Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mini 1293 TURBO -75 | << 1, 2, 3 >> 8 besök senaste veckan (32455 totalt) |
Jag vet inte... Ingen aning jag ska bara använda orginal delar till att börja med...
Men det är en MG Allegro motor i den och där är 72 hp orginal... Jag vet inte hur mycket turbon ger + en lite vassare kam. Någon som vet ungefär??? |
||
Kom på en sak bara...
Har du tänkt köra bana med den kojan? Tänkte bara på plattorna på bågen.. Dem ska va MINST 120 cm2.... Det är till folkrace men det bode va samma till dem flesta... om du ska kolla regler för båge osv kan du göra det på www.sbf.se (svenska bilsports förbundet) Lycka till! |
||
Med en helt org motor så går det att plocka ut ca 110-120hk men det håller inte lådan för, många Era turbo mini's hade problem med lådras trots att de bara hade 94hk men det är ganska bra vrid trots effekten. Att plocka ut 150hk är inte så svårt och dyrt dock så är vxl-lådan den del som är svagast och där det tyvär springer iväg mycket pengar för bra racegrejer. Det är bla därför som jag övergett hundkojans A-motor till förmån för mordernare saker. _________________ MVH Kristofer Eklund [Kristofer Eklund Motorsport] KEM SuperMini (Projekt) Lexus nx450H -24(Bruksbil) Vw polo Tdi-13 (Bruksbil) |
||
Detta är ett bygge jag diggar skarpt!!!
Keep upp the good work!!! Vi vill se MASSOR med byggbilder!! _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||
Hej! lite offtopic kanske men.. vad gör skrubbradien på en bakhjulsdriven bil? jag tänkte nämligen ha lite utflyttade fälgar på min bil, blir det ryck vid inbromsning? bak händer det inget eller? Grym koja iaf, riktigt clean. _________________ Mvh Mattias FB: hahlinengineering Camaro -69 och Volvo 142 GTR |
||
Ja då har det fixats lite igen. Hålet i torpeden har lagts igen och stadgats upp med en ny hemmagjord profil. Hela motorummet och ramen har målats, så nu är det blankt o fint...
Ett paket från England och Mini Spare Center anlände precis nu med lite smått o gått Här det nya förbättrade motorutrymmet Ny färg och lite ny plåt. Hålet i själva profilen och inbuktningen nedanför den är till för att turbon. Det stora hålet in ovanför profilen är till för plenum och insug. Slängde med en bild här på framvagnen. Inställbar med uniballs. Här är vad som fanns med i paktet från England, listar... 1. Erstättning av termost. Liten metallhyllsa som ersätter den befintliga termostaten för bättre vattenflöde runt förbränningsrummen. 2. Längre muttrar till insug och grenrör. Lättare att dra samt att man kan dra hårdare. 3. Ram och vevstakslager extra starka. 4. Polly bussningar till alla motorstag. 5. Ny "flashig" oljesticka med T-handtag i chrom som det står OIL på. 6/7. Nedre motorstag, fästes i växlelådan på var sin sida och sedan i ramen. 8. Nya motorfästen, dock inga polly. Kör med polly i alla stag och det måste ju flexa någonstans. 9. Övre motorstag, fästes i termostathuset och sedan i den bärande profilen. 10. Två små emaljerade engelska flaggor. 11. Siliconslang mellan kylare och termostathus. Håller också på med att montera in hela växel huset/stället in i bilen samt förflytta det bakåt. Bilder kommer till helgen... Ha det bra Henke _________________ Hälsningar Henrik Tellskog Mini 1293 TURBO -75 Husaberg 650 SuperMotard -03 |
||
Tjola hopp alla bil fantaster !
