Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Elitracing (åskådarracing) TTA - Elitserien 2012 | << 1, 2, 3, ... 58, 59, 60 >> 35 besök senaste veckan (187291 totalt) |
Tänk om de kunnat ha dessa i alla bilar som redan funnits...... Men det är en annan tråd och en annan serie Verkar ju iaf finnas en del planer redan nu inför framtiden. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||
Fabrikanter kan isåfall marknadsföra sig via en motor enligt ett tydligt reglemente, bilarna är likadana vilket inte är fallet med tex WTCC. Utfallet beror isåfall på bästa motorn, bästa chauffören och bäst fungerande teamet, Har man dessa tre huvudkomponenter och att de lirar ihop, ja då har man en vinnare. Det jag undrar är om TTA mörkat ett eventuellt nyttjande av världsmotorn? Jag vet av erfarenhet i ett helt annat ämne att lägger man ut ett rykte på gräsrotsnivå och sedan föder det över tiden så blir det till slut en logisk sanning när beslut skall tas på chefsnivå, så låt oss spinna vidare på detta! |
||||||
Är det ingen mer som tycker att det är lite tråkigt med utvecklingen mot samma motortyp i en massa olika klasser?
Jag tycker det är roligt att TTA har framtidsplaner och jag tycker absolut det vore roligt om man gick ifrån enhetsmotorn men jag gillar verkligen inte "världsmotorn". Tänk vad olika man kan tycka. _________________ Pet ter Uhlin |
||||||
Tycker heller inte om det men jag förstår det delvis med tanke på att det lär vara mycket billigare när alla kör med samma grejer
|
||||||
Njaa, billigt blir det när alla kör exakt samma motor, inte när varje tillverkare tillåts utveckla en egen motor efter ett gemensamt reglemente.
_________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||||
Kostnadsmässigt har du nog rätt, jag tänkte mer som att motorreglementet håller ev. tillverkare i kort koppel men håller samtidigt en dörr öppen för deras märkesprofilering. Men med tanke på diskussionerna på andra forum om tillverkarnas absoluta behov av att ha sitt DNA i bilar som representerar märket (vet visserligen inte om det finns ett sådant absolut behov i verkligheten) så tror jag världsmotorn, ST- , Nascar-, DTM-, F3- eller annan specifik motorreglemente att rätta sig efter är en av få vägar att gå utan att det spårar ut OM det nu det så krävs. Personligen har jag absolut inget emot enhetsmotor och nöjer sig tillverkarna med gemensam motor i ett enhetschassi med endast märkets siluett så är det ju kanon! Jag tycker för övrigt att det skulle vara hälsosamt om diverse klasser distanserade sig en smula från beroendet av tillverkare och utjämnade faktorer för olika chassin/karosser som inom WTCC och nu och framöver STCC, då det uppenbart är en källa till kostnadsrusningar följt av kollaps för en klass så fort en tillverkare tittar åt ett annat håll (och de gör de ofta). Vansinnet i full blom är när tillverkare uppfinner och serietillverkar helt nya produktionsbilar bara för att kunna tävla i en klass (BMW M1 för grupp 5 var väl en sådan?) |
||||||
|
||||||
Lägger man ekonomiska aspekter åt sidan så absolut. Riktigt roliga blir sådana bilar oftast först som begagnade då kreativiteten och friare reglementen tar dem ytterliggare ett steg. Östbergs M1:a tex, har ju via tidigare ägare förbättrats ett antal steg sedan Procar reglementet (för det är väl samma bil?) |
||||||
Ja det är den, och han heter Öberg... |
||||||
My bad, men utgångspunkten är väl ändå en M1:a iallafall, eller är den hembyggd från scratch? |
||||||
Det är väl en hemmabyggd replika med egen rörram. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
|
||||||
_________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||||
http://ttagroup.se/galleri/bilder/8/
Snygg! Undra just vad en styrning kostar... Får ringa och fråga Tobbe. _________________ Magnus Berglund Mazda Rx7 1981 Rx5 1977 Wankel? Yes! |
||||||
_________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||||
Jag undrar om bilarna kommer färdiga med kaross, den får man nog fixa lokalt. Jag kan ha fel men har dock hört lite rykten.
Det finns ju inte så många företag som har resurser att lösa detta... _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||||
Kikade på tävlingsreglementet för TTA tävlingarna och såg en bra sak som de inför vid sidan av race director:
Tävlingsledare för race har tävlingsledaren för nästkommande race som biträdande tävlingsledare. |
||||||
Elitracing (åskådarracing) TTA - Elitserien 2012 | << 1, 2, 3, ... 58, 59, 60 >> 35 besök senaste veckan (187291 totalt) |