Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Försäkring vid bankörning | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (33825 totalt) |
Hej!
Disskussionen om vilka försäkringsbolag som accepterar bankörning uppstår emellanåt här på forumet. De flesta bolag tycks nämligen ha samma villkorslydelse men när de sedan skall tillämpas på en skada så blir det olika resultat. Ex.vis har tydligen Trygg-Hansa (TH) samma lydelse som SalusAnsvar (SA) i sina villkor. Men vid en skada så anser TH schablonmässigt att all körning på bana är att jämställa med tävling och därför gäller inte försäkringen medan SA tar en sådan skada... För egen del har jag nämligen skrivit ett brev till SA (mitt försäkringsbolag) och frågat. Jag fick följande svar: "Så länge trafiken på bana inte är en tävling eller träning inför tävling så gäller försäkringen precis som vid vanlig körning. Vi (dvs SalusAnsvar) utgår inte schablonmässigt från att all trafik på banan är att jämställa med tävling eller träning inför tävling." Min tanke var att vi skulle kunna sammanställa en ovetenskaplig lista över vilka bolag i Sverige som accepterar bankörning. Så för att underlätta kan den som vill skriva till sitt försäkringsbolag och fråga om försäkringen gäller i sitt fall använda mitt brev som mall: http://tempstuff.d2g.com/frskrngsbre (Det är självklart helt ok att ändra som man vill i brevet) Brevet är skrivet med utgångspunkt från BMW Sport Clubs träffar. Så en del friseringar av brevets innehåll är nog tvunget att göras om man skall fråga med avseende på andra märkesklubbars träffar eller sam-träffar. Jag kan tänka mig att försäkringsbolagen exempelvis skulle bry sig om att någon bil har slicks eller är oregisterad och därmed oförsäkrad och obesiktad, om klubben har licenskrav, flaggposteringar etc.... Mvh / Micke _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||||
I ... (klubbens namn) har vi (inte jag personligen, men medlemmar) varit i kontakt med SBF och diverse försäkringsbolag, för att utröna vad som gäller i händelse av att man behöver/vill utnyttja försäkringen.
Vi har valt att riskminimera (försäkringbolag är inget man skall luta sig mot när det blåser) genom att göra på följande sätt: Total uppdelning mellan vanliga bilar och Racebilar (i det här fallet är en vanlig bil, en bil som saknar störtbåge; en Racebil, en bil som har störtbåge). För vanliga bilar får det inte förekomma något tidtagningsmoment (konbanor undantas, men det är en slamkrypare). Under Raceträningen blandar vi registrerat och oregistrerat, slicks och mönstrat, men i Racet får de som enbart har med slicks, titta på (ja, det har varit en massa liv om det). Vi tror att vi med detta förfarande har lyckats åstadkomma: Att vanliga förare/bilar täcks av ordinarie försäkring. Att Raceförare täcks av SBF:s försäkring Att Racebilarna är oförsäkrade. Vad som gäller för eventuella passagerare vet jag inte, men arrangörerna brukar avråda, men inte förbjuda, att man har passagerare. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
[quote="ice"]Vi har valt att riskminimera (försäkringbolag är inget man skall luta sig mot när det blåser) genom att göra på följande sätt:
Total uppdelning mellan vanliga bilar och Racebilar (i det här fallet är en vanlig bil, en bil som saknar störtbåge; en Racebil, en bil som har störtbåge). quote] Varför har ni gjort uppdelningen på om man har båge eller inte, så länge bilen är registrerad och besiktigad med båge/bur borde det inte vara någon särbedömning dem emellan. Det finns ju folk med överlevnadsinstinkter som föredrar att minimera riskerna vid en ev. rullning, men ändå har en gatregistrerad bil. Att ni låter bilar med slicks inte delta i "racen" har jag full förståelse för. Däremot när du skriver raceträning och race, då lär det göra att inget vanligt försäkringsbolag anser att försäkring gäller vid en olycka. Vilken klubb pratar du om för övrigt? _________________ Bo Eliasson Det är kul att köra fort. |
||||||
om man har en gatregistrerad bil med båge och innehar licens, kan man åka både bland vanliga bilar, med gällande försäkring för förare/bil, eller åka med Racebilarna med SBF:s försäkring gällande för föraren (bilen oförsäkrad).
Jag har medvetet låtit bli att nämna klubbens namn. Skälen håller jag för mig själv. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Bra initiativ Micke!
