Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo GTV 2.0 V6 TB -98 "Bruksbilen som ska tåla bana" | 5534 besök totalt |
Då var man tillbaka igen efter en tids uppehåll från allt som har med rejsing att göra.
Bilen är en rätt ok Alfa som behöver lite uppfräschning. Förre ägaren hade lagt en hel del pengar på både trim och väghållning. Den har gjort en vända hos berömda Autodelta verkstaden i England där den fick nya stötdämpare och bustningar, vassare kam och programvara. Även downpipen och grenröret modifierades om för bättre flöde. Tanken är att den ska underhållas och användas som bruksbil men att den ska även tåla lite bankörningar. Ska låta den se ut så standard som möjligt men motorn kommer att vässas något mera samt fler stag och bustningar är inte fel. Mer info följer. Skönt att vara tillbaka _________________ Marco Cenaki |
||||
Kul! Lite som min 156 men som blivit stående en stund men ska igång till nästa sommar. Har tjänstebil så den har blivit nedpriorterad en stund.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
Har bara haft den knappt 3 v och jag håller på att lära känna bilen fortfarande. Upptäcker massa nya saker hela tiden. Bilen har stått still under väldigt långa perioder och sen 2006 har den knappt rullat 500 mil. I helgen bytte jag kylaren då den var helt sönder rostad och läckte och jag ser även att en del andra komponenter bör bytas snart så som oljekylaren och dess slangar. Bytte även olja i motor och växellåda samt nya tändstift. Bilen känns i sin helhet redan ganska stabil och bra på vägen. Autodelta stötdämparna verkar göra sitt jobb ganska bra. Är ganska imponerad över den rejäla bakaxeln . På den biten låter jag det vara som det är just nu.
Planen just nu är att få bilen i bra skick maskinellt, turbon ska ut förr eller senare och skickas iväg för renovering/uppgradering inför nästa år samt införskaffa bättre bromsklossar och ny bromsvätska så klart. Har märkt att termostaten måste ha fastnat i öppet läge då den förra kylaren kylde mycket dåligt, Nu får jag knappt upp temperaturen i motorn över 60 grader när jag kör på vägen. I trafik åker den upp lite högre och även fläkten kommer igång vid 90 grader så allt det fungerar. Funderade om jag överhuvudtaget måste byta termostat? Det är väl bara bra om man har konstat full kylning? Vilka konsekvenser kan jag få med en oppen termostat hela tiden _________________ Marco Cenaki |
||||
Har du kollat om det ens sitter en termostat i bilen? Ibland rycker folk bort termostaten för att försöka förbättra kylningen... _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" "This escape room sucks! - Again, Sir, this is a psych ward." KHmotorsport.se GMAB |
||||
Jag har inte sett termostaten rent fysiskt ännu men den bör vara där Jag kan inte tänka mig att förre ägaren tagit bort den. Efter kylarbytet upptäckte jag hur "bra" bilen kylde plötsligt sen förstod jag vad det måste bero på. Då bilen ska brukas som vanligt också så bör jag väl byta termostaten. Man vill ju ha värme i kupen på morgonen
_________________ Marco Cenaki |
||||
Bakaxeln är trevlig. Passiv medstyrning var inte direkt vanligt under 90-talet... Kika på bussningarna - finns en rejäl samling - och fjädertallrikarna så att de inte är mer än ytrostiga. Ang bromsarna så "ska" 4-kolvsoken från Brembo från Mito 1.4TB 155 passa rakt på tack vare samma cc-mått på okhållarna.Till detta funkar GTV 3.0-skivor på 305x28, t.ex MTEC som du finner på eBay. Denna kombo/info kommer från squadra916.com. Dock kanske det känns lite overkill med så stora mods direkt _________________ Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring |
||||
_________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||
Kan bara hålla med om det. Elcrillo:s stag gör mycket för stabiliteten och "skärpan" i bilen!
Kan du berätta mer om Autodelta-dämparna? Försökte köpa FK-coilovers idag men gick bet pga oklar lagerstatus/levtid... Autodelta verkar inte erbjuda några dämpare till 916-serien längre, tyvärr. _________________ Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring |
||||
TACK, Filip! Nöjda användare är ju bästa reklamen! http://www.alfaromeo.org/K%C3%B6pS%C _________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||
Vet inte så mycket om dem, vad vill du veta ? Hörde på nåt forum att det är inget annat än FK grejer som de bara har klistrat sin logga på. _________________ Marco Cenaki |
||||
Lägger denna på önske listan, just nu går lite annat före. _________________ Marco Cenaki |
||||
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo GTV 2.0 V6 TB -98 "Bruksbilen som ska tåla bana" | 5534 besök totalt |