Läget är nu så att den 7:e maj ska SFRo komma och besiktiga bilen, med andra ord börjar det bli ont om tid. Har under veckan som varit plockat bort den gamla tanken och skurit ur bagagen för att kunna sänka ner en annan tank. Rattstång och styrväxel har blivit lite justerade för att passa körställningen. Dessutom har växelstället monterat inne i bilen, istället för utanför och under. Pedalerna har också moddads lite för att passa körställningen. Här har vi en förhandstitt på förarmiljön. Med sänkt rattstång+justerad styrväxel, växleställ in monterat i bilen. Stolsunderedena är fortfarande på test området så bilden visaren en väldigt bakåt lutad stol, vilket det inte blir. Här är en närbild på växelhuset glasblässtrat och fint. Inget är bultat än för att det saknas fortfarande själva stången som länkar ihop stället med växellådan. Här är den ny gamla tanken, från en Saab 96. Ska självklart fräshas upp innan montering men får duga som den är vid inpassning. Kommer sedan bli nedsänkt och inklädd i aluminium. Matning kommer ske till en catch tank med en Red Top och där ifrån till railen med hjälp av en Saab turbo pump (bosch).Ett fjäderbenstag är också undertillverkning. Här ser vi orginal tanken, hela 27 liter rymmer den. Var egentligen meningen att vi skulle ha en högertank som Cooper S:en hade ,men det är lögn i fan att få tag i en. Blev då istället Saab tanken som det går ca 40 liter i plus att den går att montera i mitten av bagagen. Här är en bild på dom nymålade och moddade pedalerna. Kanske inte syns så väl på bilden men själva plattan på pedalerna är mer nedåt vinklade nu. Eftersom både stol, ratt, växleställ är flyttade bakåt. Fin fint med sol o vår Ha det gött Henke _________________ Hälsningar Henrik Tellskog Mini 1293 TURBO -75 Husaberg 650 SuperMotard -03 |
||
_________________ Fun Is Not A Straight Line!!! LMP Engineering AB www.lmp-engineering.se MVH / Niklas Lilja |
||
Vilket ENORMT Pedalställ Eller är det kanske ett trickfoto.... |
||
Hej! De va länge sen man titta här! Har du fått den registrerad me turbo? Fick du göra om bromsarna? Har du inga bilder på motor, turbo, låda o sånna saker? Har du rakskuren låda? På www.minisport.com finns raksrurna lådor helt nya för ca 13000:-!!!
Lycka till! |
||
Riktigt tevligt bygge!
Känner att jag håller på att få ett "litet" återfall vad det gäller hundkojor Kanske dax att köpa sig en rackare snart igen, men då kommer jag skylla på dig om tjejen börjar klaga Ska bli riktigt kul att se resultatet... Mvh /Tim _________________ T i m P a h l b e r g Searching for the holy grail ... |
||
Snyggt bygge!
Jag håller på med en mini cab och var inne på att göra om bakvagnen som du men första iden var att kapa bort allt onödigt på bakramen och förstärka upp "bryggan" istället för att göra en ny i alu! Har du gjort din själv? Ritning? Har hört att en del gnäller på spax coilover dämparna men inget kan väll vara sämre än 40år gammal gummikuddar? Har du provat nån koja med coilover? Mvh Tomas _________________ Tomas Hedman |
||
Hej hopp alla glada banåka gubbar och kärringar. Då var man tillbaka efter en lång sommar .
