Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 316i -89 *såld* | 1, 2, 3 >> 10180 besök totalt |
Jaha,det här är alltså bilen jag kommer att ha skoj med i sommar förhoppningsvis. Jag köpte den i dec-03 och tanken var först att ha den som en billig och snål vinterbil, men jag upptäckte snart att den är väldigt välbalanserad, bättre än min tidigare E30 323i (som jag började åka bana med).Motorn är tex ca 40kg lättare i den här bilen än i 323:an så där har vi säkert en orsak till den fina balansen. Nu är det ju ingen speciellt rolig motor,varken effekt- eller ljud/respons-mässigt.och det gjorde att jag blev nyfiken på Turboladdning,jag har aldrig haft en Turbobil så det känner jag nu att jag måste prova!
Så jag beslutade mig ganska snart för att försöka göra nåt skoj av denna 316i. Nu i vår har jag alltså uppdaterat bilen med ett i princip komplett 325/323-chassi. Chassi: JSS-fjädrar,sänker bilen ca40mm,Bilstein Sprintdämpare,14.5mm M-technik kränghämmare bak,standard-hämmare fram,Powerflex excentrisk bärarmsbussn fram,1mm toe-in. Bromsar: Ventilerade standardskivor och gröna EBC-belägg fram,bak är det ännu trummor. Hjul: BMW:s BBS Krysseker 7x15 med 205/50 gatdäck. Inredningen: är rätt standard ännu med Sportratt och BMW-sportstolar,som är sköna men håller inte fast tillräckligt vid bankörning. Motor: Helt orörd M40 1.6L än så länge,som jag ska montera en T3-turbo med en enkel adapter mellan org-grenrör och aggregat,vidare blir det en VW Corrado Intercooler,SMT6 för bränsle/tändn-modifiering,2½ avgassystem med en Appledämpare längst bak,turbotrycket har jag tänkt lägga nånstans runt 0,6-0,7bar beroende på vad motorn tål. Denna säsong blir en testperiod för att få känna på hur turbomatning fungerar,speciellt under bankörning. Om det funkar någotsånär och det är kul så har jag även en M40 1.8L stående som jag tänkt använda till nästa säsong och då lite mer seriöst,kompsänkning,turbokam,bättre grenrör,mer laddtryck osv _________________ Petri Sanaksenaho Mercedes C36 AMG 1995 |
||||||
Hej Petri! hur går det med monteringen av stressfläkten då? när får man se den på banan?
|
||||||
Hej själv Peter! Det går liite långsamt med just stressfläkten,fattas lite delar ännu...men bilen är annars klar för en banträff vilken dag som helst! Det ser ut att bli Gelleråsen den 8Maj för min del... _________________ Petri Sanaksenaho Mercedes C36 AMG 1995 |
||||||
jupp den träffen med BMWCCN vore kul!.. ska som om jag får komma dit och köra med min m3:a då ! |
||||||
Ja,hoppas vi ses där då! Det var ett tag sen jag såg din bil i action. ..Det låter som brorsan följer med oxå! _________________ Petri Sanaksenaho Mercedes C36 AMG 1995 |
||||||
Så..nu har jag gjort klart med röret från orggrenrör till turbon. En del pyssel med att få det att gå fritt från motorfäste,block osv då jag vill ha turbon lågt i bilen...
Här tillfälligt uppsatt på den lösa 318-motorn som jag använder som mall tillsvidare. Det nya röret smiter under motorfästen och tätt intill blocket,downpipen kommer att gå precis ovanför motorfästet. Snett underifrån,röret lindat med svart avgasbandage. Har oxå skaffat en Sierra Cosworth Intercooler,den har en mer lämplig form än den G60 IC:n jag tänkte använda först. Den nya IC:n får plats precis under kylaren,lååågt alltså igen! _________________ Petri Sanaksenaho Mercedes C36 AMG 1995 |
||||||
Kul att du bygger med turbo! ... vem gör inte det ..
Ska du köra med insprutning? Jag funderar på VEMS .. en vidareutveckling av MS .. verkar ruskigt intressant.. Vill höra mer om bygget när har fastnat på grenröret Lycka till med .. hur som helst.. ! |
||||||
Jag ska köra med orginalinsprutning(lite större spridare) och SMT6piggyback...få se hur det kommer att gå,har hört både bu och bä om systemet.. I vilket fall så ska det bli det spännande att se när nålen på turbotryckmätaren börjar klättra.. Nästa sak på tur nu, är att göra fästen till Intercoolern och köpa tryckrör,slang m.m...återkommer med info och ev bilder senare.. _________________ Petri Sanaksenaho Mercedes C36 AMG 1995 |
||||||
Sådärja,idag har jag fått bilen besiktigad (ua) så nu äntligen ska turbo-kittet på...
