Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo GTV 1982 - Bianca | 12372 besök totalt |
Det var dags att väcka liv i min gamla bil igen! Efter diverse dåliga ursäkter som formelbilsbyggen och allmän lathet / garagebrist / etc är hon på väg tillbaks ut på banorna!
Efter att drällt lite soppa på backen undveks försäljning för kaffepengar, lite slangar byttes och ett nytt batteri införskaffades så gick hon ett par meter runt kvarteret för egen maskin! Bromsarna tog inte värst å låg emot någonstans så ett par nya belägg från feltema kom på plats fram, kolvarna var lite sega men lossnade och gick fint efter lite massering, tätningarna var rätt reko ändå. Guld, klart? ICKE! Handbromsen tog lite dåligt, vid närmre inspektion tog bakbromsarna inte mycket mer än det belägg som låg emot heller. Här har jag varit en gång tidigare tänkte jag och blickar tillbaks mot en ganska rostig numera skrotad 75a . Det är väl bara att försöka lossa drivaxlarna då, gick ju så bra sist! Mycket riktig låg jag där nån halvtimme senare med ett par runtdragna insexor, en papegojtång som inte greppade för 5 öre Bring on the toys! En kollega sysslar med induktionsvärmning å ville testa den här lådan, försedd med en vattenkyld 1 varvs kopparinduktor, som tidigare visat sig kapabel att smälta hål i en 2mm stålplåt på ~5 sek. Något försiktigare inställd denna gång gav jag mig på skruvarna med lite värme, det bet dåligt eller så var jag för feg, men när det börjar sippra drivknutsfett och ryka lite gott känns det varmt nog. Nåja fram med min favorit TIG-svetsen. Bästa metoden visade sig vara M12 svetsad i rör svetsad på skruv, en gick med svetsad torxbit men pulverstål var inte särskilt svetsvänligt. Drivaxeldamaskerna hade den goda smaken att låta bli att brinna upp vilket fick ses som ett stort plus! Hemmåt igen med två fungerande och skruvbara fästelement kvar, safe! Man blir glad när dumheter fungerar: Oken mådde inte så bra, som tur var hade jag två jättefina där det ena fungerade utmärkt och det andra i alla fall halvt! Den högra halvan där är bra medan den andra inte är det, till MaZs stora förvåning (och min glädje) var det inte alls särskilt jobbigt att dela på dem. De fick lite färg, kolvputs, nya tätningar och nipplar och blev utmärkt dugliga. Monterat och klart med nya skvior belägg och en fin stålomspunnen som jag också hade på hyllan från mina klokare yngre dagar, pressades ett par rör med ett utmärkt feltemaverktyg och blev tätt nästan på första försöket (eller tredje). Idag sattes hon sedan på prov, det blev inget blankt papper men ett par struntsaker, felinställt halvljus höger som jag gavs på sin höjd 30sek att rätta till innan det var dags för annat. Spolarpumpen som vart något sporadisk ville sig inte riktigt och "rörelsereserv handbroms", annars utmärkta bromsvärden och långt kvar till det frikostiga CO taket. Halleluljah för gamla bilar T.o.m min utmärkt improviserade backväxelgivare klarade sig utan anmärkning. Det hela firades med ett nytt arbetsbord till det lilla garaget och en burgare på Max. Stort tack till alla som hjälpt till, Mattias, Oskar, Anton, Jon, MaZ och Herr Bjurman som rappt skickade ett par nya drivaxelskruvar. Fortsättning följer! _________________ Pontus Fyhr |
||
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Nästa gång du runddrar drivaxelbultarna så ta fram en Dremel och slipa ett par plana ytor på bultskallen så du har nåt att greppa om. Går snabbt och funkar. Alternativt skiter du helt i insexbitsen och tar fram den stora rörtången direkt...
_________________ Henrik Magnusson _________________ Fiat 124 Spider -78, Alfetta GT -75, ½ Alfetta GTV -81 |
||
Tack för tipsen Jol och Henrik!
Skip, det finns en kvällsträning på Sturup den 13e som lockar lite, om inte den så i alla fall med CAR på Kinnekulle den 17e. Minnesberg tänkte jag åka och titta på, får väl knuffa en eller annan kon också. _________________ Pontus Fyhr |
||
Ban-åter-premiären blev tidigare än så! Först lite ny växellådsolja och sedan ringde en herre vid namn Reichel och berättade att det minsann fanns en plats på Knutstorp imorn (igår alltså), illa kvickt å skruva på ban-hjul igen, handla presenning och släckare, trevligt att råkas Eddie! Inte hade jag några vänner som hade tid å trycka fram lite ny bromsvätska fram heller, det hjälpte Fredrik till med på plats dock, tacktack! En stor feature med 116-bilar är att man varken behöver lyfta eller skruva av hjul för att komma åt framnipplarna.
Om körningen sedan då, så har jag aldrig kört på Knutstorp innan och herrejösses vilken bana! Fantastiskt vad höjdskillnaderna känns jämfört med hur de ser ut. Mina skivor fram är som jag var väl medveten om lite ojämna, har ju kört och bromsat lite och visst vibrerade det något men det går väl an. När man sedan kliver på hejdarna i slutet av rakan SAAAAAAAAAATAN vad det vibrerade, i stil med att man undrar om framhjulen sitter kvar eller inte. Så, lite försiktighet ner för rakan å börja lära sig spårval, fick väl ihop det hyfsat tycker jag. Blev ikappåkt stup i kvarten å släppte förbi, men alla körde lungt och städat trots en salig blandning. Ett par medåkarvarv i Fredriks Fiero gav dessutom goda tips till körningen. I övrigt inga bekymmer större än en sidokjol som inte ville sitta kvar, den väger säkert 2 kg och ligger i bagageluckan, om dess frände på vänstersidan får fortsätta sitta kvar vetekatten. Jo en sak till upptäcktes, mina underbart lätta 79kr Feltemabackspeglar är semiaktiv aerodynamik och riktar om sig på egen hand i ~100 km/h, vilket gör att man istället för att upptäcka andra bilar ser asfalt susa förbi, så om någon har tips på ett par trevliga fungerande små speglar (någon har slagit sönder en av mina original) så mottages det med glädje! Det var mycket trevligt att träffa andra gamla bekanta också, Staffan och hans underbara Porsche, Peter och Kristian. Bot och bättring på frambromsfronten till nästa gång då, jäkla tur att man har en låda sånna här: Som passar fint till plana skivor med hål i: Och enligt hörsägen blir som nya med hjälp av bitar till Opel Monza och Talbot Horizon Lite till nästa träff då _________________ Pontus Fyhr |
||
Skoj att du också varit på banan!
En tanke kring de däringa skivorna med hål i. Du har gamla spindeln kvar va? Jag tror det skiljer i diameter på yttre delen av spindeltappen mellan de solida skivorna och de ventilerade från 75 TS. Mät lite så vet du säkert. Jag åkte på att byta hela spindeln till 75TS för att vara på säkra sidan med spindeltapp och fästöron till bromsoket. Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||
Det har jag nog, jag tänkte borra om skivan till 4 hål och använda det navet jag har. Det ska väl fungera utan att byta spindel? Edit: Du hade svarat på min fråga innan jag ställde den, http://www.alfapower.nu/viewthread.p _________________ Pontus Fyhr |
||
Det har jag nog, jag tänkte borra om skivan till 4 hål och använda det navet jag har. Det ska väl fungera utan att byta spindel?
Japp, jag gjorde så på min gamla GTV -78... _________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo GTV 1982 - Bianca | 12372 besök totalt |