Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Danielssons ultrasuperkompakta hemmabygge -13 (Etapp 1 klar) | 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 86412 besök totalt |
Hej hej alla rejsare!
Först, Anton heter jag, är 23 år gammal och har precis gjort klart tre av fem år vid Luleå Tekniska Universitet. Stort bilintresse och mek/byggintresse, sommarbilen är en Austin Mini -72 och studentbilen är en Renault Twingo -94. Målet är att bygga ett väldigt kompakt fordon som går in i bagaget på twingon (bakluckan kommer nog inte gå att stänga dock) som klarar av grus- och snövägar samt bankörning. Detta så att hundkojan inte ska slitas ut i förtid. Alltså en rallybil. Många bygger ju gokartar med mc motorer, jag har själv varit med och byggt en för några år sedan. Crosskartar gillar jag inte heller riktigt, stora tunga ballongdäck och en kaross som ser ut som en stor rc-bil. Därför kommer jag sikta på att bygga den på så sätt att folk inte kallar den en gokart, utan en liten liten bil. Det blir helbur med avtagbar överdel (A-B stolpar och tak i ett stycke) för att den ska gå in i bilen. Dubbla A-armar fram och sving bak. Brandsläckare, fyrpunktsbälte, fönsternät, belysning fram och bak osv är sånt som ska dit, mest för att få den rätta rallykänslan. Har inte tillgång till mina vanliga dataverktyg, däribland CAD. Därför handritas alla ritningar och beräkningarna görs också med penna och papper, vilket gör att allt kanske inte blir 100%, men man lär sig väl förhoppningsvis köra på känsla istället. Motorn är en Yamaha XT660 2009 med runt 47hk och insprut. Har aldrig hållt på med insprut tidigare så jag tänkte att det var dags att börja lära sig det också. Projektet har varit i full gång i tre veckor nu, och såhär har det sett ut hittills: Byggt pedaler som ska matcha ratten. Måttat storleken, bredden inuti bagaget på twingon är 930mm, jag siktar på att chassit ska bli 920mm när hjulen är borta. Någon dag ska jag bygga mig ett amatörbyggt fordon, därför tränar jag på att jigga som locost-folket, bara i mindre skala! Botten börjar ta form. Mycket trigonometri blir det för att ta fram alla kapvinklar. Första bursidan redo att punktas. Listar ut motor och stolplacering. Motorfästen och stolsfästen påbörjade. Jag har inte skitmycket utrymme tillgodo. Baksving påbörjad. Har svarvat och grejat bussningar, axlar, hylsor och öron till bärarmar och sving. Bärarmarna redo i jiggen. M14 x 1.5 länkhuvud monterat på den färdiga bärarmen. Ritning på spindlarna och svarvade delar redo för svetsning. Hade först tänkt använt spindlarna från en gokart jag köpte (samma som hjul och axel är ifrån), men den var rejält rackig så jag bestämde mig för att göra egna. I rostfritt såklart. Kvällens bedrift, påbörjat helsvetsning av bottenramen och svetsat dit bärarmar och sving. Äntligen ett rullande chassi (typ). Sådär ja, då var ni hyfsat uppdaterade, lägg gärna en kommentar om ni ser något knasigt eller har tips eller synpunkter. Jag är en glad amatör som lär mig något nytt varje dag och har löst långt ifrån alla problem med detta bygge. Etapp 1 klar, se sid 6. |
||
Kul grej!
Men rostfritt? Ni begriper säker bättre som kan räkna på saker och ting, men rostfritt har väl den otäcka egenskapen att gå tvärt av istället för att segna och böja sig till deformation om det utsätts för krafter utanför specen? Vill man verkligen ha sånt material i "hjulupphängningen"? Mvh /D _________________ Dick Ström |
||
Skit häftigt bygge, annorlunda även om det liknar en gokart en del.
Vad är det för motor? Jag kan inte så mycket om Rally, men jag antar att en del fjädringsväg behövs, tänkte på dina ganska korta bärarmar fram, klarar dom av att svälja massor med gupp å så? Känns som dom skulle behöva förlängas en del. Sedan ska väll rally bilar vara 4hjulsdrivna? Vrid motorn 90 grader å sätt någon vanlig diff som mellan digg å en axel fram och en bak. Med vänlig hälsning, Per _________________ Per Axblom |
||
Skitfränt bygge!
En fundering dock. Dins stolsfästen, framförallt de främre. Ser lite otäckt ut om du skulle gå av vägen rejält och ngn av de där profilerna skulle gå genom stolen, Det går inte göra en infästning utan "ändar" som pekar mot föraren? _________________ Magnus Strömberg MR2 AW11 |
||
_________________ Simon Lagnelöv www.FartFabriken.se Cadillac CTS-V 2009 Mitsubishi Pajero MK1 1989 Saab V4 T16 1974 |
||
just as heads up you might look into another type of tyre. Karting wets are made of a super soft compound, and I doubt highly that they will hold up off road for more than a few minutes.
