Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Träning/Trackday under SBF 2013 alltför krångligt, SMA? | << 1, 2, 3 ... 16, 17, 18 2 besök senaste veckan (53775 totalt) |
"(markant - tydligt)" kan ju vara 3dB på mätaren, om man vill. Rapport till myndigheterna blir lite byråkratiskt jobbigt, och vi får väl se under året vad uthyrarna vill ha.
|
||||
Innebär det här att det inte längre finns några bullerdagar på svenska motorbanor? _________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
||||
nä, dragracing finns ju inte en sportmössa att dom grejjar bullret, så där kommer det ju garanterat finnas kvar... Utan som jag förstår det här, så är det främst för nationell racing.... och banorna har väl inte förlorat rättigheterna till sina bullerhelger vad jag vet, sen att dom är begränsade är en helt annan sak. Men om dom väljer att inte utnyttja dom kan ju vara en strategi för att slippa mer bekymmer i framtiden, men jag vet faktiskt inte.... har ingen insyn i vad banorna funderar på eller bestämmer sig för. |
||||
Apropå "buller" kontra "välljud", vi har ju mycket gemensamt med roadracinggänget, samma banor, samma "motparter". Bilda en gemensam aktionsgrupp, Banraceintressenterna, flera som ställer krav och syns istället för några smågrupper som gnäller var för sig.
Ratt och styrlåsracing är rätt nära också även om de bara nyttjar en del av asfalten på vissa gemensamma anläggningar...... Men de "stör" ju samma grannar liksom. _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
Har länge undrat varför det inte finns en intresseorganisation för ägare av motorbanor. Det är samma problem för alla oavsett motorfordon. Egentligen skulle det vara bra att omfatta skjutbanor också. _________________ Per Ferm |
||||
för att dom förmodligen inte kör med bilar som bullrar mer än vad som är tillåtet...... fakta är ju på att dom flesta banor så går det att köra dygnet runt om det inte bullrar mer än tillåtet... problemet är ju var gränsen ligger och hur man får bilarna att ligga under det..... att det är möjligt är ju bevisat eftersom vi kör 24h tävlingar på Mantorp..... |
||||
Njaa, Polestar kör bla shake down på testbanan här i Göteborg, det hörs en hel del. Men visst, det görs nog enbart dagtid. _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||
Att blanda in skjutbanor bör man inte göra. Vi pratar olika typer av buller som mäts på lite olika sätt. I Sverige finns det ingen allmänt accepterad modell för beräkning av ekvivalenta nivåer för skottbuller, till skillnad från exempelvis trafikbuller. _________________ Linus Pettersson Svenska Wankelregistret |
||||
Om det är Hällered-provanläggningen som avses så ligger den mycket avlägset till Det finns inte allt för mycket grannar. Dessutom såg man till att köpa upp ordenligt med mark runt banorna så att ingen ska ha anledning att se eller höra fordonen. Därmed är det lite risk att någon klagar. Dessutom är både Volvo PV och LVs fordon ganska tysta.
Sen finns ju den lilla Skäggeredsbanan som TPR skriver om. Ligger i anslutning till Torslandafabriken och används egentligen för demokörningar. Dock kör även Polestar ibland. Från den banan låter det högre om än mer sällan. Vet inte om den går under fabrikens miljötillstånd kanske? _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
Allmänt banåkaforum Träning/Trackday under SBF 2013 alltför krångligt, SMA? | << 1, 2, 3 ... 16, 17, 18 2 besök senaste veckan (53775 totalt) |