Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Renault Clio Sport 2.0 16V 2001 | 1, 2 >> 13970 besök totalt |
Tänkte att det är lika bra att ha en mektråd när man har skaffat en fransk bil igen
~11300mil vid inköp. Helt orginal förutom ett något sportigare avgas (K-Tec Stealth?). 15" orginalhjul med Hankook RS-2 195/50 <- Imponerande grepp. Motorhuv av aluminium (verkar vara ganska ovanligt). Att göra framöver: [X] Byta drivremmen med tillhörande spännrulle och hjul. [X] Byta olja och filter. [X] Byta ut kupéfilter. [X] Byta skivor, belägg fram och bak. [X] Byta bromsvätska (ATE Super Blue Racing). [X] Hjulinställning. [X] Byta motorfästen. [X] Felsöka och åtgärda tändproblemet. [X] Byta AC-kompressorn och fylla på med ny gas. [X] Undersöka och åtgärda varför den drar till höger vid inbromsning. onsdagar på mittsverigebanan, vi ses där! _________________ C.a.l.l.e K.l.a.n.g | Kör Golf GTI MK7 |
||
|
||
Tackar för det!
om någon av mekpunkterna ovan känns bekanta skriv gärna några rader om ni har några tips då jag är helt färsk på den här bilen! Det kan ju vara så att det finns mer bra grejer man bör göra på dessa kärror? _________________ C.a.l.l.e K.l.a.n.g | Kör Golf GTI MK7 |
||
Beror helt på var du tänker lägga ribban & hur du tänker använda bilen? K-tec's tre motorfästen är en riktigt bra uppdatering. Motorn far runt en hel del annars och kan i värsta fall skada drivknutarna. http://www.k-tecracing.com/show_prod I övrigt skulle jag säga: Chassi oljekyl Bromsolja + belägg (fram) R-däck Vill du ha mer konkreta tipps på lämpliga delar och varför de är lämpliga är det bara fråga. Klurade också på det här du skriver med de-phaser, remmar och övrigt. Du kanske jobbar på Renault eller har någon polare som gör, men det är inget man gör själv utan rätt specialverktyg. Men det har du säkert redan koll på. Mvh /Mårten , |
||
Kul att så många har tittat in i tråden!
Kvällen spenderades med att byta drivrem, spännrulle och tillhörande hjul. Passade även på att byta oljan så den är fräsch till onsdagens bus på mittsverigebanan. Det visade sig att drivremmen var väldigt, väldigt sliten och spännrullen var också helt slut. Fjädern var verkligen utmattad. Vattenpumpen kändes dock fräsch så jag struntade i att byta den. När fräscha grejer satt på plats blev det ett betydligt trevligare ljud under huven. Noterade även att det satt dubbla kattar på bilen, kan ju inte vara helt vanligt på en sådan liten motor? Det vibrerande oljudet visade sig komma från växellänkaget, troligtvis någonstans i tunneln under växelspaken. Skall utredas vidare i helgen! Det kvarstår ett litet oljud som säkerligen härstammar från dephaser drevet, ett kamdrev på insugssidan som tillåter motorn att justera kamfasningen för att få lite snällare karaktär på låga varv och bättre avgasrening. Får ta och planera in ett byte av detta framöver... På onsdag blir det banpremiär med fransosen! _________________ C.a.l.l.e K.l.a.n.g | Kör Golf GTI MK7 |
||
Gött att det löste sig, en jävla tur att du bytte då kan jag säga. När drivremmen går brukar den trassla in sig och ta med sig kamremmen i fallet Dubbla kattarna är för att få hyggligt flöde trotts standardkattar. Lycka till med körningen |
||
kul med fler renaulter . Sporten är prisvärd nu och redan orginal är det en kul bil.
Hade en likadan för några år sedan även denna med aluminiumhuv kanske är den du har. http://www.garaget.org/?car=132458 _________________ Hälsningar Magnus Janard Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT Brummar det så är det kul ! |
||
Då var man precis hemkommen från mittsverigebanan. Det blev nog en 15 varv totalt ikväll, första gången jag fick prova Clion på bana. Jag är imponerad av hur fint den går orginal när det svänger lite. Bromsarna tog fint hela tiden och inte tendenser till fade, däcken greppade också överraskande bra och det var enkelt att hantera dem på gränsen. Efter lite googlande så verkar det som att Hankook RS-2 ska vara relativt bra på bana för att vara ett gatdäck. Ser ingen anledning att byta ut varken däck eller bromsar i förtid, tjänar nog mer på att trimma in föraren i bilen!
