Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nybörjarsvängåkaforum Något säkrare hjälm för trackdays med gatbil? | 4851 besök totalt |
Har spenderat de två senaste kvällarna med att försöka hitta en lämplig hjälm + inköpsställe, men är fortfarande lika vilsen. Har bland annat grävt i arkiven här på rejsa, men utan att finna visdom. De kriterier jag tänkt mig är:
- Jag har en täckt gatbil utan bur, med trepunktsbälte. Detta har jag inga planer på att bygga om bilens inredning, så hjälmen måste var så lätt att man kan använda den utan HANS/hybrid. (runt 1000g) - Jag vill gärna att hjälmen är flammskyddad. - Det får gärna vara en integralhjälm så att man kan hoppa ner i passagerarsätet på polarnas öppna bilar och följa med några varv. - Jag är inte snål, men en hitech-hjälm för 30 000 är för dyrt. Det jag främst har kommit fram till är att jag letar efter en produkt som inte existerar på dagens marknad. Så frågan är var man ska tumma på säkerheten och vilka krav man ska lätta på Ska man köpa en lätt folkrace/motorcykel-hjälm som är skonsam för nacken men brinner som fnöske? Ska man köpa en tung bilhjälm och lita på att trepunksbälte+airbag räddar nacken vid kollision, samt ge fan i att sätta mig i bilar med riktiga bälten? Är det värt den extra vikten och skaffa integralhjälm istället för jet, och prioritera helt ansikte framför hel nacke? Försökte beställa en Peltor G10 (som tycks upfylla mina krav), men den verkar inte gå att få tag på längre. Någon som har tips på hjälmar och var man kan köpa dem? _________________ staffan norling |
Huvét väger ändå 7kg så skillnaden på 400g extra är inte jättestor (allt läggs iofs på marginalen).
Priserna är lägre på volymprodukter och en SA2010-hjälm får du för från 2000kr (ingen efterfrågar Peltor längre, så en beggad G10 borde vara jättebillig iofs). Med en hjälm enligt senaste spec till det priset så har du nåt av värde, och behöver inte fundera på att köpa nytt om du skulle fastna rejält. Bara ett exempel (ingen aning om firman är vettig, bara ett googlesvar) http://www.racewear.co.uk/Racing_Hel Edit: Det börjar dyka upp riktigt billiga SA2010 http://www.saferacer.com/zamp-racing http://www.ogracing.com/blog/2013/02 |
Jag hade satsat på en så lätt hjälm som möjligt, nacken är väl det som man lättast riskerar att skada i en bilolycka? Jämfört med risken att slå i huvudet så hårt att man skadar sig allvarligt så bör nacken vara mer utsatt.
Det är min gissning. _________________ Karl Vestgöte |
Nybörjarsvängåkaforum Något säkrare hjälm för trackdays med gatbil? | 4851 besök totalt |