Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Eftersnack 2004-04-25 Bilder PCS Mantorp *modemvarning* | << 1, 2, 3, 4 >> 10 besök senaste veckan (28852 totalt) |
Diver:
Jag stog också och väntade på sista körpasset, lite avkyld hade man ju blivit under dagen så det kändes snopet att inte få köra de sista varven för dagen. Jag tror det var denna bil som läckte olja: Tyckte att det var lite väl friskt satsat på vissa håll i R1, 20 minuter effektiv körtid försvann ju från oss andra för att bogsera en nästan ny stressfläktbil ur lecakulorna efter långa rakan, dessutom (bilen åkte hem på flaket till en bärgare senare under dagen). Hoppas att det blir mer vett och sans senare under året. Har du snackat med Peter C än, fått någon förklaring till oljeläckaget? Anders |
||||||||
Anders
Håller med dig om att det verkade rörigt i R1. Körde dock själv inte i den klassen men som vanligt såg det ut att vara mycket stora skillnader i hastighet mellan bilarna. Var det en äldre herre som körde den 993:an som åkte av? Jag hade problem med en likadan bil förra året som absolut inte ville bli omkörd när vi åkte på Kinnekulle. Trist att sådant händer just nu när försäkringsbolagen håller på att ta fram en gemensam policy för försäkringsfrågan vid sådana möten. Jag tyckte även att vissa som åkte i OR hade anmält sig i fel grupp. Där fanns en del potenta bilar med R-däck vars förare har kört flera år i klubben. Kan säkert skrämma en del nybörjare som vill ta det försiktigt. Vad tycker övriga? Rikard _________________ Rikard Sjöholm (fd Svensson) |
||||||||
Jag tyckte i och för sig inte alls att R1 var särskilt stökigt, det var nog snarare bättre än normalt. Visst kan man bli hängande något halvt varv bakom en Ferrari eller nåt, men generellt så tycker jag att folk har blivit bättre och bättre på att kolla i speglarna, och jag försöker själv hålla så god uppsikt som möjligt. _________________ -- |
||||||||
Fredrik Å
Jag såg endast ett pass av R1 och då stod jag i Pariserkurvan. Just på den biten av banan kom bilarna klungvis och det såg lite rörigt ut från sidan av banan. Därmed inte sagt att det var ett problem för de körande. Mantorp är ju dessutom mycket tacksam när det gäller omkörningstillfällen. Kul att höra att folk är mer uppmärksamma på vad som händer runt omkring dem. Jag skall åka i R1 senare under säsongen så jag hoppas att det goda uppförandet håller i sig Rikard _________________ Rikard Sjöholm (fd Svensson) |
||||||||
Jag pratade med en arbetskompis som jobbar med Peter. Det var visst en 944 alt. 968 som hade blåst motorn totalt och fått olja på framdäcket + en hel del på rakan. Bilen hade ju som sagt var även åkt av! Mer visste han inte! _________________ /Martin Antosch 931, -79 |
||||||||
omkörningar på rakan + i slutet på rakan är helt OK. Minns inget exakt nu, men att bromsa sig förbi någon precis innan kurvan(Efter en lång raka) är lite farligt. Amatör som man är, försöker man ju "nå" konerna och det är ju inte alltid som man är observant om någon är bredvid en. Det enda jag kommer ihåg just nu är den som du nämner, det var i slutet på körning 3 om jag minns rätt, och det var lite så där halvfarligt. Men så är det. Är kanske lite "rädd" fortfarande. Var min första riktiga bankörning, så man var kanske lite extra rädd(Tyckte vissa gjorde saker som säkerligen inte var farliga!) _________________ /Martin Antosch 931, -79 |
||||||||
Det var få förare som stökade till det i R1, men problemet i R1 verkar vara att dessa förare inte kan acceptera att det är helt OK att någon är långsammast i den aktuella gruppen. Istället för att smidigt släppa förbi så ska personen försöka öka tempot och stressad missa spårval så att det går långsammare, men framförallt ökar riskerna mycket mer. Det var en svart 964RS som jag upplevde detta med. Ferrariföraren var smidigare men kanske något dålig på att titta i speglarna. Jag tror att det enda som hjälper är att ta en vänlig diskussion med vederbörande direkt efter passet. Jag ångrar mig att jag inte gjorde det i detta fall. _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 såld... PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||||||
hm, trodde mest att det fenomenet förekom i OR (efter egna erfarenheter).