Dock händer det en liten olycka på väg hem från Bilprovningen på förmiddan...mitt på vägen där jag kommer åkande (i 50-60km/h) ligger en sten som egentl inte såg så farlig ut...men den slog sönder oljetråget och efter 100m så börjar oljelampan lysa...(slog av direkt) jahapp! tänkte jag...tittar under bilen och ser ett nästan 10cm långt och 2cm brett hål mitt under tråget..*suck*.. Nåväl...just pga mina turboplaner så har jag tidigare tvättat och gjort iordning ett annat tråg(förberett med slanganslutning till oljereturen från turbon)...så efter lite bärgning och en halvtimmes mek (på min bil är tråget tvådelat så det räckte med att byta den nedre biten) så rullade bilen igen.. Så efter att min plånbok blivit befriad från 1100kr till bärgaren och ny olja så är jag på G igen... Fast imorrn ska hela tråget ner igen!...då jag oxå ska byta den över delen (se ovan)... såhär ska det väl inte vara!? _________________ Petri Sanaksenaho Mercedes C36 AMG 1995 |
||||||
Ja det har jag verkligen... Men i nuläget vet jag inte hur det ska gå till...har ännu inte sett nån bra lösning på anslutning av en oljekylare till M40/M42-motorn...!? _________________ Petri Sanaksenaho Mercedes C36 AMG 1995 |
||||||
Inte jag heller, ännu.. Men jag vet att det smids planer i ett visst garage för detta. Jag hoppas det kommer en bra lösning snart.. Om inte så kommer jag försöka dona fram något i vinter, men det känns lite sent och dessutom ganska osäkert. Jag menar ska jag konstruera något som fungerar utan driftstopp femtioelva gånger? Det har aldrig hänt tror jag. _________________ /Anton Lillsund |
||||||
Vet om ett garage där cellerna masseras för att hitta en vettig lösning...och den finns nog klar...den ska bara ner på papper och forslas fram... Bara...
Men det vore ju trevligt, för jag behöver en själv. Adapter alltså. Men snart så kanske... |
||||||
Its alive! Såå,nu efter nästan 3 veckors skruvande (trodde det skulle gå på 1 vecka!) så fick jag äntligen starta bilen med turbon på plats...Den mullrade igång direkt,ja jag har ju iof inte rört insprutningen eller tändningen ännu...(laddar inte mer än 0.3bar ) och den ska naturligtvis mappas strax ...
Ändå rätt kul att allting fungerar...det droppade lite vatten om den först men det visade sig vara en himla massa kondens (svalt å rått garage) så efter en stunds varmkörning (och mycket bolmande från avgasbandagen) så lirade det riktigt bra så långt... Det krävs en del karaktär för att släppa av gasen vid 0.3bar,just när det börjar "knuffa" på lite... Jag gjorde ett enkelt avgassystem 2.5tum och med bara en Apple-dämpare längst bak men jag tror jag ska dit med en liten simmons eller nåt mitt under bilen,ljudet blev lite bullrigt och SAAB-likt... inte riktigt nöjd med det..(sorry SAAB-åkare) Återkommer efter mappningen! _________________ Petri Sanaksenaho Mercedes C36 AMG 1995 |
||||||
Gratulerar till det fina ljudet Låter den som en 900S tro? ps Sierra Cosworthar med grova rör bruka ha ett liknande ljud de med. _________________ //Mikael Jardstam |
||||||
Den låter lite som dom gamla SAAB 900turbo:na (slutet 70tal) ...aggregaten kommer från just en sån bil! men faktiskt efter en andra sväng med bilen ikväll så är kanske ljudet inte så tokigt ändå...och det är ju om jag ska vara ärlig mest på tomgången den är lik SAABarna...(nu måste jag sluta skriva S--B,det här håller inte!) _________________ Petri Sanaksenaho Mercedes C36 AMG 1995 |
||||||
Liten uppdatering: Ganska snart fick jag problem med lågt laddtryck och det har tagit mig nästan 1 vecka av testning/kontroll på olika förslag jag fått om vad som ev kunnat vara fel...Men idag så löste det sig,det visade sig vara min (rätt tunna) spiralslang mellan Lmm och turbo som sög ihop sig vid inloppet till turbon! ootroligt skönt att få reda på var felet låg...nu kan man gå vidare...
Har oxå hunnit med att byta diffklump till en med 25% spärr och ngt lägre utvxl,4.10 istället för den hysteriska 4.27 som satt orginal. Dessutom fick jag bilen vägd idag och den hamnade på prick 1200kg med full tank och med mej (75kg) i bilen....på sopstationen så sa dom att det kunde slå på +-20kg och jag hade nog hoppats på lite lägre vikt...men jag får väl helt enkelt ladda lite extra med turbon istället då! _________________ Petri Sanaksenaho Mercedes C36 AMG 1995 |
||||||
Ja,turbogrejorna kommer nog att vara till salu, till hösten/vintern... _________________ Petri Sanaksenaho Mercedes C36 AMG 1995 |
||||||
Lite bilder nu när turbon m.m sitter på plats...
Det här ser väl nästan flygbesiktningsvänligt ut ..? (ser ni turbon där strax till vänster om tändspolen?) Från insugsidan sett... Sånt där läbbigt stylingnät och luftstyrning till IC... och slutresultatet... I övrigt är jag mitt uppe i mappartagen...bilen går bra från tomgång upp till 2/3 gaspådrag därefter tappar den kraft och tvekar...håller på att undersöka felet och gissar på att spridarna kanske är för små ,trots att jag bytt till 45% större än orginal...hmm... _________________ Petri Sanaksenaho Mercedes C36 AMG 1995 |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 316i -89 *såld* | 1, 2, 3 >> 10180 besök totalt |