Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318is -90
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
5 besök senaste veckan (37908 totalt)
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217



Andreas Lidström skrev:
Funderar på att färsa ett alublock med utgång och ingång i för att sedan använda en filterförflyttare.


Jag fått för mig att detta är enda lösningen på M42:an. Dock är det relativt trångt mellan blocket och generatorn (där ena oljekanalen kommer ut). Så för att få lite snällare radie på anslutningarna bör genaratorn flyttas lite ut från blocket, annars blir det till att använda banjonippel. Flöde och 90-graders hörn är inte bästa vänner.
Nog fungerar det säkert med banjo men man vill ju helst slippa dessa.

/Gunnar

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
Funderar på att färsa ett alublock med utgång och ingång i för att sedan använda en filterförflyttare.


om du ska göra det så är jag hugande spekulant på en styck sådat fräst block!
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



hovang skrev:
Andreas Lidström skrev:
Funderar på att färsa ett alublock med utgång och ingång i för att sedan använda en filterförflyttare.


om du ska göra det så är jag hugande spekulant på en styck sådat fräst block!


Trevligt att du inte skrev ngt om vad du anser det vara värt...
*nu ska csn-pengarna drygas ut *

Blir det ngt och att det ser acceptabelt ut så ska väl det kunna ordnas...hoppas jag. Vi får se vad som händer.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



porschedriver skrev:

SBP kräver justerbart underrede.


Bara för bilar med/byggda för baksäte då, eller?

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Dan Hovang skrev:
Andreas Lidström skrev:
Funderar på att färsa ett alublock med utgång och ingång i för att sedan använda en filterförflyttare.


om du ska göra det så är jag hugande spekulant på en styck sådat fräst block!


Då kanske vi är två. Om det inte går i lås som det är tänkt nu.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Claes Haglund skrev:
Dan Hovang skrev:
Andreas Lidström skrev:
Funderar på att färsa ett alublock med utgång och ingång i för att sedan använda en filterförflyttare.


om du ska göra det så är jag hugande spekulant på en styck sådat fräst block!


Då kanske vi är två. Om det inte går i lås som det är tänkt nu.


Ett gammalt ämne som är aktuellt igen..
Är det någon som har funderat mer på detta?

Jag vill jättegärna se en lösning som gör att jag kan få dit en oljekyl..
Det tickar betänkligt efter några hårda varv på bana.. >

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Jo jag har med 99,9% säkerhet löst det hela.

Ska bara få tid att göra det oxå...

Men om ni som seriöst skulle vilja PM:a mig så ska jag se vad det kan tänkas bli för ett pris.
Har sett ngn som velat ha 1500kr...men det tycker jag inte man ska behöva ta...

Vad tycker ni?

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908


Trådstartare
Jag vet inte riktigt vad en sånn pryl kan tänkas kosta att tillverka ..
KG Trimmning har en del liknande ..
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908


Trådstartare
Lite uppdateringar!

Det går inte så fort som jag tänkt med bygget och fick ju köra BMWSC's första banmöte med Porschen istället för att köra race #1 i kuppen. Nåja, nu är buren iaf på plats .. Nästan .. Fattas en demonterbar dörrsträva på passagerarsidan samt att tvärsträvan på huvudbågen måste fästas i kardantunnlen. Sen lite målefärg så blir den fin ..

Inköpt är Kumho's R-däck i 205-50/15 (hårdaste gummiblandningen) och Ferodo DS3000 bromsbelägg (provar DS3000 till BMW'n och PFC97 på Porschen).

Nästa pryl att ta tag i är elsystemet ..

Tyvärr fick jag bara en bild med kameran idag, sen fick jag slut på batterietna .. Men man ser iaf att Pizzaräsern är användbar till nånting ..



Figurerna som hjälper till att fetta in huven är Pontus (borg) och Krille (porschedriver) ..
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908


Trådstartare
Här kommer en bild till från idag, som syns så går bygget med elsystemet framåt

Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908


Trådstartare
Nu är el och instrumentering klart. Här kommer lite fler byggbilder ..

Mycket rejsiga stolsfästen av 3 mm laserskuren plåt (egen design av Hans, som smyger runt här utan att skriva något ..). Bättre passform än Sparcos egna ..



Instrumentpanelen. Notera den fina mittkonsollen av plexiglas, med alla värmepaketskontroller tillgängliga. Ja, kabelhärvorna ska fästas bättre ..



Det börjar ta sej!



I veckan kommer buren att kompletteras/fixas till lite, sen ska sexpunktsbältet monteras och lite smått ska redas ut (tex. huvlås) sen är det dags för en tur till SBF och SBP!
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908


Trådstartare
Idag målade jag buren (så den inte rostar)
Det ska vara grå färg, men den var väldigt ljus ..