För VW-bilar är det så tokigt att vagnskadegarantin, som följer med bilen är knuten till Trygg Hansa. Jag skall ta upp den här frågan med GTI-klubben om inte dom tillsammans med VAG kan trycka på Trygg Hansa om att ändra sin policy i fråga om bankörning och få klara riktlinjer. VAG ger ju nybilsköpare av sportigare VW-modeller ett års medlemskap i GTI-klubben. Så båda parter borde vara intresserade av att vagnskadegarantin gäller vid bankörning. Frågan bör givetvis tas upp, så att den kommer alla Trygg Hansas kunder till del, om det blir ett positivt besked. Dvs oavsett om man har en VW-bil eller inte! _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||||||
Vilken klubb är det du syftar på ice?
En gatreggad bil är en gatreggad bil, oavsett om den har bur, båge eller inte. Den är ju besiktad av SBP och försäkrad. Att göra någon skillnad mellan de bilar som har o dom som inte har bur är helt onödigt. Personligen har jag hart kontakt med bla Länsförsäkringar (LF) och div andra samt licensansvariga på SBF, då för BMW Sport Clubs räkning. Om vi börjar med försäkringen så är det upp till bolagen själva att sätta begränsningar. Å andra sidan är det upp till oss bilintresserade att välja försäkringsbolag som inte stryper vårat intresse. Tycker man skall köra med öppna kort och fråga sitt försäkringsbolag vad som gäller. Tycker även att bilklubbarna kan hälpa till att förklara vilken aktivitet som menas med bankörning och vilka säkerhetsrutiner som faktiskt finns. Om dom ändå tvekar för att ge så får man söka sig till högre instans i bolaget, alt släpamed dom till en banträff, alt byta försäkringsbolag. Flera klubbar har licenstvång för sina medlemmar och menar på att det gör att man får en seriösare publik och lite mera vett o etikett. Dock gäller bara licensen personskador...om den gäller...Finns tävlingstillstånd för dagen får om jag inte missminner mig inga icke reglementsenliga bilar vistas på banan... och det är nog inte poppis att vid en olycka vifta med racinglicens när försäkringsbolaget skall ersätta skadan och undrar vad du har gjort... I det fallet är det sämre att ha licens än att vara utan. Personskador finns med/ersätts ändå av bilförsäkring alt hemförsäkring. Slicks går bort, även att blanda tävlingsbilar med icke tävlingsbilar. Att skriva med "tävling konbana" på inbjudan till tex Mantorp kan göra att hela aktiviteten anses vara träning inför tävling = oförsäkrat i alla försäkringsbolag _________________ Stefan Larsson |
||||||
Ända tills du inför ett tidtagningsmoment, då anser både SBF och försäkringsbolagen att du kör på egen risk. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Snubblade över denna lista med försäkringsbolag:
37 ACE insurance 43 AIG europe 52 Aktsam 35 CMGL 27 Folksam 55 Folksam företag 14 GRE 66 Hamnia c/o Susab 25 Holmia 05 If 15 If märkesförsäkring 49 Kammarkollegiet 38 Lita försäkring 26 Länsförsäkringar 36 Moderna Försäkringar 63 Posten försäkring AB c/o Crawford 65 Probus/ Avus 13 Royal 22 Salus Ansvar 54 Sockenbolagen 62 Susab 53 Svenska Konsumentförsäkringar 69 Tennant Försäkrings AB 98 Trafikförsäkringsföreningen 99 Trafikförsäkringsföreningen 01 Trygg-Hansa 33 UNI Storebrand 72 UPS International Ltd c/o Crawford 09 Wasa 41 Volvia _________________ Magnus Thomé |
||||||
Har funderat lite på det här med försäkring.
För min del så gäller tankarna om körning på Nürburgring. Efter samtal med LFs skadeavdelning. Det är ok att köra på "ringen" så länge det inte är tävling, jag var inte den första som hade frågat enlig han jag pratade med. Pelle _________________ Pelle Mattsson Btg: 9:04:8 Scuderia Hanseat våren -09 |
||||||
Länken högst upp med brevet fungerar inte längre. Är den någon som har någon mall för vad man kan skriva och fråga försäkringsbolaget? Är nybörjare så vet inte riktigt hur jag borde formulera mig och det skulle vara skönt att veta vad bolaget säger. Har Salus Ansvar så det verkar ju positivt med tanke på vad andra har skrivit men skulle gilla att ha något på papper.
