Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 -96 Jaws kompressor | 1 besök senaste veckan (7092 totalt) |
Tjena alla bildårar!!
Då var det dags för lite banåka efter 4års uppehåll! om bilen: Motor: Jaws kompressor kit ca 520hk.Kan starkt rekomendera detta kit,bilen går riktigt bra! Väldigt körbar effekt,och milt för motorn! chassi: XYZ coilovers strongflexbussningar i fram o bakvagn camberstag d2 Bromsar: belägg: Röda pagid vätska:Ate super blue Inredning: sparco stolar Bilder kommer!! _________________ Robert Eklund |
||||||
Är det verkligen bra placering av luftfilter? Blir inte insugs tempen väldigt hög?
_________________ Henrik Jolfsson * Kan laga allt i glasfiber. Har formar till det mesta inom seven, vingar och special delar * ( http://www.hjcc.se ) |
||||||
Grenröret är på andra sidan _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
Det sitter på den kalla sidan av motorn, och systemet kyls med intercooler, vi har loggat temperaturer och tryckfall m.m då vi tex använde en snorkel tidigare men som gav för högt tryckfall, så detta är optimalt! _________________ - Jonas Eriksson - // Tel: 0707902629 |
||||||
Skulle vilja påstå följande. Det är långt ifrån optimalt, men kanske det bästa ni kunde göra under omständigheterna. Förstår om en snorkel därifrån inte gav nåt positivt då man får bråka med ytterligare kompromisser. men optimalt, nä fel ordval Annars porrigt med folk som kör kompressor Vad mer är gjort med motor & vad har kompressorn för specs? _________________ B "barre" Mårtensson Audi urquattro -85 Audi 80 GTE quattro -86 _______________________ SLC Kalmar, ORM AB, Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack |
||||||
barre otimalt jämfört med vad? vi har loggat och testat olika placeringar med filter och med en snabel till fronten. det man kan säga,att ha filtret där det sitter nu är inge sämre än att ha filtret utanför bilen,insugstempen är 4 grader högre än utetempen och bättre än så blir det inte,motorrummet ventileras ut på värme effektivt,så varm där filtret sitter blir det inte,att ha snabel till fronten med filter så tappar man 2 psi i laddtryck och det e sämre än att ha nån grad för mycke i insugstemp;) patrik jaws motorsport _________________ patrik tjärnström |
||||||
Om du kan Vortech kompressorer så vet du vad som är optimalt och inte...det är det bästa man kan göra på den här motorn. _________________ - Jonas Eriksson - // Tel: 0707902629 |
||||||
Vet inte om jag råkade såra någons stolthet nu men ni har nog fått det jag skrev om bakfoten? En kompromiss pga utrymmesbrist kan aldrig bli optimal. Kanske tog jag JAWS beskrivning av ordet optimal lite väl bokstavligt eller så missförsdtod ni mitt första inlägg. Så ta nu inte detta som nåt påhopp gentemot er som firma då jag inte klankar ner på det ni gör. Om jag nu klankade ner på något så var det isf er definition av vad "optimal" var Vad skiljer en Vortech-kompressor från den generella kompressorprincipen? Frågar detta då du verkar hävda att man måste kunna just hur en Vortech fungerar för att förstå definitionen av optimal? Om man hade kunnat så hade man säkert valt att montera kompressorn med mynningen framåt då man i allmänhet eftersträvar att få in så kall luft som möjligt, vilket i sin tur resulterar i svalare luft in i motorn. Likaså vad gäller utförande på snorkel: Hade man haft möjlighet så hade man utformat en snorkel som inte gav tryckfall, vilket är möjligt, MEN än en gång....i detta fall var det inte möjligt. Iom att de flesta byggen, så även mitt egna, består av kompromisser så blir det aldrig "optimalt" så som jag tolkade JAWS beskrivning. Men precis som jag skrev i tidigare inlägg & som du nu själv skriver....det gick inte att göra det bättre på denna bil. Installationen av kompressor blir riktigt clean jämfört med en turboinstallation, men det kräver fortfarande sitt utrymme då den tar en del plats. Jag vet att dessa kompressorer är ganska välutvecklade, men hur mycket räknar man med att dom kräver rent effektmässigt för att drivas? Planerade själv en kompressorinstallation för många år sedan då jag föll för en BMW S3a, därav intresset kring detta projekt _________________ B "barre" Mårtensson Audi urquattro -85 Audi 80 GTE quattro -86 _______________________ SLC Kalmar, ORM AB, Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack |
||||||
Kort och gott, på den här bilen med den här motorn är detta det mest optimala utan att modifiera i kaross om man vill ha minimalt tryckfall, intercoolern gör sitt jobb jätte bra att kyla inloppsluften innan dom når spjällen och motorn. Sedan får alla tolka orden som dom vill...Optimal = Perfekt...ok existerar ens det ordet i verkligheten? Peace! / Jonas _________________ - Jonas Eriksson - // Tel: 0707902629 |
||||||
Aah.. jag skulle vilja vart uppe och kört i samma runda som du med mina röda kombi.
Men har ngt jäkla strul att starta den . Så fort den gick igång hade ju du paus i körningen Hann tyvärr inte prata med alla på plats. Hoppas ses på ngn annan körning i Eskilstuna kanske?? Vore ju intressant att se din installation i bilen också. Mvh TOGGEX ! _________________ Togge Stensson |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 -96 Jaws kompressor | 1 besök senaste veckan (7092 totalt) |