Jag ska nog inte bli målare ..
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863



Hagmans grundfärg?
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908


Trådstartare
Kan nog stämma (jag är ju ingen målare )
Rostskyddsprimer sa hyllkanten på Micro
Citera
Fear This
Grödinge
Här sen Jun 2003
Inlägg: 127



ANDREAS LIDSTRÖM//
angående oljefilteradaptern så har jag och matte jämfört hans is filterhållare med den från min s50 (m3 3.0 motor) och s50 var betydligt annorlunda så den gick inte att använda=( efter vi försökt hitta en lösning för att få en adapter till oljekylare på ett smidigt sätt å inte hittat nån så fick hans bror som jobbar med maskinbearbetning fräsa å svarva till en adapter vilket tar ANTAL TIMMAR att göra och ännu mer timmar att komma på hur det ska vara konstruerat för att fungera i en banbil som plågas länge & hårt med turbo... bör dock sägas att vi under hela byggets gång av adaptern har vi varit inne och visat motorn och adapern för turbocenter så den är tillverkad efter deras önskemål... matte har använt adaptern och oljekylaren hela förra sommaren och den funkar klockrent och är RIKTIGT seriöst byggt, håller oljetempen perfekt och nu på vårkanten är den även testad med turbo & funkar fortfarande perfekt... det jag är VÄLDIGT nyfiken på är hur man kan tycka 1500kr är för mycket pengar för en sådan precisionstillverkad grej som förlänger motorns livslängd såpass mycket och har tagit enormt mycket tid att få fram är förmycket??? bara grenrörspackningarna till min s50 motor kostar 1400-1500kr så inse prisbilden........ bara aluminiumet kostar en hel del + anslutningarna sen ska arbetet göras vilket tar en tid och dessutom slipper du oroa dej för om det fungerar eller inte den här är racetestad.... är bara nyfiken hur man kan skriva att 1500kr är för mycket för en sak som bara är att bulta på och köra som funkar klockrent är förmycket?

_________________
Johan Blixt
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908


Trådstartare
Nu är bilen regbesiktigad med bur o för 1 passagerare!
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Fear This skrev:
*mkt borttagen text*


om man kan få ngn i bekantskapskretsen att göra denna adapter "på kafferasttid", efter att man klurat ut hur den ska se ut, går det säkert göra ngn enstaka för mindre pengar. Men om man ska göra det "på riktigt" med papper och i en större serie är 1500 kr inget högt pris, så jag håller absolut med dig om att 1500 är ett bra/rimligt pris. Tror nog du missuppfattade mig lite där. Vad jag förstod var det så mkt jobb att Mattes bror inte ville/kunde göra fler.

Som parantes, till er andra som kanske är intresserade, kan jag säga att jag i stort nu löst delen med klurandet och är på väg till en tillverkare som kan göra adaptern åt mig. Test kommer ske på både turbomaskin och andra aplikationer. Självklart utgår rejsa.nu-rabatt.

Kommer lägga en intresseanmälan under Köp/Sälj så jag kan få ett hum om hur stort intresset verkligen är.

EDIT: Å ja, det är inte ngn direkt enkel konstrution och kräver ganska många steg i tillverkningen. Precis som Nagy säger.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:

Kommer lägga en intresseanmälan under Köp/Sälj så jag kan få ett hum om hur stort intresset verkligen är.


Närdå!?!?
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Dan Hovang skrev:
Andreas Lidström skrev:

Kommer lägga en intresseanmälan under Köp/Sälj så jag kan få ett hum om hur stort intresset verkligen är.


Närdå!?!?


Inom 30 sek hoppas jag...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908


Trådstartare
Fick det nya reg.beviset idag, tjänstevikten angavs till 1.190 kg mot 1.200 tidigare. Dvs 50 kg bur in och 60 kg inredning/guck ut om man nu kan lita på siffrorna.

Nån som vet hur det går till mer exakt med tjänstevikt? Väger dom bilen och anger precis vad vågen visar?

Ivf är det för mycket! Dags att kolla upp plastdetaljer!
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Dan Hovang skrev:
Fick det nya reg.beviset idag, tjänstevikten angavs till 1.190 kg mot 1.200 tidigare. Dvs 50 kg bur in och 60 kg inredning/guck ut om man nu kan lita på siffrorna.

Nån som vet hur det går till mer exakt med tjänstevikt? Väger dom bilen och anger precis vad vågen visar?

Ivf är det för mycket! Dags att kolla upp plastdetaljer!


Intressant!

Jag har tjänstevikt på 1180 kg. Har vägt med full tank och reservhjul då visade vågen 1123 kg utan mig i.

Har för mig att man räknar på halvfull/tom tank med en förare med så kallad enhetsvikt. Samtliga vätskor fyllda, reservhjulet är säkerligen inräknat också.
Men jag är inte säker.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318is -90
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
5 besök senaste veckan (37908 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande