Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
MRIDE T42 TURBO- tråden fortsätter under våra banåkarbilar
<<   1, 2, 3 ... 25, 26, 27 ... 72, 73, 74   >>
62 besök idag (417963 totalt)
Peter Olesen
Skepplanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 402



Hur pilligt blir det att få tanken på plats? Alu-plåt flexar väl inte lika mycket som papp?
Eller skall den svetsas på plats

Instumenteringen blir riktigt läckert thumbs up

_________________

Ford Focus -05 med svängarambitioner
"Hellre Focus på bana än Porsche i garage"
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
volvo360 skrev:
Hur pilligt blir det att få tanken på plats? Alu-plåt flexar väl inte lika mycket som papp?
Eller skall den svetsas på plats

Instumenteringen blir riktigt läckert thumbs up


Det är hellungt. Jag behöver bara plocka bort ena dämpar växeln och lätta på lagerbockarna till rattstången "Like a glove".
Håller med om att Suzuki GSX-R 1000 instrumentet är otroligt läckert. Blir klockrent med den vita mätartavlan mot den glycerin fyllda manometern (tryckmätere) som också har vit mätartavla. Kanske roligt för passageraren att kunna se mätaren under färd "ahha, 270km/h och vi närmar oss en kurva- dags att bli åkrädd!! " thumbs up

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2917

Namndispens
Namndispens


_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Är duktigt förkyld- Men inte kunde jag slita mig från garaget iaf
Snickrade vidare på pedalstället idag med mkt egendomliga ideér (förkyld skaparhjärna ) Det kan tydligen bli hur som helst då inte alla hästar kommit hem från grönbetet- Jag funderar om nödslakt är en bra idé Kul att se resultatet då man vaknar upp efter förkylningskoman Antingen är det bara att plocka fram vinkelslipen och kapa bort allt jag gjort. Eller så finns det en liten chans att man t.o.m. blir impad över vissa "vansinniga" lösningar som man aldrig annars skulle tänkt på..
Jag återkommer med bilder- Glömde kameran i garaget

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Tjenare! Har suttit hemma ett tag nu (läs: rastlös) och pillat och funderat på placeringen av de 3st (!!!!!) AirForce vingarna som är beställda.. Det blir 2x 40-50cm och 1x 150cm = bra DF thumbs up ca 90-100kg DF vid 160km/h.. Tänk vid 250km/h!!!!
Jag tror iofs inte att den bakre vingen är särskilt poppis på sbp, men däremot kan jag inte tänka mig varför det inte skulle godta mina "aerodynamiska" framlykthållare... Gustav Ulander Vad säger du?

Så här hade jag tänkt ungefär..


_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Hej

Lykthållarna ser helt okej ut, bakvingen är väl mer tveksam...

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



therealpinto skrev:
Hej

Lykthållarna ser helt okej ut, bakvingen är väl mer tveksam...

/Gustaf


Men om han gör bakvingen till lykthållare för bakljusen ?? och kanske till och med nrplåtshållare...

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Fredrik - SLC skrev:

Men om han gör bakvingen till lykthållare för bakljusen ?? och kanske till och med nrplåtshållare...


Ja, som jag det det är det ändstyckena som är "vassa", gör man en "pod" liknande lysena fram kan det nog funka.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Jag behöver endast ha ett bakljus, eftersom jag har ett bakhjul. Men däremot har jag funderat på att placera blinkers längst ut på bakvingen (eftersom då ligger ju bakblinkers inom de 400mm från yttersta del) samt ha bakljuset på "benen" till vingen samt regskylt under. Nu minns inte jag om det finns vissa regler om hur långt det kan vara mellan bakblinkers och bakljus på en mc/trike??? Det vore ju riktigt kung om jag kunde ha bakvingen monterad "lagligt".. Tex. Om jag skulle plocka bort sidoplåtarna och montera lamphållare med "mjuk design", ungefär som framlyktorna..

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Fas T skrev:
Jag behöver endast ha ett bakljus, eftersom jag har ett bakhjul. Men däremot har jag funderat på att placera blinkers längst ut på bakvingen (eftersom då ligger ju bakblinkers inom de 400mm från yttersta del) samt ha bakljuset på "benen" till vingen samt regskylt under. Nu minns inte jag om det finns vissa regler om hur långt det kan vara mellan bakblinkers och bakljus på en mc/trike??? Det vore ju riktigt kung om jag kunde ha bakvingen monterad "lagligt".. Tex. Om jag skulle plocka bort sidoplåtarna och montera lamphållare med "mjuk design", ungefär som framlyktorna..

