Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo 155 V6 Sport -96 (Såld) | 1, 2 >> 7 besök senaste veckan (10064 totalt) |
Egentligen var det aldrig meningen att jag skulle köra bana med denna men eftersom alternativen är att inte köra bana alls eller med en Saab som gått 38' mil så var det inte så noga med principerna...
Efter att ha blivit lite småkär i en kompis 155 V6 Sport -96 så var det nära att jag köpte den av försäkringsbolaget efter att dom löst in den pga ett stöldförsök... Diskuterade det hela med kompisen som ägde den innan stöldförsöket i ett par veckor och velade lite fram och tillbaka. Helt plötsligt dyker det upp en på blocket, helt otroligt slumpartat då det såldes totalt 12 stycken i detta utförandet i Sverige (V6, Sport Widebody). Jag ringer upp direkt och bestämmer mig snabbt för att köpa den, i Söderhamn... Bara att tåga upp till Uppsala och tvinga en kompis att följa med upp till Söderhamn för att kika på skrotet. Tre saker var omedelbart uppenbara: 1. Karossen var kärnfrisk 2. Nuvarande ägaren var inte rätt för bilen 3. Mekaniskt var den i uselt skick Prutade lite mest för att man ska och sen körde vi hem. Ganska dåligt prutläge då han hade blivit fullständigt nerringd efter att jag ringt, det ringde folk när jag var där t o m. Bra pris? Jadå. Ena hjullagret bak var så dåligt att jag övervägde att inte köra den vidare från Uppsala innan jag bytt det men jag chansade. Det funkade, men det var fan på gränsen. Snubben som sålde påstod att han inte märkt att ett lager var dåligt, vi hörde det båda innan vi var av hans villatomt. Fel ägare var det ja. Detta var för tre år sen. Sen dess har jag långsamt fixat den till det skick den är i nu; Hjullager bak, Bromsskivor bak, kamrem + vattenpump, termostat, framlampor, dimljus, torkararmar, stift, batteri, flexrör, växellådsolja, 17" fälgar + däck, Bilstein B6, H&R fjädrar, övre lagring + axiallager, länkarmar fram, hjullager fram, bromsskivor fram, bromsbelägg runt om osv osv... Leave no stone unturned.. Polerade den också, det var det som märktes mest antar jag. Sen åkte jag till Ringen för några veckor sen, funkade bättre än jag räknat med faktiskt. Lite styvare krängare och R-däck hade ju såklart varit trevligt men det var ändå 100% magi precis som alltid. Gatdäck är ju alltid gatdäck iof, illustreras nedan. Men vafan, vi var ju inte där för att sätta tider utan för att njuta av banan, och det gjorde jag. I fulla drag. Blev lite film också, ignorera idioterna som pratar. Ganska tidigt på dagen, blev klart bättre med antalet varv, tyvärr gällde det omvända batterierna i kameran. Blev en ganska trevlig film trots allt, bra fartkänsla och bra bild. Synd bara att treans synkring är kass. Hursomhelst, nu skall jag bara fixa lite småsaker på den och fortsätta njuta av hur bra den är att köra på gatan. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Alltid lika avis på 155 ägare...! Mycke fin bil!!! Sålde nyss en av tolv för bullpengar...
_________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||
Tack! De där bilderna togs med olika fjädrar fram och bak faktiskt så nu när den har rätt fjädrar bak så har den kommit ner ytterligare litegranna och då är den ännu snyggare. Skall försöka ta lite bilder som visar hur den ser ut nu. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Bara fram.
Tipo bottenplatta, delas med bl a GTV (916). 2.5 liters 12v V6 med runt 165Hk/215Nm. Trevlig och rapp liten sak som såklart gärna hade fått ha 100Hk mer... _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Planen är att ha en körbar bil som funkar på gatan, inga extrema grejer.
Innan GTVn blir klar så blir det i alla fall inga fler projekt. En 3.0 24v med 6 växlad låda (med Q2 diff) vore ju såklart magiskt men just nu njuter jag bara av en sjukt go bil. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||
Funderade på att lägga på musik ett tag för att slippa tjatet men vafan liksom, det ingår.
Kollade på filmen igen nu och fan vad rakt det ser ut på filmen, vidvinkeln är vekligen utslätande. Får fixa en "rattkamera" nästa gång så det inte ser ut som man kan köra rakt ner i Fuchsröhre t ex... Så inför nästa resa: - R-däck - Krängare - Rattkamera _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Tog lite bilder under resan själv också, här i ingen speciell ordning...
