Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Honda s2000 -03 | 1, 2, 3, 4 >> 29247 besök totalt |
När man kört miata i ett par år, tyckt det vart hur kul som helst, men vill ha lite mer power, så köper man sig en s2000!
För dom som inte vet, så har jag tigiagre haft denna bil, som nu sålts för att starta detta nya projekt. Hämtad av mig ifrån UK, en Japansåld s2000. Spec 250hk på 2L! 9000rpm 5zigen catback avgassystem Rota fälgar Fylls på eftersom jag petar på mer prylar Planen är till att börja med: Harddog halvbur, två skalstolar och 6p bälten. Sen köra tills jag är sams med min nya kärlek. Efter det blir det att peta på coilovers, r-däck osv osv. |
||||||
På en söndagsmorgona kl 0500 gick jag upp pch tog mig med diverse lokaltrafiker och flyg till Stanstead i United kingdomland. Där mötte jag Andrew som visade mig bilen, och allt var som utlovat, bilen i finare skicka än jag förväntat mig. Vi packade ihop allt, 4 extra fälgar gick in precis. Tog en fika med Andrew efteråt, trevlig kille! En sann entusiast som oss, han ägde en r33 GTS-t och en miata med.
Sedan körde jag för första gången på vänster sida, ca en timme till hamnen i Harwish. Han inte testa bilen så mycket, hade fullt upp att köra i spegelvända världen. Bordade MS Dana Serena som skulle ta oss till Jylland. Ifrån båten så fick jag se en av dom största containerfartygen åka förbi, och vid middagen så fick jag syn på nått jag kände igen, Sealand! Sedan började en oändliga bergochdalbanan, gick ganska bra att sova, förutom att jag vaknade hela tiden när hela båten skakade av vädret. Vid 13 var vi framme i Esbjarg, Danmark. Först hitta en mack och tanka, sedan kom jag iväg ca 14.00 på måndagen. Genom danmark gick det smidigt. Sol och inte så farligt med trafik, utvilad förare och fin bil Broarna var mäktiga, första gången genom danmark för mig. 3 timmar senare är jag utanför Malmö nånstans och köper mat. Efter jag fått i mig lite mer mat och tankat igen så kör jag förbi Helsingborg vidare upp i skogarna. Nu går solen ner och det regnar en hel del, börjar bli riktigt jobbigt. Stanna i Värnamo och köper nya vindrutetorkjare, inte för dom gamla inte funkar, utan för dom gnisslar så jag blir galen. Dock när jag väl bytt så inser jag att även sikten blev bättre. Härifrån hem så kör jag mest på envishet, det är för jävla jobbigt i mörket och ösregn. Stannar och tankar vid macken vid Mantorp (den känns rätt hemma): Stoppen blir tätare och tätare på slutet, bra det så man orkar hålla fokus. Ifrån Nyköping är jag så trött så jag slutar köra om långtradarna. Lägger mig bakom en som "plogar" vattnet åt mig, och nöjjer mig med att hastigheten nu går i 80. Strax innan södertälje blir jag omkörd av ett muller, man ser itne mycker i mörket, men viss faen va det baklysena av en Lambo Aventador... Vem faen är ute i ösregn o kyla med en sån bil tänker jag Så här mycket regnade det, tänk er nu 6 timmar av detta: 24.00 Hemma i Nacka, 1000km på 10 timmar känns ändå rätt ok. Tog nån timme längre än planerat pga av vädret. Visade bilen snabbt för flickvännen och packade ur, kort dusch och sedan dödsdäcka i sängen. Idag känns det som jag sprungit ett maraton i kroppen, men att komma ut till bilen i morse gav mig ett stort leende! Nu har jag sju dagar att leka av mig innan den ska reggas in osv. Sala Racing Park på lördag! |
||||||
Med tanke på att det är en Japan-import borde det väl inte heller vara problem om du vill regga om den med helbur i framtiden?
Inhandlandet av en sådan, rensa och slänga i en bur är nämligen ett av mina egna diffusa framtidsprojekt. _________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||||||
_________________ Mvh Benci_Hovanyi Gotland Ring 1:33,33s |
||||||
PRECIS så jag tänkte göra!! Men blev att jag sprang på en Rx8 istället, vilket inte är helt olikt det heller
Hur har du tänkt att göra med lamporna osv? _________________ Erik Adolfsson Renault Megane RS Cup 2011 Ljungbyhed 1.04.9 (Megane RS Cup) Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8) Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8) |
||||||
|
||||||
Tackar till alla lyckönskningar.
Köpte mig beg framlysen ifrån en svensk s2000 Ang Japanbil så vet jag inte hur det blir med helbilsgodkännanandet, vi får se helt enkelt. |
||||||
Själv sitter jag och funderar på om det var rätt att tycka att viktgränsen var/är bra som den är... Men att lätta är ju "nästan" gratis! (Mer om det i min egen biltråd.) Men vad väger en S2000 original? 250*1,1*5,2 => 1430 kg med förare i Roadsport B - låter tungt... 250*1,1*4,8 => 1320 kg, kanske tungt det med? (Koefficienten 1,1 från 5% straff för programerbart sprut och 5% för ABS.) Lycka till med nya bilen - säkert kul på banorna 2013! _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||||||
Kul bilval, S2000 har ju klart vettiga priser i Uk numera.
De Svenska har väl 240hk men det karnske skiljer mot den Japanska varianten? Tjänstevikt enligt transportstyrelsen är 1350kg och standard 240hk. Många verkar tro att S2000 är väldigt lätt men så lätt är den inte. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||||
Sorry för OT
Japp S2000 relativt 'olättad' ligger perfekt med 4.8 kg/hk, lätt och köra och vettiga slantar Finns andra ex som hade funkat bra också, nyare ( sport-bilar) har ofta ~200 hk och landar fel i B med dagens gräns - men som sagt det är historia nu, belsut taget i SPVM att inte ändra Snygg färg på den _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||||
Om du vet att det är OT, låt bli att skriva tack. Och där va det slut på Roadsport diskussionen i min tråd tack. Denna bil ska inte gå Roadsport, så det är oväsentligt. Tur nog finns det ett helt sub-forum om Roadsport om ni vill fortsätta diskussionen. |
||||||
Nu har jag beställt en Hard Dog båge ifrån America-land, 6p bälte och en Cobra stol ifrån internet.
Oljefilter, olja och bromsvätska inköpt, och bytes imorn inför permiärturen på Sala på Lördag. Dock kan man ser på bakdäcken att camber skiljer sig markant på höger och vänster sida, men struntar i det och fixar hjulinställningar till våren, förhoppningsvis sitter på tvåvägs justerbara dämpare på vid det laget. |
||||||
Grattis till ditt bilval. Behöver du råd snacka med Craft han har en sådan som rullar fint på bana.
Lycka till grabben!! _________________ Lennart Pettersson "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi |
||||||
Kul bil! Frågan är hur lätt det är att konvertera ryggmärgen till att växla snabbt med vänster hand?
|
||||||
Japp, var på studiebesök hemma hos Kraft innan jag köpte bilen Han bil med kompressor går som en greyhound på amfetamin :P
Väldigt lätt! Av mina 6 bilar har 3 vart högerstyrda, alla som provkört (och varit ovana vid högerstyrdheten) har lärt sig väldigt fort. Det svåra brukar vara att blinkersspaken är på "fel" sida, så det blir mycket viftande med torkarna i kurvorna |
||||||
Jo det där med spakarna i mr2an.... Dom var ju identiska med dom i subarun, fast tvärt om _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Honda s2000 -03 | 1, 2, 3, 4 >> 29247 besök totalt |