Men är inte reglerna för MC sådana att du måste ha minst 1 bakljus.... dvs det finns inget förbud mot att ha 2..... Och då kan du ju sätta både blinkers och bakljus i ändarna på "spoilern" thumbs up

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Fredrik - SLC skrev:
Fas T skrev:
Jag behöver endast ha ett bakljus, eftersom jag har ett bakhjul. Men däremot har jag funderat på att placera blinkers längst ut på bakvingen (eftersom då ligger ju bakblinkers inom de 400mm från yttersta del) samt ha bakljuset på "benen" till vingen samt regskylt under. Nu minns inte jag om det finns vissa regler om hur långt det kan vara mellan bakblinkers och bakljus på en mc/trike??? Det vore ju riktigt kung om jag kunde ha bakvingen monterad "lagligt".. Tex. Om jag skulle plocka bort sidoplåtarna och montera lamphållare med "mjuk design", ungefär som framlyktorna..

Men är inte reglerna för MC sådana att du måste ha minst 1 bakljus.... dvs det finns inget förbud mot att ha 2..... Och då kan du ju sätta både blinkers och bakljus i ändarna på "spoilern" thumbs up


Det har du ju helt rätt i !!! thumbs up Ska spåna i olika modeller. De måste ju vara E-märkta och skapligt små..

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Hej

Lite att tänka på runt baklysen etc.

77 § Bakre positionslyktas placering i höjdled får vara lägst 250 mm och högst 1 500 mm. Detta krav gäller inte motorcy-kel av 1983 eller tidigare års modell.

78 § Bakre positionslyktas geometriska synbarhet skall vara 15 uppåt och 15 nedåt samt 80 åt höger och 80 åt vänster. Vinkeln nedåt får reduceras till 5 om lyktan är placerad lägre än 750 mm över marken. Om motorcykel har två hjul baktill eller har sidvagn skall den geometriska synbarheten vara 80 utåt och 45 inåt. Kraven i första - tredje stycket gäller inte motorcykel av 1983 eller tidigare års modell.

106 § Bakre reflexanordnings placering i höjdled skall vara lägst 250 mm och högst 900 mm. Kravet för lägsta höjd gäller inte reflexanordning på mo-torcykel av 1983 eller tidigare års modell.

och...

För körriktningsvisare på trehjulig motorcykel får kanterna på de lysande ytorna som befinner sig längst bort från fordonets symmetrilängdplan, inte befinna sig mer än 400 mm från motorcykelns yttersta kant och avståndet mellan innerkanter-na på de lysande ytorna får inte vara mindre än 500 mm.

Tänk på att även de bakre blinkersen ska vara högst 400mm in från fordonets ytterkant - på bredaste stället (även om det är framhjulen)! Det gör ju att vingen kan vara högst motiverad som monteringsplats för blinkers...

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Låter ju riktigt bra!! Kan jag ha ett bakljus med blinkersen 750mm åt varje håll? Som jag tolkar regeltexten så är det godkänt= svårt att hitta små bakljus med inbyggd blinkers, så jag skulle föredra att ha ett bakljus i mitten och blinkers på vingen.
Ang reflexerna bakåt... Kan jag ha en i mitten och en på bakkant på vardera framskärm? Eftersom jag inte tror att att vingen kommer att hamna höjdmässigt under 90cm.. eller måste jag ha två bakre reflexer tex längs ut på vingen = sänka vingen till 90cm - vill helst inte det - mer fri luft vid 105cm....?

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Hej

Jag tolkar det som att det är okej med endast ett bakre positionsljus.

Likaså tolkar jag reglerna som att det räcker med endast en reflex bak. Det kan bli bökigt att klara synbarhetsvinklarna om du sätter bakre reflex på framskärmarnas bakkant.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Fas T skrev:
volvo360 skrev:
Hur pilligt blir det att få tanken på plats? Alu-plåt flexar väl inte lika mycket som papp?
Eller skall den svetsas på plats

Instumenteringen blir riktigt läckert thumbs up


Det är hellungt. Jag behöver bara plocka bort ena dämpar växeln och lätta på lagerbockarna till rattstången "Like a glove".
Håller med om att Suzuki GSX-R 1000 instrumentet är otroligt läckert. Blir klockrent med den vita mätartavlan mot den glycerin fyllda manometern (tryckmätere) som också har vit mätartavla. Kanske roligt för passageraren att kunna se mätaren under färd "ahha, 270km/h och vi närmar oss en kurva- dags att bli åkrädd!! " thumbs up


I baksätet skall du väl bara ha en hastighetsmätare

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Nu är Venomous racings racebuss klar som jag har jobbat 105timmar på. Blev otroligt snygg kan jag intyga! thumbs up





Tidningen Street and Stripp kom förbi och gjorde repotage samtidigt som de kom förbi i vårt garage och fotade

Alla byggbilder på bussen kan ni hitta på
http://www.venomousracing.com/sv/galleri/cat.asp?iCat=47&offset=0

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Vi vill se....bilder på vingarna monterade

Vi vill se....bilder på vingarna monterade

Vi vill se....bilder på.....


.....även om de blev lite kortare än tänkt


Sidoplattplattor är på G. Polaren som har lagret i källaren lovade skicka dem ASAP, ring om det dröjer för mycket.


_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Christian M: thumbs up Tackar för de resterande delarna!!

Jag fick hem bromsoken från England i förrgår, som jag väntat på i ca2 månader De kommer från HighSpec och är av modell ultralight 4. AirForce vingarna har som ni kan ana även de anlänt till garaget. Framvingarna är de som först kommer att anpassas med nya fästen både på ram och med svetsade plattor på kortsidan av profilerna. Bakvingen kommer jag att avvakta lite med tills jag räknat ut riktiga mått från mina skisser. Motorn är delvis isärplockad samt ny tjockare toppackning samt hårdare kopplings fjädrar är beställda från MCXpress- borde anlända nu i dagarna.
Som sagt har jag många bollar i luften just nu. Jag har fotat allt som hänt tex. montering av bromsoken thumbs up (synd bara att de skickade fel modell på klossarna, samt fel märke (Ferodo istället för PF).

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Mr Z
Haninge/Sthlm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 163



Fas T skrev:
Christian M: thumbs up Tackar för de resterande delarna!!

Jag fick hem bromsoken från England i förrgår, som jag väntat på i ca2 månader De kommer från HighSpec och är av modell ultralight 4. AirForce vingarna har som ni kan ana även de anlänt till garaget. Framvingarna är de som först kommer att anpassas med nya fästen både på ram och med svetsade plattor på kortsidan av profilerna. Bakvingen kommer jag att avvakta lite med tills jag räknat ut riktiga mått från mina skisser. Motorn är delvis isärplockad samt ny tjockare toppackning samt hårdare kopplings fjädrar är beställda från MCXpress- borde anlända nu i dagarna.
Som sagt har jag många bollar i luften just nu. Jag har fotat allt som hänt tex. montering av bromsoken thumbs up (synd bara att de skickade fel modell på klossarna, samt fel märke (Ferodo istället för PF).




/Peter

_________________
MVH Peter Zeberg

If they dont't have Porsche in heaven, I'm not going.
Citera
Nicke Lindgren
Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 461



Fas T skrev:

Som sagt har jag många bollar i luften just nu.


.. Och du som är så dålig i fotboll ..

thumbs up

Åker till Lappstockholm över helgen och lär pöja drick kallspritn'

- Lycka till med farkosten!

_________________
/Nicke Lindgren
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
TJENARE!!! I'm BACK!! Nyss tillbakskommen från Åmsele "podden". Det var dragracing och Åmsele SuperStage .. MKT kul att se! tyvärr glömde jag kameran..
Här kommer lite bilder på vad som händer i mitt garage iaf.


Lite pedaler kanske? thumbs up



Plocka lös motorn.



Så här det kamaxel galleriet ut- Porrigt värre med "gördel" överfall och allt.




Lite mer motorporr. Kolla in de tändstickslika ventilskaften- att det håller är ett rent mirakel!!




Då har toppackningen landat- kolla in tjockleken med den tjockare (2mm) mitt plåten!! Den väger typ 0,5kg . Hårdare kopplingsfjädrar ligger i det lilla packetet på packningen .....




HiSpec UL4 bromsoken klarar mina finishkrav med glans!! thumbs up



Passformen är precis som jag föreställt mig.. Inte ens nära att bara att skruva dit



Så då löser man det med en adapterplatta- Så lätt!! thumbs up Bultarna är endast tillfälliga- ska bytas ut till bättre sort!!




Detta är resultatet- Ser inte så "biffiga" ut i 17":arna. Men det räcker med att säkerhet till iaf. thumbs up









Jag tog tillfället i akt då Tomas Danielsson kom förbi med sin Seven (han säljer egna byggsatser) och rullade ut triken för lite jämförande bilder. Snacka om skillnad på storleken både bredd och längd= 550mm skillnad på bredden!!

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Allmänt banåkaforum
MRIDE T42 TURBO- tråden fortsätter under våra banåkarbilar
<<   1, 2, 3 ... 25, 26, 27 ... 72, 73, 74   >>
62 besök idag (417963 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande