Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 -90 *SÅLD* | 1, 2, 3 ... 53, 54, 55 >> 5 besök senaste veckan (160585 totalt) |
Jag har förvärvat en M3:a av en god vän som byggt om den lite grann. Varför han inte ville behålla den själv är för mig en gåta? Föga förvånade blev det en gåta även för honom när jag skulle hämta den, men då var det för sent att ångra sig.
Bilen är i mycket fint skick trots att den rullat drygt 17 000mil. Det beror på att den gått på saltfria och jämna vägar i Tyskland till -02. BMW M3 -90 Vikt: 1200kg (körklar, fulltankad exkl. extrautrustning) Effekt: 215hk @ 6750 varv/min 230 NM @ 4600 varv/min Acceleration: 0-100 på 6,7 sek. Toppfart: 241 km/h Bilen är som sagt ombyggd en aning. Den går nu under benämningen "Slingshot Interceptor" Bromsar: Fram M3 E46-skivor med M3 E36-ok Bak M3 E36-skivor med M Roadster-ok BMWs kylluftskanaler till frambromsarna via dimljusinfästning Chassie: Bak: M Roadster - Bärarmar, Drivaxlar, Hjullager, Bussningar, Medbringare etc. Fram: Nylonbussningar till bärarmens infästning Fjädring: Gula ställbara Koni runt om med Coilover fram. Styrning: Styrväxel renoverad och kortad till ca. 2,4 rattvarv OMP ratt med extra förläningsnav. Hjul: 18 tums ATS DTM Competition med Toyo RA1 225/40 18 I övrigt så är bilen en mycket trevlig bekantskap med den självklara utrustningen såsom diffbroms och dogleg-låda. Den har också el-taklucka, el-fönsterhissar och el-backspeglar. Den har därutöver fått en mängd slitdelar utbytta såsom packboxar och hardyskiva. De närmaste ombyggnadsplanerna siktar framförallt på att trimma chaufförsmöjligheterna. En riktig stol skulle göra stor skillnad. Men även en del pedalombyggnader för bättre fäste och lättare varvtalsmatchning finns med på "att-göra listan". Det allra första projektet är byte av växelspaksknopp för originalet är alldeles för mjukt. Längre fram bil det förmodligen en bur men det dröjer nog en säsong. _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
Grattis till en mycket fin bil med MASSOR av körglädje!
Fast ni vet väl att de svarta M3 E30'na är de som är snabbast original växelspaksknopp för mjuk? Det har jag aldrig tänkt på, däremot har jag monterat i short-shift i min för kortare och mer distinkta växellägen _________________ /// Mvh Ferenc Papp |
||||
Tack. Nja, jag skall kanske först säga att det inte är jag som "valt" dem. Men hänsyn till däckskontot kunde ett försiktigare val varit att föredra. Men den tidigare ägaren fick ett oemotståndligt erbjuande och på den vägen blev det. Innerskärmarna är delvis borttagna. Det har varit lite pulande för att få det att rulla fritt, men nu fukar det! _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
Jaså är det så det förhåller sig? Det borde jag kanske tänkt på? Vi kan väl testa det i sommar och skulle det visa sig stämma så får jag lacka om? _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
Ja blir så ARG en vit M39 90-91 har jag letat efter i EVIGHETER. Men de jag har hittat har varit skräp...
Ja ja du är väll lycklig vilket fall som helst! Grattis! _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
Man är ju såpass fåfäng att man helst inte vill åka med små hjul, fast det är bättre ur vikt och ev väghållningssynpunkt... Detta säger jag med risk för att bli kallad posör här på forumet... 18" r-däck finns väl inte heller i mindre dimension. _________________ Jonas Edling |
||||
Daniel: Jepp, den har bott 2 år i Jkpg.
Esa: Nej, jag har inte kört original så jag har inget att jämföra med. Men min känns mycket snabb. Kristian: Nej, ok de saltar i DE också. Men inte lika mycket och intensivt som vi. Det känns iaf som om bilen fått stå inne sådana dagar. _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
Jepp, det här blev kalas. Första gången jag hoppade tillbaka till Vobblon höll jag på att köra av vägen... _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 -90 *SÅLD* | 1, 2, 3 ... 53, 54, 55 >> 5 besök senaste veckan (160585 totalt) |