenom en pärm smockfull med oljiga i värsta fall knappt läsbara papper för att för det första hitta ett pass med liknande yttre förhållanden och för det andra kunna ha någon nytta av anteckningarna då de på intet sätt är heltäckande. Allt ska vara med och det mäktar man inte med papper och penna. Sen förstår jag inte alls att datorer inte har sin plats i depån? Alla har datorer numera tycker jag, dataloggning finns hos fler och fler, många laddar ner bilder från digitalkameror mm mm. En laptop kostar inte många tusenlappar (jag köpte min begagnad för 1500 kr + moms). En pärm med papper är enligt mig en väldigt osäker placering av data om man inte har en kopia någonstans men hur många har det? Tar man backup på datorn med jämna mellanrum så ska det mycket till innan man förlorar data. Tracktimer v3.0 påminner dig t.o.m om att ta backup efter valfritt antal dagar. Personligen har jag aldrig haft hårddiskkrasch efter att ha jobbat med datorer i 15 år men jag har nog haft tur. Sen är inte setupbiten det riktigt intressanta med mitt program utan det är den integrerade lagerhanteringen med loggning av slitage på delar i starter, tid och sträcka och med möjlighet att lägga in utbytesgränser samt inspektionsintervall. Klarar valfritt antal bilar/motorer/vad-du-vill. Liknande funktion kostar ca $1200 hos andra tillverkare ( http://www.componentlifing.com/CLdef |
||||
Väcker liv i tråden igen då jag hittade en intressant länk
http://www.bimmerworld.com/Tech/CHAS _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
Sparade trådar/FAQ Setup protokoll?? | 1, 2 >> 15 besök senaste veckan (15705 totalt) |