Bilen som skulle varit klar i våras har dragit ut på tiden, mycket pga av att vi inte har fått motorn. Men nu för ca två veckor sen tog allt fart igen och Tommy och Per på Trollspeed har fått upp farten med bygget på motorn. Men vissa missöden har uppkommit under denna tid. Först upptäckes att en ventil var krökt samt att en vippa var av, och i förrgår fann dom en spricka i toppen. Men som en sann Mini älskare man är så har man ju en extra på hyllan. Tommy skall nu porta och fila till den nya toppen till önskad spec. samt Mirra fräsa ventilerna och trycka dit bronsstyrningarna. Har även kommit fram till at en IC från en 9-3 inte får plats. Så efter lite luskande på olika Mini forum så ska tydligen intercolern från Sierra Cosworth passa perfekt, så en sådan är beställd. Nya kolvar har anlänt det blev ett par 71,8mm smidda omega kolvar med 15cc tallrik. Dessa är nu avvägade tillsammans med stakarna. Veven är också den nu balanserad. Blocket är borrat och honat så de 1293 kubiken är nu uppnådda. Med tanke på att en vippa var av så var det lika bra att införskaffa riktiga prylar. Så ett nytt rullvippställ köptes ifrån england. I samma vända beställdes även ett remdrifts konverterings kit, alltås konvertering från kedja till rem, ställbart så klart! Detta för att remmen slackar mindre och medför bättre timing för sprutet. För alla bil(d) fantaster så kommer här lite bilder på diversse prylar, håll till godo. Här har vi Per Johansson som studerar det nya kolvarna efter avvägning. För er som inte vet så är Per förutom en mycket duktig motortrimmare en välldigt rask rallyförare som också provat på Rallycross SM (Div 1, Hyundai, Team Yokoham). Här är det nyborrade och honade blocket, färgen på blocket är blandad så att den ska matcha silicon slangarna. Här är veven balanserad och ready for race. Svänghjul med tryckplatta och lamell. Svänghjulet är lättat och lamellen är av zinter typ. Kanske inte lika flashigt som vissa aluhjul men fult rejs dugligt . Här är då lite ny prylar, remdrifts konverterings kit med ställbar kamrulle och aluhus. Lite häftigare och pålitligare än den förra konstruktionen som användes (dubbla kamdrev/kedjor, lilla bilden). Nu till det riktigt häftiga, fullt kullagrad vipparms brygga i aluminium med rulltipp och 16mm armar. Inköps listan minskar för varje dag som går och följande återstår: * KAD 4-kolvs ventilerade alu ok med tillhörande ventilerade skivor och belägg. * Autronic Dash, ej logg variant då laptop kommer användas. * Yokoham A 048 däck. * Cooper S höger tank. * Huv och bagagelucka i kolfiber. * Rostfritt avgassystem, troligtvis Ferrita. Japp det var allt för nu, återkommer när toppen är fixad eller om nått annat skoj dycker upp. Henke _________________ Hälsningar Henrik Tellskog Mini 1293 TURBO -75 Husaberg 650 SuperMotard -03 |
||
Hej hoppa alla bilfantaster !
Det händer inte mycket i garaget just nu, men lite knep o knåp har hunnits med. Ett nytt grenrör har egenhendigt gjorts då det andra inte blev så trevligt. Nya grenröret och avgasdelen till turbon har plasmabesprutats. Nya däck och en ny turbo har inhandlats. För närvarande håller ny el i hela bilen dras så det blir frächa ledningar. _________________ Hälsningar Henrik Tellskog Mini 1293 TURBO -75 Husaberg 650 SuperMotard -03 |
||
Jaha händer det ngt med kojan eller har du ledsnat det va länge sen som man hörde ngt
_________________ MVH Kristofer Eklund [Kristofer Eklund Motorsport] KEM SuperMini (Projekt) Lexus nx450H -24(Bruksbil) Vw polo Tdi-13 (Bruksbil) |
||
Nä då håller allt fortfarande på. Har gått lite sakta nu ett tag bara, kör ju en Husaberg så den kräver rätt mycket uppmärksamhet
Senaste nytt på koja fronten är att jag införskaffat en "riktig" vevaxel. Den förra var riktig och ordentligt prepped. Men den nya är från en Cooper S (EN 40B för kojafantasten), alltså en smidd stålvevaxel som måste fixas till lite med bla balansering/kryssborra/poleras osv osv. Motorn vart helt ihop plockad när jag hitta den här så den måste isär igen, det enda som egentligen fattas på hela bil är insuget resten är bara små plock. Men men motivationen börjar komma tillbaka nu så i vinter måste den ihop, annars får någon annan ta över. _________________ Hälsningar Henrik Tellskog Mini 1293 TURBO -75 Husaberg 650 SuperMotard -03 |
||
Vore kul o se den klart alltså hoppas du håller motivationen uppe _________________ Jimmy Östman |
||
Våra race- och banåkarbilar Mini 1293 TURBO -75 | << 1, 2, 3 >> 8 besök senaste veckan (32455 totalt) |