_________________ Nathan Det går bra att skriva svar på Svenska, är bara för lat att skriva på landets språk. 06 Subaru STI Spec D PPP 09 Rotax max Intrepid Sirius |
||
Din är kanske ännu mindre men det finns fungerande skalbilar för rallycross som kanske kan fungera som inspiration (de är ju mer billika än crosscart iaf)
https://www.google.com/search?q=jrx+ |
||
Även jag tänkte så direkt jag såg de fästena - de ser farligt spetsiga ut! De bör byggas på annat sätt! |
||
Va roligt med lite frågor och funderingar, fortsätt med det. Trevligt att ni verkar gilla bygget också. Då ska vi se här:
Petter U: Det ska väl gå att styra ihop! Dicst: Nu när du säger det så, har du nog helt rätt! Jag ville främst ha rostfritt för att inte behöva lackera spindlarna när man har flera ytor som bör hållas fina. Om man ser på ritningen så kan man dock se några förstärkningar som jag planerat för, förhoppningsvis blir allt styvt nog att det inte går av. Aerodynamic: En encylindrig motor från en Yamaha XT660 2009, på runt 47hk och insprut, femväxlad. Jo precis, en del markfrigång vill man ju ha, och när jag beräknade bärarmarnas längder med avseende på hjulvinklar så räknade jag på 100mm markfrigång. Men kullederna sätter stopp lite innan det tror jag, så jag får nog skära ner på markfrigången en aning. Problemet med längre bärarmar är att jag fick svårt att få plats med pedalställ mellan infästningarna om dom var längre än dom är idag. Jo, moderna iallafall, dock så gillar jag inte riktigt fyrhjulsdrift av någon anledning, inte på en busbil av denna typ, då vill jag ha så enkel drivlina som möjligt. MagnusS och Bulldog: Det man kanske skulle kunna göra är att svetsa lite större plåtar ovanpå plattjärnen som just nu ligger an mot stolen, på så sätt sprider man ut krafterna lite mer, säg på en 80x100mm yta, det borde hjälpa det en hel del. Nathan: The thought has crossed my mind, but I thought I'd at least give it a try. I've been searching around for some gravel tires for real kart rims but haven't had any luck so far. If it's doesn't work at all I might have to make some new hubs and fit really small ATV wheels or something. Niklas Falk: Dedär har jag inte sett, tack för länken! Har kikat lite på Formula Cross bilen, men ska ta en titt på JRX bilarna och se hur de är byggda. Superkart: Minns att jag ville ha lite marginaler när jag gjorde fästena, men det är mycket möjligt att de skulle gå att sänka den en tre-fyra centimeter kanske. Om jag gör om stolsfästena med större anläggningsyta mot stolen kanske jag passar på att korta ner dom en aning, det gör ju i och för sig att man får lite mer utrymme mellan knän och "under-fönster-strävan". Där är det lite tajt just nu, som över allt annars också men. Dagens uppdatering: Har helsvetsat hela bottenramen förutom plattjärnen på bakre motorfästena, sedan har jag punktat bursidorna samt "under-fönster-strävan". Hann göra bakre strävan också, men ska försöka tillverka nån hylsa i morgon att svetsa på insidan för att förstärka skarven. Kommer inte riktigt överens med bocken, tycker den mest klämmer ihop rören och bockar fel vinkel på fel ställe. Hoppas jag hinner lösa det innan A-B-stolp-tak-rören ska göras, vilket troligtvis blir i morgon. |
||
Fast då tappar man bilkänslan lite, att växla manuellt med kopplingspedal och spak är 75% av bilkörning för mig!
|
||
|
||
Bara en fundering. _________________ Magnus Jonasson #81 9:a German Superkart Series 2010 7:a German Superkart Series 2011 |
||
Om man kollar så ser man lagringen på en av bilderna. Oerhört häftigt bygge |
||
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
Gammal skröna...är det vanligt 301 material så har du en brottförlänging som är lika bra eller bättre än vanligt bonnstål. Sträckgränsen kan ligga något lägre än vanligt stål beroende på om det är glödgat efter sista formningen eller inte. Däremot ska man vara noga med rengörningen av svetsarna, borstning med ROSTFRI!! stålborste och helst blästring eller betning för att vara säker på att svetsarna är rostfria även om 10 år. (kanske inte helt nödvändigt i detta fallet) _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Våra race- och banåkarbilar Danielssons ultrasuperkompakta hemmabygge -13 (Etapp 1 klar) | 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 86412 besök totalt |