Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E46 -02 | 1, 2 >> 26211 besök totalt |
Edit, har sålt kompressorkittet och satsar på original motor.
I slutet på 2014 så bytte jag bort min fina Bmw 135 -09 mot min drömbil. Jag hade letat länge efter en röd m3e46 med smg och utan taklucka. Nu hitta jag den och den hade lite extra godis. *Jaws motorsport kompressor kit, med ess insug. *nyrenoverad motor med ny vevaxel smidda dp kolvar och dp-stakar. *uppgraderad sachs koppling (finns tydligen abara en som funkar med smg) *Racing titan avgasystem * 6-kolvs ok med 370mm skivor * xyz coilovers Bilarna byttes nästan jämt och bilen skulle vara fullt fungerande med något stenskott. Vi skulle mötas halvvägs, så det kändes bra. Då vet man ju att bilen är fungerande. Jag kände att det var en bra deal och att jag kunde ta lite fix utan att känna mig missnöjd. milt sagt så var det en del fix :? Jag tycket att det slog ganska mycket vid växling, och tänkte direkt att det ökända bussningarna och subframeinfästningen förmodligen var boven. så var det + lite extra Men det var ju seriöst lagat iallafall mer... Då var det bara att riva ner allt och gör det ordentligt. Bakvagn ner. Satt powerflexbussningar i de bakre öronen på subframen. Dom var mjukare än org som satt i de främmre öronen. _________________ /Fredrik Strengbohm 0703252017 Bmw M3 -02 Bmw E30 Turbo -90 |
||||
jag kan visa 50 bilder till men jag kan säga att det var inte så fint. Den var typ sprucken från vänster hjulhus till höger hjulhus och sen tillbaka halvvägs. Bara fram med svetsen och lägga några meter :lol: Lite färg, och bodyspray Det gamla golvet var så dåligt svetsat och förstört, nu ser det ju skapligt ut alla fall. _________________ /Fredrik Strengbohm 0703252017 Bmw M3 -02 Bmw E30 Turbo -90 |
||||
bilen kommer från början från USA och där hade de tydligen solida bromsskicor :?
Dessutom var dom slut. Nya "riktiga m3 skivor" Intressant anekdot, nya skivor bak är 20mm tjocka, min mått är 18.4mm. Tyckte det kändes lite, med bara 1,6mm i slit innan de är slut? ny bussning Mer nya bussningar, i en pulverlackad subframe _________________ /Fredrik Strengbohm 0703252017 Bmw M3 -02 Bmw E30 Turbo -90 |
||||
stötte på lite andra problem idag när jag försökte montera subframen.
jag har som sagt köpt strongflex bussningar till bilen. Monterat dessa, med 0 monteringasanvisningar. SAmtidigt som jag tycker att dom bara kan sitta på ett sätt. :shock: men börjar fundera om något är fel. som det är nu så kan bussningen inte "nå" till karossen. "Brickan/muttern" på BMW specialskruven bygger för mycket. Jag fattar inte, vänder jag på bussningen finns det en större fas, men som det syns på bilderna så är bussningen urfräst för att passa som den sitter. Eller är det så illa byggt att subframen ska "hänga löst" i skruvarna? Min polare byggde med powerflex och se ser inte alls ut såhär, de hade en riktig urfasning som rymde "muttern". _________________ /Fredrik Strengbohm 0703252017 Bmw M3 -02 Bmw E30 Turbo -90 |
||||
Ojojoj en sån fin färg!
Minnet är kort... men jag har för mig jag stoppade in mina (bankade) underifrån... och med tanke på hur det ser ut för dig så borde du alltså ha satt dom åt fel håll? (jag kan ha jättefel) Pilla ur dom där bussningarna och stoppa dit sånna här istället http://www.millway.se/bussningar-bak Känner för övrigt igen dina sprickor... alltför väl, till och med färgen är likadan https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Har satt dit ett fjäderben stag bak på min som jag inbillar mig hjälper till att avlasta den tunna plåten.... |
||||
Räcker hur länge som helst... mina bakskivor har rullat säkert 10k landsväg och 500 mil bana och dom e långt från slut Vad kör du för belägg bak? Har en uppsättning pfc 06 med typ 50-75% kvar som jag inte har någon användning för... |
||||
Känns som de flesta e46 åkare stöter på dessa problem mer eller mindre omfattande... Lycka till med bilen _________________ Jonas Sommar E46 M3 Laguna Seca https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91393 E30 M3 Lysholm Såld http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?f=2&t=24539& |
||||
Bakre infästningen till bakvagnen bör väl se ut så här....
