Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nybörjarsvängåkaforum FWD bil utan krängare hur kommer den att bete sej? | 1 besök senaste veckan (5623 totalt) |
har min micra turbo som jag tänker montera coilovers från polo 6n2 dom är justerbara fjäderhårdhet och dämpnings kraft eller vad det heter
nu undrar jag att nästa år när jag tänkte prova köra liite bana så vad tror ni att jag kommer att få för problem? utan krängare och var är det som krängaren är med och hjälper mest? eller känns det bara obehagligare att köra då det kränger så mycket!? (ni som inte vet så micra k10 har inte krängnings hämmare original) _________________ Niklas Ekholm Micra k10 turbo 122whp 174wnm @1,2bar |
||||
Om du bara har öppen diff så är det inte helt fel att skippa främre krängningshämmaren men komplettera med en styvare bak för att inte få för mycket krängning. _________________ Roland Johansson |
||||
Bilen lutar, innerhjulen lyfts uppåt. Lyfter du något av drivhjulen och har vanlig öppen diff så slutar framdrivningen... Har du kraftigare kränghämmare bak och öppen diff så kommer i alla fall hjul och hjulupphängningens egenvikt hålla ner ditt hjul och du har lite bättre fäste. _________________ Roland Johansson |
||||
Generella svepande saker här: Bilen börjar luta: - om däcken hålls mot backen i för däcken lämplig vinkel så händer ingenting. (breda styva lågprofildäck tappar fästet fortare om du börjar luta dem för mycket mot asfalten. Smala cykeldäcksliknande saker på äldre bilar är okänsligare för lutning) Du har lika bra fäste. Tuta o kör. - om däcken börjar få olämplig vinkel mot asfalten så tappar du fäste. Om bilen inte lutar så jättemycket totalt sätt (och däcken har åtminstone hyffsade vinklar mot backen) och du ändrar hårdheten fram eller bak (grövre eller smalare eller ingen krängare. Eller byte av fjäderhårdheter) så gäller generellt: - mjukare (tunnare eller ingen krängare, alt. mjukare fjädrar) = BÄTTRE fäste - hårdare (grövre krängare alt hårdare fjädrar) = SÄMRE fäste Ett gammalt djungelknep som en del som kör slalom gör för att få bättre fäste fram för att kunna svänga tajta svängar kring koner är att koppla loss den främre krängaren. Mjukare fram = bättre fäste fram. Väldigt vanligt, närapå standardupplägg på chassin, är att man prioriterar bra fäste i den änden du har drivande hjul. Bakhjulsdrivna bilar har alltså ofta mjukare krängare och fjädrar bak än fram. Lite generaliserat sådär. EDIT: Bra tabell!!! https://rejsa.nu/artiklar/setuptabel _________________ Magnus Thomé |
||||
ok hjälpte mej mycket!! men hur skall jag veta hur tjocka/styva krängare jag skall börja med om jag nu skulle få för mej att bygga såna både fram och bak!! (jag har printat ut listan redan) _________________ Niklas Ekholm Micra k10 turbo 122whp 174wnm @1,2bar |
||||
Det beror på massa variabler så mitt tips är att vara beredd att justera saker efter att du kommit ut o kört bilen. Är ju även fjäderhårdhet som spelar in. Mycket att tänka på för att få en bil som både är kul att köra och fungerar hyffsat med att till exempel få ner effekten i backen.
Du gör ganska enkelt om en kränghämmare till att bli justerbar genom att du gör fästet på hämmaren flyttbart. Ju närmare hämmarens långa "tvärstag" du fäster staget till hjulupphängningen desto mjukare blir funktionen. Det är ju en enkel hävstångsfunktion där. Gör det enklare att justera balansen i bilen. _________________ Magnus Thomé |
||||
mm..sant... troor jag håller mej till keep it simple... och kör utan tillsvidare! provar hur den känns med enbart att byta dämpare!! så får man återkomma sen!!
_________________ Niklas Ekholm Micra k10 turbo 122whp 174wnm @1,2bar |
||||
Nybörjarsvängåkaforum FWD bil utan krängare hur kommer den att bete sej? | 1 besök senaste veckan (5623 totalt) |