Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Vad har ni för VIKT/EFFEKT förhållande? | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 77 besök senaste veckan (138417 totalt) |
_________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
MX-5Cupbil samt SPVM Roadsport C:
Vikt med förare: 1025kg Effekt: 131hk ---> 7.82kg/hk Hyggligt med 1.02,4 på Kullen och 1.10,5 på knutan med den kvoten, iaf med tanke på att jag är en gammal man... |
||||
Gäller vikten även om du ätit en stadig lunch? För egen del så är det numera 360hk och gissningsvis mellan 1450 och 1500 med mig i och en del soppa. Så lite över 4 kg/hk ungefär. Ett klart snäpp upp från förra bilen som var 321hk och 1650kg, dvs 5,14 kg/hk. _________________ Magnus Thomé |
||||
Gäller vikten även om du ätit en stadig lunch?
Njeae när jag tittar neråt naveln på den inbyggda airbagen, så ärdet exklusive ens en lättare lunch. Vi får nog lägga på sådär en 80 kg för att inkludera undertecknad i kalkylen.... Fasen va taskig vikteffekten bli då _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
Med lättare batteri är jag numera på 950kg och 162 hk dvs 5.9kg/hk
orginal vägde bilen 970kg och hade 95 hk dvs 10.21kg/hk. Skillnaden är iaf enorm då över 10kg / hk känns riktigt slött på rakorna... Standardbilar med snarlik vikt effekt Honda Civic Type-R (EP3) 6.2 Ford Focus ST 6.2 Porsche 986 Boxster (201bhp) 6.1 Renault Megane Sport Trophy 6.1 VW Golf Mk V R32 6.1 Renault Clio V6 Mk I 6.1 Honda Integra Type R (DC2) 6.0 VW Golf Mk IV R32 6.0 BMW Z4 3.0i 6.0 Nissan Skyline GT-R R34 6.0 Porsche 964 Carrera 4S 5.9 Porsche Cayenne GTS (Mk II) 5.9 Mini Cooper S Works 5.9 Mercedes SL 500 5.9 Alfa Romeo 156 GTA 5.8 BMW Z3 3.0i 5.8 Nissan Skyline R33 GT-R 5.7 Mazda 3 MPS 5.7 Audi S4 (B5) 5.7 Är inte bara vikt/effekt som är viktigt för prestandan på rakorna utan även effekt kontra luftmotståndet. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||
I nya sjuan så är det 560kg och 150hk vilket ger ungefär 3.7kg/hk med ökänt högt cw-värde
|
||||
131hk, exakt 7kg/hk hoppas jag på när jag stöter på en våg nästa gång (Roadsport c)
|
||||
Vikt/effekt låter riktigt trevligt men 2846Nm är inte möjligt?! Men du menar nog tvärt om på vridet så 780Nm, låter inte helt fel det heller. _________________ J o h a n M e i j e r BMW E90 M3 2010 Opel Speedster SC 2003 |
||||
Helt korrekt! _________________ Christoffer N |
||||
Bil: 2-dörrars E30 utan tacklucka från fabrik. Har full inredning bortsett från att förarstolen är en skalstol.
Vikt: 1250kg med full tank och förare. (1215kg med full tank och förare 2005 innan jag byggde om bilen. Nu är det större = tyngre bromsar, växellåda, diff, drivaxlar + turbo och intercooler. Så jag gissar på ca 1250kg idag) Effekt: 673hk och 900Nm (606hk och 809Nm på hjulen) Vikt/Effektförhållande: 1,86 kg/hk Vikt/Vridförhållande: 1,39 kg/Nm
Ja! _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA |
||||
Optimistiskt räknat, 0,5 hk fördelat på ~80 kg
Bilen ligger väl på 900 kg och 95 hk dvs 9,47kg/hk just nu.....men.... _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Sparade trådar/FAQ Vad har ni för VIKT/EFFEKT förhållande? | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 77 besök senaste veckan (138417 totalt) |