Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 Driftingbil -M54b30 Turbo & E34 bakvagn- | 1, 2, 3 ... 27, 28, 29 >> 9 besök senaste veckan (219071 totalt) |
Hejsan!
Tänkte dra igång en tråd här på rejsa där ni får se vad som händer med min bmw turbo=) Lite historik för de som är intresserade: Köpte bilen 2008, skulle fylla 18år. Detta är alltså min förstabil Lagade rost, renoverade i princip hela bilen utom motor och drivlina/chassi. Byggde på plast och skit som igentligen borde plockas bort, dock så är det svinseriöst gjort så det får sitta Vintern 2009/2010 byggdes det på turbo, renovering av chassi osv. Vintern 2010/2011 blev det bur, fuelcell, bränslesystem osv. Denna sommaren har 5 bankörningar genomförts, 2 på mantorp, 2 på kinnekulle och en konbana. Jävlar va roligt det är Lite info om bilen Motor: *M20B25. *Schwitzer s200 *malpassi btr 1:1,4. *Nyrenoverad, svetsad och planad topp. *535lmm. *550x350 3" intercooler. *3" Downpipe *3" Avgas och dubbla dieselpiper *Stora lamelldiffen 3.63utvx *Getrag 260. *2.5" tryckrör. *Tillsatssprut med 2st 895cc spridare ala schmidt. *Ca 1kg i laddtryck. *525cc spridare *Återcirkulerande dump *3-skivig tilton koppling med lättat svänghjul. *Original orörd bottendel. Chassi: *GE Motorsport chassi 60/60! (Beställt D2 Track Racing) *Powerflex bussningar i hela bilen *Lamelldiff från e30m3, 188mm kronhjul 3.64 utvx *e36 servostyrning *Vitlackerad fullbur *Svart/vit lackat chassie Bromsar: (precis påbörjat) *Hydralisk handbroms *Audi A3 1.8T Framskivor 288mm *E36 328 bakskivor 276mm *Jaguar 2kolvs glidok *Bak, Tipps!! *Stålomsbundna slangar *750 e32 huvudbromscylinder Det som skall göras i vinter är blandannat *Bygga nya bromsar *Rensa motorutrymme *Lacka motorutrymme *Bygga avtagbar frontbalk *e36 kyl *Ny topplockspackning *Nya tryckrör *D2 coilover *Matta inne i bilen. Bilen kommer uppgraderas mer i vinter så hoppas ni vill följa mitt projekt, stay tuned!! Mvh henrik _________________ Henrik Åkeson http://www.facebook.com/AkesonRacing Sponsorer: Bjprace.com, Tibroreklamatelje.se, Cejn, T-parts.se, Schmidtracing.net |
||
Vi...och många andra...kör e46 328 skivor bak. passar med handbromsen.
Man behöver en centrumring för skivan.....och borra bultmönster om man har 4-bult. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
jo jag har allt läst en del om det, enda som skiljer skivorna åt är ytterdiametern.
I mitt fall tänkte jag prova e36ans för annars blir bakskivan större än framskivan. fast det kanske inte gör något? Kanske att jag får byta till e46ans ändå om det blir konstigt med Adaptern.. mvh _________________ Henrik Åkeson http://www.facebook.com/AkesonRacing Sponsorer: Bjprace.com, Tibroreklamatelje.se, Cejn, T-parts.se, Schmidtracing.net |
||
Du får mäta vad som blir enklast att montera. oken tar man något lätt i aluminium...som det finns bra belägg till. Vi åker Corvette C4 bak. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Kul med fler E30 turbo som kör bana
Körde med Audi S3 (312mm) skivor fram och original bak på min. Dock hade jag ingen luftkylning till frambromsarna så de slog sig när jag började köra turbo på bana... Fixar 323x28mm skivor med 540 ok nu OCH luftkylning från fronten.. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA |
||
okej Corvette c4 bak eller framok?
Behöver ha något lämpligt ok så man kan låsa upp bakhjulen med hydralhandbronsen.. Nisse: Aha, jo jag kikade igenom din tråd häromdagen. Mycket fint ! Alltid roligt med folk som kör e30! anledningen till att jag inte sätter på större skivor är för att jag vill kunna köra med 15" Rdäcken _________________ Henrik Åkeson http://www.facebook.com/AkesonRacing Sponsorer: Bjprace.com, Tibroreklamatelje.se, Cejn, T-parts.se, Schmidtracing.net |
||
C4 bakok. Det skulle funka med framok också. Dom äldre c4oken är inte så stora. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
_________________ Henrik Åkeson http://www.facebook.com/AkesonRacing Sponsorer: Bjprace.com, Tibroreklamatelje.se, Cejn, T-parts.se, Schmidtracing.net |
||
C4an kom väl -84 har jag för mej. -88 och -95 blev det uppdatiringar. Det skiljer inte så mycket i storlek. Vi åker med dom älsta bakoken bak....och det är inga problem att låsa upp bromsarna. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
_________________ Henrik Åkeson http://www.facebook.com/AkesonRacing Sponsorer: Bjprace.com, Tibroreklamatelje.se, Cejn, T-parts.se, Schmidtracing.net |
||
Motorutrymmet har rensats på skit
ABS borta Kapat bort säkert 2kilo plåt Cylinderloppen har fått sig riktigt otrevliga repor Här kommer lite bilder från Bromsbygget. I stort sett så har jag väl bara hunnit montera skivorna runt om Har gjort en provisorisk adapter fram också.. fast det finns ett problem. Fästhålen i spindeln för bromsoket, de är 12mm och som ni ser på bilderna så måste det finnas någon gänga i spindeln för att fästa adaptern. Vågar man gänga i typ m14 i dessa hål tro?? Finns ingen plats för mutter eller liknande på baksidan.. Bakskivorna sitter också monterade med centrumring Passar på att säga Godjul Mvh Henrik _________________ Henrik Åkeson http://www.facebook.com/AkesonRacing Sponsorer: Bjprace.com, Tibroreklamatelje.se, Cejn, T-parts.se, Schmidtracing.net |
||
så här ser hålen ut i spindeln. vågar man gänga m14 tro??