Daniel: gick det bra att åka själv? jag var "inte helt i form" på söndag morgon, så det hade inte gått att åka till banan även fast jag verkligen ville... |
||||||||
Jag måste berömma dig och din 924, en fantastiskt fin bil!! Det är nog den snyggaste 924 jag sett! _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||||
Fredrik och Daniel:
Ni som var med och körde i R1 vet naturligtvis bättre än jag som stod vid sidan och tittade (jag såg bara hur det såg ut vid start och målrakan). Jag hade tänkt att ta steget upp i R1 nästa gång, men mina iakttagelser gjorde mig lite tveksam i söndags. Nu har ni lugnat mig, ofta upplevs saker och ting olika som förare repektive åskådare. Nu vågar jag nog anmäla mig i R1 till nästa gång i alla fall. Då kan ju ni R1-rävar glädjas åt att fått en ny långsammaste bil, men jag garanterar att jag ska håll uppsikt i backspegeln, släppa fram snabbare bilar och använda blinkersen Nästa förarövning blir på Kinnekullering för min del, hoppas att vi ses där (du och jag träffas ju säkert Rikard, hur såg din bil ut när du fått tvättat den? OK hoppas jag) Anders |
||||||||
Tack! Det var roligt att höra! Kännde mig nästan lite utanför då jag var den enda. Blir Gelleråsen i Maj nu för att få upp kompetensen på bankörning. (Fick precis en efterlängtad "BH" till bilen som skall skydda för stenskott på hela fronten; Hoppas det inte ser fjolligt ut när man kommer med en sådan!) Även anmält mig till Kinnekulle i Juni, men sedan får det räcka för ett tag! _________________ /Martin Antosch 931, -79 |
||||||||
Anders:
Du gör rätt i att åka R1 och du behöver inte vara orolig för att bli för långsam där. Min bil klarade mötet med leca-kulorna bra, men jag tänkte ändå lämna in den och kolla hjulinställningarna. Vi ses på Kinnekulle men innan dess skall vi väl åka lite slalom? Fredrik C: Såg inte din körning på Mantorp men efter att ha sett dig på Kinnekulle förra året så tycker jag definitivt att du skall åka i R1 Rikard _________________ Rikard Sjöholm (fd Svensson) |
||||||||
Tackar Rikard . Det man oroar sig för är om bilen kanske passar bättre i OR gruppen (Likvärdiga bilar). I R1 kanska man får sitta o titta i backspegeln hela tiden pga alla turbos o GT3 or som husserar där. Ska dock testa nästa gång i alla fall . _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 |
||||||||
Martin L's film nummer ett:
http://www.riskaka.com/download.php? Högerklicka o välj "save as..." _________________ Magnus Thomé |
||||||||
He was not that much faster than you were if I remember correctly Agree with the others in from what I have seen you should try R1, the line looks good (to me that doesn't mean to much) tempo is good, you have quite a lot of experience and that's what counts _________________ Vincent Mannent Porsche 964 3,3T |
||||||||
Äntligen 75st nya bilder från Mantorp!!!
http://vattenmannen.dyndns.org/Fredr Vill man beställa bilder så går det fint. 1st digital bild efter önskemål 50:- Digital bildserie 100:- (2-5 bilder) Papperskopia 100:- _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 |
||||||||
Eftersnack 2004-04-25 Bilder PCS Mantorp *modemvarning* | << 1, 2, 3, 4 >> 10 besök senaste veckan (28852 totalt) |