_________________ Erik Trygger |
||||||
Bifogad länk till Trafikförsäkringsföreningen ger en del svar.
http://www.tff.se/upload/Aktuellt/Info_TSL-MTFL%20_2_.pdf Notera sista stycket: Vid halkkörning eller annan övningskörning som ingår i körkortsutbildningen gäller trafikförsäkringen även om körningen sker inom ett inhägnat tävlingsområde. Detsamma gäller vid fortbildningsaktiviteter som syftar till att öka trafiksäkerheten och som inte innehåller några särskilda riskmoment. Det i fetstil är intressant Jag tycker att man kan tolka in att en förarutbildning och banträff för att bli bättre bilförare är ok. _________________ Martin Roger |
||||||
Detta om man nu skall gnola på "särskilda riskmoment". Det förekommer konbanekörningar som förlitar sig på TFF men att garantera samma (enormt) låga risknivå på en bankörning är mycket svårt som arrangör. |
||||||
Även denna länk ger info. Notera från sida 143 och framåt.
http://books.google.com/books?id=2iJnK2JVb-sC&pg=PA144&lpg=PA144&dq=definition+inh%C3%A4gnat+t%C3%A4vlingsomr%C3%A5de&source=bl&ots=ETIil6GKJu&sig=3GCz5VDInjNzWSsvrZRzYHbQPKc&hl=sv&ei=ld2ySfyhKcTL-AbciIWAAw&sa=X&oi=book_result&resnum=1&ct=result#PPA143,M1 _________________ Martin Roger |
||||||
Även förhållningen till avspärrning är intressant. Dvs är det inte aktivt avspärrat för åskådare är det inte inhägnat område och således gäller lagen om trafikförsäkring och kravet på motortävlingsförsäkring föeligger inte. Citat: Inhägnat tävlingsområde Den första förutsättningen för att en aktivitet ska vara undantagen från trafikförsäkringen och i stället omfattas av lagen om motortävlingsförsäkring, är att den bedrivs inom ett inhägnat tävlingsområde. Vid ett tävlingsområde kan det förekomma dels yttre avgränsningar som styr besökares tillträde till åskådarplatser och liknande områden, dels inre avgränsningar av säkerhetskaraktär som styr tillträdet till själva tävlingsbanan. Det är den yttre avgränsningen som avses med lagens krav på inhägnad. Inhägnadens utformning får bedömas från fall till fall. I princip krävs det dock att området är avspärrat med någon form av fysiskt hinder och/eller med vakter så att obehöriga förhindras tillträde, för att undantaget från trafikförsäkringen ska vara tillämpligt. Notera även fet text, per standard är ju lagen utformad så att trafikförsäkring är huvudregeln. Men att det finns tillfällen när du inte behöver trafikförsäkring, t.ex tävling, men då finns istället kravet på motortävlingsförsäkring. Jag tolkar detta som att lagtexten vill begränsa "möjligheten" att slippa trafikförsäkring, medan föräkringsbolagen tvärtemot vill tolka in ett större område i detta. _________________ Martin Roger |
||||||
Kopplat till mitt inlägg innan, detta kan ju tolkas som om att: Är det fritt fram för människor i omgivningen att gå in på området, dvs. ingen fysisk yttre avspärrning som hindrar folk från att gå in där man kör (på bana, flygfällt eller annat) så förligger krav på- och omfattas bilköringen av trafikförsäkringen.
I och med att det på många banor är fritt fram att gå in när det är "banträff" innebär ju således detta att det i dessa fall är trafikförsäkringen som gäller då. _________________ Martin Roger |
||||||
Lite gammal tråd men jag fick min HEMförsäkring från länsförsäkringar idag,
Värt att notera i den var att man infört ett undantag i privatolycksfallsdelen citat: "för den som fyllt 16, vid tävling eller träning med motorfordon." Det är ju trots allt inte alltid bara bilen som tar en smäll.... _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
Sant, fast jag brukar inte köra motorfordon hemma i lägenheten Tur vi har SMA/SBF som försäkrar oss på banan. |
||||||
Du själv är skitåligt försäkrad när det gäller SBF och SMA om du inte har något tillägg. Deras är i första hand för 3e man. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||
Nu gissar du björn...... tredje partsförsäkringen är arrangörsförsäkringen.... vår förarförsäkring gäller enbart för personen och hans skador.... sen kan man såklart utöka den om man vill ha högre belopp utbetalt osv men 3dje parts försäkringen är inte samma som förarförsäkringen. |
||||||
Sparade trådar/FAQ Försäkring vid bankörning | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (33825 totalt) |