Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 993 PCSR klass 8C | 1, 2, 3, 4, 5 >> 1 besök senaste veckan (35926 totalt) |
Har bytt bort min röda 964:a till förmån för en "färdig" tävlingsbil som tidigare har körts med i PCSR.
Det är första gången jag köper en mer eller mindre "färdig" bil, vilket gör att jag har lite sämre koll på specen än normalt. Bilen är dock i grunden en Porsche 964:a från 1989 som har byggts om till en Porsche 993 RSR/GT2 vad gäller utseendet. All plåt är bytt till plast förutom taket. Fakta: Vikt: 1080 kg Effekt: Kring 300 hk (kommer att kontrolleras) Däck: Michelin Pilot sport Cup 235 fram och 285 bak Bromsar: Pagid blå med 964 RS ok fram. Bak okänt mer än Pagid blå belägg Övrigt: Bortplockad ABS till förmån för bromsvåg, justerbar bromsverkan på differential från kupén. Har ytterst lite koll på chassi, krängare och annat men eftersom bilen har gått bra tidigare så blir det en senare fråga att utreda. Jag skall lära mig att köra bilen först, vilket kommer att ta tid. Några bilder på nyförvärvet och också länk till film vid premiären förra veckan. Knepig premiär då jag endast kört bilen 2 km innan banåkning. Till nästa säsong så måste jag lära mig att mellangasa vid nedväxlingar. http://www.youtube.com/watch?v=RkR2Q _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||
Testade att flytta lite bromsverkan framåt men upplevde att det blev till det sämre. Den var bra inställd från början! Blir säkert bra i regn dock att kunna skicka på mer bromsverkan fram.
_________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||
Tyngdförskjutningen blir mindre p.g.a. sämre totalt grepp vilket gör att du lättare låser framhjulen med oförändrad bromsvåg. Och samma fysikaliska lagar ger bakhjulen proportionellt mer bromsgrepp än vid torrt underlag. Man kan tänka sig extremsituationen där man har så mycket fäste att bilen lyfter bakhjulen från vägen, då behöver du ingen broms alls bak. Och är det glashalt blir tyngdförskjutningen noll och du kan ha lika mycket broms bak som fram (nästan, så länge den håller sig stabil). Mer frambroms ger alltså bara tidigare hjullåsning och sämre broms. MVH Jonas _________________ Jonas Thiger Porsche 997 GT3 -08 Porsche 964 turbo -91 SÅLD! Porsche 964 C2 -90 SÅLD! PCS 4205 |
||||
OK, blir spännande att prova mao. Det är det som är det bästa i kråksången. Förbaskat lätt att prova olika inställningar.
Kommer förmodligen att investera i lite 993 uprights. Ger förbättrad bump steer vid låg bil. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||
det finns mycket gott hos
www.patricmotorsport.com _________________ john westerlund |
||||
Det ska bli skoj att följa! Du har ju onekligen kört riktigt fort med din gamla 944.
Måltider? Nej, inte mat... Knutstorp: 1:05 Kinnekulle: 0:57 Mantorp: 1:26 Gelleråsen: 1:11 Anderstorp: 1:48 Gotland: 1:28 Rimligt? Hyffsat med effekt, bra väghållning och tokbreda däck. Inte omöjligt. _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||
Rätt bra uppskattning på vad bilen borde vara kapabel till med rätt förare. Vissa justeringar kanske Kinnekulle 0:58 Anderstorp 1:47 Utgår från vad jag har gjort med 944:an och polerar lite för 70 hk extra men nästan samma vikt. Kommer dock kräva en rackarns massa träning då det är en helt annan sak än att åka med i en 944:a. Samtliga tider ovan kräver att man kör på 99,9% av bilens och sin egen kapacitet. Något som jag ständigt gjorde med 944:an men inte riktigt känner mig bekväm med när det gäller monstret i tråden. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||
Jag var ju tvungen att hitta någon bil som bastarden var lik Har bultade skärmbreddare men de är inte monterade ännu. Vi får se om de hittar dit. Kan också vara lite lik 993 RSR. Lite stökigt det där med hemmabyggda karosser. Skulle inte förvåna mig om bilen om några år ser ut som en 964 3.8 RSR istället om jag känner mig själv rätt! _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||
Såg filmen från GRC på Knutan, och den såg ut att gå riktigt bra. Dessutom lät det som en Porsche ska. (Kör själv 968 och tycker den låter tam.)
Vad har du tänkt att göra för mods inför kommande säsong? Eller är den redan fulländad? _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||
Mods är min specialitet. Finns aldrig något som är fulländat Slippery slope är oändlig!
Det som kommer att hända är: 1. Ny 996 komplett cup koppling 2. Lättare svänghjul sparar 3 kg 3. BBS E88 fälgar som sparar 13 - 15 kg alt OZ fälgar som sparar lika mkt. 4. Skicka instrumentpanelen på skönhetssalong och klä den i alacantra med sömmar i orange karsossfärg 5. Byta till 993 RS uprights i alu som sparar vikt men framförallt reducerar bump steer för sänkta bilar. 6. Våtslipa bilen samt lacka där det behövs då den från nära håll ser lite tråkig ut i lacken. 7. Ev byta front mot något som inte har lika stora luftinsläpp i fram men det får jag fundera lite på. Är kraftigt emot stora hål i fronten som inte fyller någon funktion. Försämrar down force rejält. Alla glipor i bilar är av ondo Annars så är det nog inget på mod listan inför nästa säsong men ovanstående åtgärder hjälper mig säkert en bit på vägen. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||
Kul bil du bytt till dig John! Och jag ser att du redan tagit upp de två punkter på listan som jag personligen ser som de enda negativa på bild - bakifrån är bilen riktigt fet men fronten var verkligen ingen höjdare... Och vem är det som gömt framhjulen en decimeter in under bilen? Från annan tråd:
Klart ni kan! Vet inte vad gränsen kg/hk är i 8C, gissar på 4,ngt?, men tyvärr är hoppet till Roadsport A rätt stort - 3,2 kg/hk. Tycker absolut du skall komma och köra något race med SPVM! Svenskt Sportvagnsmeeting på Knutstorp i början på juli är ett riktigt trevligt arrangemang och även Falkenberg Classic i mitten på september brukar dra mycket folk och bilar. Till nästa år ryktas det även att vi skall köra på ett klassiskt arrangemang på en bana lite mer norrut i Sverige... _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||||
Spårvidden kommer att förändars med nya fälgar som kommer att bli ett lyft. Dessutom så skall fronten bytas mot en liknande eller helst likadan som bilden nedan. Blir lite prydligare och skapar med downforce.
_________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||
Inte för att vara den som är den men om jag inte är fullständigt ute och seglar så har väl 993RSR samma bultade breddare som GT2 ? Utseendet på dessa är detsamma, underbara utseende och har väl i 911 sammanhang endast överträffats av 993 RS/CS . _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||
Letar efter like knappen... _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 993 PCSR klass 8C | 1, 2, 3, 4, 5 >> 1 besök senaste veckan (35926 totalt) |