(även om det är en e36 på bilden) Främre fästena bör också förstärkas, upp genom golvet. Men där får man väl vara lite påhittig....om man ska ha baksätet kvar. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Dessa bussningar är i ett stycke, att banka i dessa är helt omöjligt. Jag har övervägt att jag monterat dom fel, men jag tror ändå inte det. Främre bussningen har en utfasning för svetsen. Det finns bara ett ställe där den kan passa. Har kontaktat ÅF som ska kolla med tillverkaren. skulle få svar idag Millway har jätte fina grejer inget snack. Men med dessa fantasipriser lämpar sig mer åt den strikta "bult on" målgruppen. Jag vet att det kan vara lite att fixa med när man köper tex. strongflex. Men det är okej. Jag betalade 2200:- för alla bussningar ink frakt. _________________ /Fredrik Strengbohm 0703252017 Bmw M3 -02 Bmw E30 Turbo -90 |
||||
Ta ur lit e med en roterande fil, är ju ändaå stora brickor som fördelar kraften på bulten över hela bussningen, det blir ju ingen belastning där inne direkt. Men tar man bort för mycket så blir det ju naturligtvis inte bra... _________________ Magnus Svedlund BMW M3 SMG -02 BMW 318i -06 BMW 318is -93 Såld. BMW 535d -04 Såld BMW 320d -02 |
||||
En kompis till mig tittade på denna bil också, tog en Carfax och såg att bilen var skrotat i USA exporterad till Litauen!! Så man förstår skicket!
Ta det som en läxa TA ALLTID EN CARFAX! Lycka till med renoveringen! _________________ Carmatic Racing Team Claes Gustafson |
||||
Aj Krockad två gånger, justerad mätare och det ser väl ut som att den lämnade USA i ett mindre perfekt skick. Hoppas innerligt att TS var medveten om detta vid köp. _________________ Fredrik Nehlén |
||||
En kompis till mig tittade på denna bil också, tog en Carfax och såg att bilen var skrotat i USA exporterad till Litauen!! Så man förstår skicket!
Ta det som en läxa TA ALLTID EN CARFAX! Lycka till med renoveringen! _________________ Carmatic Racing Team Claes Gustafson |
||||
Jag har aldrig sett så stora problem med sprickor tidigare
Mycket snyggt jobb med att fixxa till dessa, du kommer att få en riktigt trevlig bil när allt är klart! Tycker inte att du ska haka upp dig för mycket på Carfax rapporterna, motor är ju förmodligen byggd efter den lämnade USA och chassiet är ju snart i toppskick! _________________ Magnus Svedlund BMW M3 SMG -02 BMW 318i -06 BMW 318is -93 Såld. BMW 535d -04 Såld BMW 320d -02 |
||||
Detta hade jag ingen aning om, vet man hur långt den hade gått i Usa? står 13 000 mil på mätaren nu. Men det spelar igentilgen ingen större roll. Nästan allt är ju bytt Killen som har byggt iordning bilen är ifrån Sverige, han jobbade på en mc firma som är åf för bmw mc. Som jag fatta det så, att han jobbade en hel del övertid och plocka ut alla övertidspengar i Bmw delar. Kompressor och bromsar kommer från Jaws motorport och som jag förstod det så är han bekant med en av killarna. Listan på saker som är nya eller bytta är så lång så jag blev övertygad om att jag inte kunde göra en dålig affär. Nu var det kanske inte så bra som det lät i annonsen. "fel fri och fullt fungerande" nämdes men men... om man tänker possitivt så är bilen trotts allt välldigt påkostad. Jag skulle uppskatta att det ligger 150k i delar + att jag fick med alla orginal delar + Bmw org olja mm mm. jag gråter inte över dess historia... har han några ärr sedan tidigare så är det ändå inget mot de jag ska piska bilen i framtiden _________________ /Fredrik Strengbohm 0703252017 Bmw M3 -02 Bmw E30 Turbo -90 |
||||
en av anledningarna att han spruckit så jävligt är (med stor sannorlikehet) veck i plåten efter att ha blivit krockad och sedan riktad. Det + ökad effekt + att tidigare ägare inte brytt sig och kört fast än det låtit illa. _________________ /Fredrik Strengbohm 0703252017 Bmw M3 -02 Bmw E30 Turbo -90 |
||||
Äsch carfax hit å dit, sprickorna du hade och svetsarna som gått upp hade jag på min också och den e aldrig krockad och skrotad i usa... (slapp sprickorna vid själva infästningen till bakvagn då min redan var förstärkt där).
M3e46 är klent konstruerad helt enkelt, man kan ta hur mycket carfax man vill - förstärkning utav hela bakänden måste ändå göras, inte överdrivet kostsamt om man gör det själv men ganska tidsödande. Sen att säljaren sa en annan sak är ju en tråkig historia... men så e det ju tyvär nästan vid alla bilaffärer Hoppas man får se vrålåket i sommar! |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E46 -02 | 1, 2 >> 26211 besök totalt |