Har kollat med Gustaf, får se vad han säger om det _________________ Henrik Åkeson http://www.facebook.com/AkesonRacing Sponsorer: Bjprace.com, Tibroreklamatelje.se, Cejn, T-parts.se, Schmidtracing.net |
||
_________________ Henrik Åkeson http://www.facebook.com/AkesonRacing Sponsorer: Bjprace.com, Tibroreklamatelje.se, Cejn, T-parts.se, Schmidtracing.net |
||
_________________ Henrik Åkeson http://www.facebook.com/AkesonRacing Sponsorer: Bjprace.com, Tibroreklamatelje.se, Cejn, T-parts.se, Schmidtracing.net |
||
En lite uppdatering!!
Bromsoksadapterprototypen (långt ord??)klar på vänster sida Men till min förvåning skiljde det sig lite mellan okhållarna så den passade inte på höger sida. Får ta att göra en ny där. Lyckades med någon millimeter klämma in 15" fälgarna utan att använda spacers Lyckades få dit en bult utifrån, med väldigt platt skalle:) Vad föresten ska man välja för ALU matrial till adaptrarna? Sen har jag rivit lite i motorutrymmet, för omväxlingsskull. Frambalken sitter duktigt Sitter rör i balkarna så man kan dra stenhårt. Nästa steg är att bygga en undre balk att ställa kyl och ic på. skall göra detta i eftermiddag Ingen som har lämpliga bakok??? STAY TUNED _________________ Henrik Åkeson http://www.facebook.com/AkesonRacing Sponsorer: Bjprace.com, Tibroreklamatelje.se, Cejn, T-parts.se, Schmidtracing.net |
||
Har svetsat dit lite mer förstärkningar.
Monterat e36 kyl med integrerad behållare och svetsat ny frambalk. (bild kommer) Har lite funderingar på vart mitt oljekyl ska sitta, vet inte om det är så bra ide att ha det mellan ic och vattenkyl, luftflödet blir inte det bästa för vattenkylets skull... vill ju inte ha problem med någon av tempraturerna.. klart för grund, sen spackel, sen Diamantsvart färg Ska beställa bromsvåg också, skiter i 750 huvudcylindern. _________________ Henrik Åkeson http://www.facebook.com/AkesonRacing Sponsorer: Bjprace.com, Tibroreklamatelje.se, Cejn, T-parts.se, Schmidtracing.net |
||
_________________ Henrik Åkeson http://www.facebook.com/AkesonRacing Sponsorer: Bjprace.com, Tibroreklamatelje.se, Cejn, T-parts.se, Schmidtracing.net |
||
Epoxy grundat motorutrymmet.
Har spacklat och lagt ett lager till epoxy på, topplack ska på i morgon _________________ Henrik Åkeson http://www.facebook.com/AkesonRacing Sponsorer: Bjprace.com, Tibroreklamatelje.se, Cejn, T-parts.se, Schmidtracing.net |
||
Då vart motorutrymmet lackat
Kabelstammen till lamporna är dragen på utsidan av motorutrymmet. Nya hydralkopplingar till oljekyl. Motorkablaget är undangömt så gott det går. Ska ändå slängas bort när ett eftermarknadssprut ska dit. Sen så är bromsoksadapterprototyperna klara, letar leverantör av alu. är 2mm frigång inne i fälgen nu Fick bli e36 325 framok i bak, hade liggandes på hyllan så frågan är om man ska byta mot e46 skivorna bak.. Monterar jag e46 skivorna bak så blir dessa större än framskivorna som nu är nersvarvade till 280mm. Endast för att få plats inne i fälgen. Vad tror ni? /henke _________________ Henrik Åkeson http://www.facebook.com/AkesonRacing Sponsorer: Bjprace.com, Tibroreklamatelje.se, Cejn, T-parts.se, Schmidtracing.net |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 Driftingbil -M54b30 Turbo & E34 bakvagn- | 1, 2, 3 ... 27, 28, 29 >> 9 besök senaste veckan (219071 totalt) |