Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 924 (såld) | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (15552 totalt) |
Bilder från Kinnekulle och Kinnekullefoto.com Jag får fylla på avdelningen äldre banbilar med min 924 som jag har haft sen -90 bruksbil fram till -95 sen fick den tillbringa några år i garaget innan jag sommaren -00 åkte på mitt första banmöte med Porscheklubben på Kinnekulle. Utan större förväntningar på hur det skulle vara att åka bana kom jag dit och blev förvånad att det gick att hänga med 944:or och äldre 911:or riktigt bra med 924:an trotts de 125 hk. Efter det så blev målet att utveckla bilen så att den iallafall blev lika snabb runt banorna som (163 hk) 944:orna. Det som är gjort på bilen är: Motorn är standard men med en mer banvänlig kamaxel flyttar max vridet från 3500 till 4600 varv Brytarspetsen är bytt mot hallgivare och elektronisk tänning oljekylare från 924 turbo Kraftigare kylfläkt och 80 gradigt termostat Portat avgasgrenrör Inredning Efter ha funderat på riktig racestol och fått lite olika synpukter på att åka 100 mil + en dags bankörning så blev det beg sportstolar + baksäte från 944 turbo S samt en ratt från 924 turbo Någon lättning blev det inte med de stolarna !!! Chassiet Större plockepinn får man nog leta efter för det har blivet de ena efter det andra. Och inget är köpt tillsammans eller med någon större matematik utan har bytts efterhand som det har behövts byta och synpunkter som att du borde nog sänka bilen så att den slutar att åka runt i kurvorna på tre hjul. Fram Sänkfjädrar till 944 turbo sänker 30 mm avstånd mark-trökellådans underkant: 90 mm Sachs touring dämpare Plastbustningar på A-armarna Sandens camberplattor 23 mm krägningshämmare från 924 turbo Broms: standard skivor med röd alt blå Pagid + stålspunna bromsslangar + bortmonterade bromsköldar Bak Sänkt ett hack på de inre splinesen och justerad så att bilen står i våg Plastbustningar på de yttre fästpunkterna till svärden på bakaxeln Monroe gasdämpare 14 mm alt 18 mm krängningshämmare från 924/944 turbo Broms: standard trummor med standard belägg + stålspunna bromsslangar Hjul/Däck 205-40 x 17 Toyo proxes RA-1 Övrigt Bilsports Superstage i Emmaboda: 1.45.xx på Toyo Proxes 215-40 x 17 _________________ Hälsn Anders Holmquist |
||
Ah! Coolt! Gillar snutten om att det finns chans att hänga på 944orna...
Vad har du för bromsar och växellåda? Ser inte om det är fembultat? Mvh Mangan, försöker få ihop en röd -79a till åkbart skick igen _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||
Aha, den känner jag igen ifrån när jag spankulerade runt som åskådare på PCS SS-körning. Gillar stuket på din bil. Min egna S-86 ser ut som en SUV just nu med 205/55-16 vinterdäck, men det skall det bli ändring på framöver.
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
Tack för uppskattningen
Magnus: det är 4 bult dvs standard 924 solidskiva fram trummor bak porsches 5 växlade låda (z16 har jag för mig att de kallar den 1:an ner till vänster) Rylander: Kan bara hålla med men det har börjat komma fler Per och Fredrik är exempel på racebilar som har sin grund i 924:an men annars är det rätt ensamt. _________________ Hälsn Anders Holmquist |
||
Intygar att Anders framfart med 125 hk är kvickare än många med mångdubbelt fler. Speciellt tänker jag på när jag tappade 15-20m mot Anders över NGK på Knutan på ett banmöte får några år sedan, jag har antagligen överdrivet stor respekt för den kurvan vilket Anders inte verkar ha
_________________ Pär Hylander |
||
Björn: Dessvärre tog familjebilen en stor del av budgeten för banåkandet så i år blir det
lungt på våren jag hoppar Mantorp och Kinnekulle åker Knutstorp men förhopningsvis så har banåkarkontot fyllts på till Augusti då är planen att åka Kinnekulle, Anderstorp, ev Mantorp och Knutstorp PS: Fin bil du fått till skall bli skoj och att se den live _________________ Hälsn Anders Holmquist |
||
Går det att hitta någon bra fälg som passar på 924-naven eller kör du med spacers? Vore skoj att hitta nåt alternativ till mina standard 6x14"... Bultcirkeln är ju inte jätteovanlig men centrumhål och offset verkar vara värre? Mvh Magnus _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||
Magnus: Jag använder Rial viper fälgar 7,5x17 med et 30 + 15 mm spacer
Det som behöver fixas är special hylsor i delrin som passar i fälgens centrumhål och över centrumbulten men det kan vem som helst med en svarv göra annars brukar fälgar med et 22 och 108 i bultcirkel passa dock hylsan får du göra iallafall _________________ Hälsn Anders Holmquist |
||
Snart Fick precis klart att jag nu är medlem så lite ska det väl kunna bli redan i år, hoppas jag. Du då? _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||
I år blir det inte men nästa säsong så hadde jag tänkt att börja
Tidigare har MGCC arr krockat men PCS och när man har familj så blir det lite svårare att vara borta många helger under sommaren så jag har prioterat banåkandet med PCS trotts långa resor till de flesta banorna men jag har flera kompisar som åker Roadsport med MGCC så det lockar _________________ Hälsn Anders Holmquist |
||
Kul att se lite mer vad 924orna har att erbjuda! Din bil verkar ruskigt fin. Hoppas vi ses på banan så ska vi väl se så att skåpet står rätt mellan 924 vs 944 Gissar på att jag får sniffa baken på dig! Men får väl försöka ge dig en match / Martin _________________ |
||
förbannat stilig 924a, en fråga bara, hur stor skillnad gjorde krängningshämmaren bak ?, skulle gärna villja veta. Också kul att se att nån kan köra ordentligt snabbt me denna väldigt trevliga bil, hoppas väl att min bil i framtiden också blir nåt åt det här hållet =)
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
De flesta 9x4:or lyfter på inre bakhjulet om man kör dem riktigt hårt dvs
diagonalen v-fram h-bak samt v-bak h-fram. För mycket vikt ligger på framaxeln och ett sätt att flytta mer vikt till bakakeln är att sätta en grövre krängare där karossens rullning blir mer jämn så att bilen blir mer neutral i kurvorna så att säga hur stor skilnad det gjorde blir subjetivt jag tycker att bilen blev mer balanserad med lätt understyrning när det väl släpper _________________ Hälsn Anders Holmquist |
||
Hej
Vill du undvika bakhjulslyftet så plocka bort den bakre krängningshämmaren. Då ligger däcken i asfalten och ger i alla fall något grepp. Jag har dock en ganska styv bil med Bilstein-dämpare, 700 lb/in fjädrar och original krängningshämmare fram och gula Koni med 911 turbostavar(28mm=kortade torn) bak. Den kränger inte såå mycket. Ses vi den 9/5 på Knutan i Roadsport C? _________________ Goran Obradovic Club Alfa Romeo |
||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 924 (såld) | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (15552 totalt) |