Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Saab 9-3 Aero Sportsedan 2004 | 1, 2, 3 >> 25 besök senaste veckan (30919 totalt) |
Tjäna!
Tänkte lägga upp lite bilder och info här om min banbil. Bilen var från början en helt vanlig 9-3 Aero med BSR-trimkit så bilen gav då 252hk. Hade gått ca 16000 mil vid inköpet i mars 2014. Min tanke med att köpa bilen var och är fortfarande att bygga om den till en ren banbil, gatreggad eller inte. Idealbilen som då min bil ska likna är den så kallade Diners Club Saab 9-3:an från 2003 som byggdes genom ett samarbete mellan Saab och Fridafors bilservice. Denna bil skulle sedan skörda en och annan framgång i både svenska SLC och 24 timmars på Nurburgring _________________ Joakim Bernhardsson |
||||||
Bilen på första banträffen med Saab Turbo Club of Sweden! Gick tyvärr inte så bra då ja för första gången körde med R-däck . . . i väta Sen så paja kopplingen och en liten plastkåpa, men shit happens
_________________ Joakim Bernhardsson |
||||||
Efter förlusterna på Knutstorp fick de bli en del uppdateringar med bilen på firman som också byggde min ideal-bil, dvs Fridafors bilservice!
Det blev nya bromsar runt om, ny front, coilovers och en alldeles för stor bakvinge! 4-kolvs Brembo med 355mm skivor, ombyggt för att från början ha suttit på en ng9-5. Trodde att vingen va en likadan som satt på Diners Club 9-3:an, men icke! Denna va tydligen ett par storlekar större! _________________ Joakim Bernhardsson |
||||||
Lite ovanlig modell på denna del i forumet men det är bara kul
Ska den även användas till vardags eller hur långt hade du tänkt att gå med den? _________________ Daniel Ollikkala 200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012) Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019) |
||||||
Roligt att bilen gillas! Tycker att de e ganska roligt att ha just en Saab 9-3 då det är väldigt sällan man ser en sådan på en racerbana Tanken med bilen är att gå "all in" och göra den så lik tävlingsbilen som möjligt. Sen hade det varit en stor fördel om ja kunde fått den gatlegal trots bur och annan utrustning.
Här har vi bilen ja blev kär i! _________________ Joakim Bernhardsson |
||||||
Nästa banträff med Saab-klubben blev på Sviestad! En riktigt rolig bana faktiskt! Hade precis haft den hos Nordic i norrköping också där den trimmats och fått ny koppling. Trimningen va dock ett misstag . . .
_________________ Joakim Bernhardsson |
||||||
Bilsport superstage fick bli nästa bana, den roligaste hittills! En ganska svår och teknisk bana som verkligen kräver träning. Men när ja kände att ja hittat spåret hyfsat då va den extremt kul! Under dagen lyckades ja få 1.35.13. Ingen tid ja va nöjd med, men helt ok för att va första gången kan man väl säga. Tyvärr misstände motorn rejält under hela dagen vilket försämrade tiderna.
En ganska varm bil efter många varv Fick privilegiet att träffa Tomas "Gullabo" Jansson! Fick även åka med honom i min egen bil under två underbara varv! Han fick 1.31.47. _________________ Joakim Bernhardsson |
||||||
Efter flera månader med motorproblem och montering av Sparco-stolar och ytterligare ett besök på Emmaboda flygbana så va de dags för Knutstorp igen! Satte en varvtid på ca 1.15
Här får ni lista ut själva vem som kör om vem ;-) Fick en jäkla fin granne i depån också! Evo Magazine va där o testa nya Koenigsegg One! _________________ Joakim Bernhardsson |
||||||
Efter vintern och ett par månader hos Fridafors bilservice så hade de skett ytterligare förändringar på bilen. Det hade blivit ny huv, lättad baklucka med andra fästen, bredare framhjul osv
_________________ Joakim Bernhardsson |
||||||
12:e april va det dags för Knutstorp igen! Som alltid vansinnigt roligt! Dagen som helhet var väldigt lyckad, däremot med både ups och downs. Tyvärr började dagen med att min nya kolfiberhuv totalförstördes genom en otroligt korkad tabbe av mig, dvs att ja glömde huvlåsen efter en tvätt i stan
Som tur var small inte huven så hårt mot rutan, däremot gick både gångjärn och fästena sönder Men det var bara att ta fram silvertejpen och skruvmejseln och försöka få den på plats igen, vilket ja fick Lagom till banträffen så hade Arne Ekelund i Vinslöv precis fått i min nya halvbur från finess! Som ni ser på bilderna var passformen mellan skärmar och huv inte den bästa Ganska tajt mellan däck och skärmar, vilket gjorde att de tog i en hel del. Körde hela dagen iallafall. Mätte inga exakta varvtider under dagen, däremot stod syrran och tjejen vid sidan om och mätte ett par varv, satte då enligt dom 1.13, med konor. Med andra ord körde ja minst 2 sekunder snabbare i år med konor än förra året utan konor. Ganska nöjd med det faktiskt. Mitt mål i år blir dock att ta mig ner till 1.10 _________________ Joakim Bernhardsson |
||||||
Var på Maptunmeet 2015 och ställde ut bilen. Lyckades få på de flesta dekalerna lagom till träffen. Hade inga tankar på vinst i någon klass då ja vet att min inte är någon utställningsbil, men förvånat nog så lyckades ja ta hem 1:a-priset i kategorin "best performance" där bromsar, chassi väghållning med mera bedömdes. Att bilen är en replika gillades särskilt mycket av en i juryn
Fina bilder tagna av "Bearstyle productions" _________________ Joakim Bernhardsson |
||||||
Tack ska du! Ska ha varit en skadad kabelhärva och två skruvar rätt upp i intercoolern. Bilen misstände och ville inte alls gå som den skulle. _________________ Joakim Bernhardsson |
||||||
aha. Ja då kan jag tänka mig att den inte gick som den skulle. Skönt att det inte var värre. _________________ Jens Pedersen |
||||||
Aa de e skönt att den går som den ska nu _________________ Joakim Bernhardsson |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Saab 9-3 Aero Sportsedan 2004 | 1, 2, 3 >> 25 besök senaste veckan (30919 totalt) |