Vi hyrde ett hus i en fritidsby i Gunderath, billigt som tusan men nästa gång vill jag nog vara lite närmare där det händer. Klicka för större bilder! Resan startade halv nio på kvällen på Torsdagen, vi tänkte åka natten förbi Hamburg för att slippa vardagsmorgontrafik, det funkade fint. Tre bilar på fyra personer, jag hade en Johan med mig i bilen så vi kunde dela på körningen. Här ser vi en fin nattvy på Autobahn. Det gäller att ha redundans... Radio är ett otroligt bra sätt att fördriva tid insåg vi snabbt, rekommenderas. Man vet att man kör åt rätt håll när det dyker upp bilar på mackarna med transponderhållare. Framme! Vi tog ett sovpass på fyra timmar söder om Hannover så vi var inte framme föränn lunch. Som ni ser så blev det en ordentlig lunch. Efter lunchen åkte vi såklart upp till insläppet för att känna in läget och vänta in kollegorna som hade nyckeln till huset, det finns alla sorters fordon som sagt... Det var så lite folk och bra väder att jag körde ett par varv för att rosta av och se hur banan låg. Fast inte före vi hade varit i huset och tömt bilen på grejer såklart. Hade plockat med mig alla verktyg jag skulle kunna tänka mig utifallatt, en bra strategi då exakt noll saker pajade. Såna här drogs vi med under hela helgen, "Boss Hoss", nån slags vidriga glidare med V8. Visade sig vara precis lika högljudda som en Harley med raka rör men fler cylindrar och ägarna var precis lika stora attention whores som Harleyägarna brukar vara. Tydligen hade dom nån slags träff där samma helg. Lördag, regningt och eländigt men det var enda dagen vi inte planerat nån körning då det var nåt slags race på Nordslingan och nåt annat MC race på "ersättningsslingan" (GP banan). 75an på bilden tillhör Maurizio, en holländare som bor 1½ timme från Ringen. Vi hänger på ett amerikanskt GTV6 forum och bestämde oss för att träffas när jag ändå var nere. Maurizio blev vår guide under dagen och vi knatade 2 mil runt ringen under dagen, avslutade med ett resturangbesök i en liten by "två byar bort" som hade makalöst kött på menyn. En Sud Sprint i Steilstreckenkurve. Klassisk vy, en flock tävlingsbilar i Brünnchen. Dom körde nåt slags jämnaste varv upplägg där man först körde ett varv och sen försökte köra så lika det som möjligt i ett antal varv efter det. Gatbilar innan lunch och racebilar efter. Tror inte nån höll igen för att köra ett enkelt varv att passa. Sudden jagande i Hatzenbach. Det är en kompis till Maurzio som körde Sudden, tydligen är den styggt snabb när det är torrt. Här ser man rätt tydligt att dom ruggat upp ytan på asfalten, en sak vi såg på ganska många ställen på banan faktiskt och det påverkade greppet ganska mycket enligt en annan forumkompis Micke från samma GTV6 forum spm jag sprang på på Söndagen. Han hade kört 300+ varv veckan innan under industripoolen. Vissa har bättre jobb än andra. Tror Micke hänger här på rejsa ibland t o m då han kan svenska (han är från Finland). En intressant skylt vid bron i Quiddelbacher jag inte noterat när jag kört på banan, halvmarig sväng om man skall till Köln/Koblenz/Trier känner jag rent spontant. Finns mängder med vandringsleder och mountainbike leder verkar det som, nån gån om man får ork och har tid borde man kolla dom. Kanske. Man inser snart att man inte ens behöver fotografera bilar på banan för att det skall vara dramatiskt... Nån som ser var det är? Ex-Mühle, ladda ordentligt eller lid hela vägen till Bergwerk, i alla fall om man har en bil med Mulsanne-växellåda och resten standard. Wehrseifen, ser inte lika tight ut från det här hållet... På Söndagen hade vi sol! Vy från publikplats Pflanzgarten, inte så många olika linjer at köra här nej... Peter ville inte köra sin stora tunga Audi längre efter att ha provat några varv på Fredagen så han hyrde en Caterham. Han har en sportvagnsprototyp hemma i verkstan och har kört kart sen fan gick i tofflor så han har inga problem med att köra fort. Var tydligen bra reklam för när han lämnade tillbaka den så berättade uthyraren att han hade haft en anstormning av folk som velat hyra den. Pflanzgarten åt rätt håll. Som vanligt en salig blandning av bilar ute, mycket at kolla på. Peter igen, laddar över hoppet... Jobbigt att sitta och titta på bilder såhär, man vill ju bara dra ner igen och stanna de fyra veckor jag har i ledighet framför mig. Men det är klart, Italien får väl gå bra det med. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
|
||
Köpte tillbaks min idag! Vet du hur många av dom som finns i livet? Kan inte va så många om det togs in 12 st, som du sa...
_________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||
Nybesiktad!
Rutbyte, tack för den. Sen klagade han givetvis på att lamporna står för högt, trots att dom var under både horisontella och "kicker" linjen. Gick naturligtvis inte att justea på plats för "det bygger kö här". Det stog en (1) bil bakom och resten av hallen var helt tom. Slapp åka tillbaka dock så det var ju gött. Första starten för säsongen var igår, startade som om jag hade parkerat den i förrgår. Helt magiskt bra bil detta. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo 155 V6 Sport -96 (Såld) | 1, 2 >> 7 besök senaste veckan (10064 totalt) |