Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 2002 -75 | 1, 2 >> 15784 besök totalt |
Hejsan!
Har ju hängt här på rejsa.nu ett tag och har väl lagt upp någon tråd tidigare på andra byggen man haft. Nu har jag sen i höstas ägt en 02a. Den införskaffades efter det att jag sålt min 242 Turbo som jag grejade med under några år. Nu sitter jag här med denna bil, till mina vänners glada rop, eftersom de sitter med varsin 02a också. Jag köpte en 02a av en kompis pappa, som verkade vara ett bra objekt. Köpte grisen i säcken och fick bilen levererad. På gott och ont. Tacksamt att få den hemkörd, mindre tacksamt att man inte kollat hur rostig den egentligen var. I vart fall så såg bilen ut såhär, när jag köpte den. Inte så farligt tänkte jag, lite lack och vettiga fälgar på de där så kan de nog bli ordning. Men, började riva bilen direkt och började givetvis att stöta på rost, och åter rost. Jag tappade sugen efter några månader då de kändes som att jag jobbade baklänges. Vände mig till en kompis som hade en 02a i bra skick ståendes. Ett projekt han påbörjat tidigare. Så jag fick köpa den till kompispris och genast fick jag tillbaka byggarglädjen. Jag har under hösten/vintern/våren fixat och donat med bakvagnen, fjäderbenen och stag för att få dessa fräscha och sen målade. Bilderna får tala för sig, här kommer receptet. Motor: BMW M10 2L Topp 2,0 med org. ventiler Dr.Schrick 304 graders kam med tillhörande ventilfjädrar Extraktorgrenrör BMW M5 E34 spjällhus (S38B38) NC-svarvade trattar (håller på med programmet) Volvo 240 kylare Motorstyrning: MS1 v2.2 med EDIS-tändning 465cc spridare Drivlina: Getrag 245 org.koppling (tills vidare) org. bakaxelklump (tills vidare) org. drivaxlar Chassie: Rally Elite fjädrar (kapade) org.dämpare (vet ej märke, antar det är org) Polyurethan bussningar hela framvagnen, endast bärarmar bak (stavning??) Förstärkta silentblock bak. org. diffbussningar (har hårdare liggandes) Boxade bärarmar bak Bromsar: Volvo 240 4-kolvsok (fram) BMW 323 E21 skivor (fram) BMW 320 E21 nav (fram) org.bromsar bak Inredning: Cobra stol OMP ratt Egensvarvad växelspaksknopp Baksäte (tills vidare, funderar på bur) Tror bilderna får tala för sig själv. Jobbar som CNC-operatör så vissa delar kommer tillverkas själv. Nya karossen, ute i solen för första gången, på hjul! Problemet med dessa trattar är att cyl 3 tratten tar i bromsservot. Därför egensvarvade istället! Kommer väl uppdatera allt eftersom, första inlägget lär nog även de redigeras med mera info om bygget och så. Har ni frågar, ställ dem gärna! MVH |
||||
fränt projekt!
kan du inte vända trattarna uppåt då? eller missar jag något väsentligt då? de lär ju knappast ta i huven? om du känner för skivbromsar bak så har jag två stycken e21 323i länkarmar liggandes, även tillhörande balk. länkarmarna kräver dock coilover dämpare bak _________________ MVH |
||||
De går, men då måste man ha 3,6ans (S38B36) spjällhus med trattar. De är tydligen skillnad. Vi har gjort så på en kompis 02a. Där vände vi dem uppåt istället. Men, på min går de inte, och jag vill väl inte modda org.trattarna så mycket heller. Hålen är excentriska och M6 pinnbultarna som man drar fast trattarna med sitter inte mitt på hålen, av nån anledning.
De låter intressant, du har inte någon kardan med 3-klon liggandes till E21? Eller bara den främre delen, ska byta på min kardan nämligen så de passar mot 5-växlade lådan. MVH |
||||
Då kanske dom är till salu i stället? //Nisse _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||
Kanske de, men vi får se. Dom är inte så jättedyra att köpa nya hos BMW. Minns inte om de va 240 eller 280kr/st. // N. |
||||
jahaaa! okej ja det var ju synd! fast kanske roligare med eget också iofs! och så kan de ju konstrueras vettigare för en m10a nej tyvärr det satt en stackars 4 petare på den där e21an så det är vanliga fyrbultade knutarna på den, har bara bakvagnen utan diff kvar! framvagn osv sitter numera på min 02a och resten är ej i min ägo längre! _________________ MVH |
||||
Har köpt på mig ett par extra fjäderben fram. Som dyker upp någon gång i framtiden! De har strulat lite med frakten då jag skulle fixa denna, men nu blev de inte så utan ska lösas på ett annat vis. Men de är ingen panik! Dock så skall dessa göras om till Coiloverben där man inte bara ska kunna justera hårdheten på fjädern utan även kunna justera höjden på dämparen. Min fråga är hur pass grova rör man ska göra som skall gängas utvändigt för att kunna justera förspänningen på fjädern? och vad för gängstigning är lämplig?
M56 fingängat har en stigning på 4mm. Tanken är att jag ska kunna köra med org.dämpare t.ex i dessa ben! Nu kommer de troligen bli Bilstein eller Koni i dem. Men invändigt får inte rören bli för små eller för stora så de inte passar med org. Bak ska jag bygga så att man även där kan ha samma justeringsmöjligheter som fram, men där kommer jag nog vackert få köpa dämpare efter konstruktionen jag väljer. Tacksam för svar!! MVH |
||||
Hade ut bilen igår med breddarna på. Frontspoilern ligger fortfarande hos tidigare ägaren. Toppen är ihop satt och kan monteras. Var till IB-svets och fick fuelrailen svetsad. Org kardanen är avkapad och en 3-klo är fixad och ska svetsas fast. Känns väldigt bra nu.
Här är en bild på bilen när den stod ute. Måste sänka den några cm fram och några bak. De var allt för nu. // N. |
||||
Hej.
02 är the shit, maxad kul för pengen! 1.Gå med i BMWCS, vi har roliga aktiviteter i Umeå. 2. Kom på garagebesök! _________________ Erik Berg "BMW 2002 är BILEN! FATTA vad bra den måste ha varit för 40 år sedan!" https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41911&highlight= |
||||
Trevligt med 02:or! Rost är aldrig kul, men bra när man hittar bättre utgångsobjekt!
|
||||
1: Njaa, är medlem i Umeå Gatbilar och tycker de räcker! 2: Kanske de, har ju 2 inbitna 02-kompisar så de ska väl kanske gå att lösa någon gång!
Tackar! Joo, den va verkligen rostsjuk och de kändes inte roligt att fortsätta ens. Hade därför turen att en väldigt god vän hade denna ståendes och att jag fick ta över den och fortsätta bygga på. Har gjort mig en plan nu för hur bygget ska fortskrida och hur bilen ska vara när den är "färdig". MVH |
||||
Här kommer nå bilder på ventilurtag, kardan och en osvetsad fuelrail, som nu är svetsad.
Ursäkta kvalitén då de är mobilkamera. // N. |
||||
Vilka är 02-polarna i stan?
Kanske vi ses i sommar, jag tänkte åka på nån av Gatbilars körningar i Åmsele. _________________ Erik Berg "BMW 2002 är BILEN! FATTA vad bra den måste ha varit för 40 år sedan!" https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41911&highlight= |
||||
Hellquist och Abris. Tack vare dem jag äger en 02a idag! Jag får se om jag hinner bygga färdigt innan sista körningen i Åmsele. De vore grymt om de gick att lösa. Blir ju mest för att testa motorn, drivlina och chassie så man vet vad som ska uppdateras i vinter. // N. |
||||
Kardan är kortad och svetsad! Dessutom ditsatt. Ska dock dra bultarna ordentligt. Instrumentpanelen är på plats. Har även förberett för att lyfta toppen på plats och dra fast den. Gjorde några nedre kylarfästen då de blev lite stirrigt i garaget. Men de går sakta men säkert framåt. En uppstart mot slutet av aug borde inte vara omöjlig.
// N. |
||||
Här kommer ett monsterinlägg med ett gäng bilder!!
Trattarna är färdiga, CNC-svarvade! Passar på att försöka jobba på så mycket man kan. Barn nr 2 är i ugnen med slutdatum i fredags. (30/9) Så jag antar att när de tittat ut blir de mindre garagetid, markant! Så nu tog jag tag i grenrörsbiten, som jag gruvat lite för. Men de gick över förväntan när jag väl började. De som är kvar att göra är wastegaterören, downpipen och sammankoppla wastegate med downpipe. Men downpipen ska få en V-bandsfläns precis efter turbon så den är enkel att montera bort om de skulle behövas. Trattarna har fått sig skruvhål så de gick att skruva fast mot spjällhusen. Sen styrde jag dit org.slangen från S38an som håller fast plenumet. Bilen har även blivit primad nertill. Nåväl, till de intressanta, bilderna. De var allt för nu! MVH |
||||
Nu har jag fått hem dämparna fram och fjädrarna runt om, och även hunnit montera ihop dessa! Millway har levererat allt utom dämpare bak. Dessa köptes hos Rallydesign. Ska montera dessa på bilen så fort tillfälle ges!
MVH |
||||
kul projekt, blev riktigt snyggt med spjällhusen!
Är väldigt spekulant på dina S38 trattar om du har kvar dom och vill sälja Mina från S52 är en aningen större så mitt omgjorde plenum kommer för långt bort, och med hjälp av m5 trattarna så kanske det löser sig _________________ Philip Holmlund Instagram: @2000is.touring -Bmw 2000 touring -72 -Bmw 1602 -75 |
||||
De kommer bli kalas när man fått bygga plenumet färdigt och bygga tryckrör.
Du har PM angående trattarna. MVH |
||||
Länge sen en uppdatering, här kommer en i form av bilder!
Det tuffar på. Sommertreff är snart här! http://www.sommertreff.no Har ni några frågor är ni välkomna med dessa! 8) MVH |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 2002 -75 | 1, 2 >> 15784 besök totalt |