Det verkade även som att publiken tyckte att det såg kul ut när man kom på 3 hjul genom kurvorna i hasorna på en Boxster S Det rullade även några riktigt fina M3or på banan ikväll, med stora JAWS klistermärken _________________ C.a.l.l.e K.l.a.n.g | Kör Golf GTI MK7 |
||
Ikväll blev det byte av tändstift, det visade sig att det var behövligt. Några av stiften var inte så fräscha och tomgången blev bättre efter bytet. Men jag gjorde även rent alla givare och kontakter runt insuget så det kan också ha ett finger med i spelet.
Jag passade även på att montera en isolerande packning mellan den övre halvan av insuget och den undre. Planen var att porta insuget när det ändå var bortplockat. Men när jag måttade upp hålen mot packningarna så var det väldigt fint från början. http://www.youtube.com/watch?v=vEJhl Ett av de första varven för min del, bromsar tyvärr bort mig efter en stund. Blir osäker på greppet och vågar inte styra in ordentligt (fast med facit i hand hade det inte varit några problem alls). _________________ C.a.l.l.e K.l.a.n.g | Kör Golf GTI MK7 |
||
Kul med Clio på Mittsverigebanan.
Kör ni alltid med "Konsumparkeringen" på rakan på onsdagskörningarna? För lite inspiration en länk till en skakig handhållen Cliofilm från Mittsverigebanan från 2005: http://www.youtube.com/watch?v=U6KNo |
||
Ja, de gånger jag har varit där kör de med avstickaren på rakan. Det är väl för att undvika bilar i sandfållan längst ner kan jag tänka mig Har faktiskt lyckats leta upp den tidigare, alltid kul att se film från en bana man själv har kört på. Du har inga delar liggandes som på passar på en Clio? Eller du kanske skickade med allt? _________________ C.a.l.l.e K.l.a.n.g | Kör Golf GTI MK7 |
||
Har blivit lite allmän service sista dagarna, nya skivor och belägg fram och bak är nu monterade. Bytte även mittersta upphängningen till avgassystemet som sjöng på sista versen.
Blev ett kit från k-tec racing: Bak ABS-krans, hjullager, skiva och belägg för 150£. Beläggen kanske inte är de bästa, men tar de slut fort slänger jag på DS2500 istället. Fram Skivor och belägg, 118£. Samma sak här, är beläggen dåliga slänger jag på DS2500 belägg istället. Fick även med nya uppgraderade motorfästen i leveransen från K-Tec Racing, men det blir nog först nästa vecka jag monterar dem. Ska försöka få en tid så fort som möjligt för en hjulinställning då den verkligen verkar vara tokigt ställd nu, drar väldigt till höger. EDIT: Nu är en hjulinställning gjord, efter en liten liten justering av toe out så försvann fenomenet med att den drog till höger vid inbromsning. Bara motorfästen och AC kompressorn kvar nu _________________ C.a.l.l.e K.l.a.n.g | Kör Golf GTI MK7 |
||
Idag monterades två av tre motorfästen, det som kvarstår nu är det undre växellådsfästet.
Glömde i min iver att fota det övre växellådsfästet, men det blev en väldigt stor skillnad. Mycket skönare att växla snabbt nu, trots att det undre växellådsfästet inte kommit på plats än. _________________ C.a.l.l.e K.l.a.n.g | Kör Golf GTI MK7 |
||
Mycket bra investering, det blir verkligen som natt och dag. Det kanske det blir med fräscha orginalgrejer också, men jag tror de här håller längre. Dagen har spenderats med att byta ac-kompressor som var helt slut i lagren, bytte även generatorn då rullen var väldigt risig. Imorgon ska undra motorfästet bytas ut, ny bromsvätska (ATE Super Racing Blue), se över en drivknutsdamask som sitter lite dåligt. När jag bromsar till första gången så drar bilen kraftigt till höger, om jag släpper upp och bromsar på nytt så drar den inget alls. Kärvande kolv i bromsok eller luft i bromsledningarna? _________________ C.a.l.l.e K.l.a.n.g | Kör Golf GTI MK7 |
||
Idag byttes det undre motorfästet:
Bortplockat motorfäste, lite rostig subframe: Gamla bussningar: Rätt slitna, kunde enkelt röra hylsan i mitten med tummen och pekfingret. Fräscha grejer monterade i fästet: Monterat på bilen Lite bilder på skivorna jag monterade förra veckan: Jag märkte stor skillnad när jag bytte de övre motorfästena, men störst skillnad blev det helt klart av att byta det undre. Nu går växlingarna verkligen tajt, inte en tillstymmelse till flex när man släpper av gasen eller trycker på. Mycket nice! _________________ C.a.l.l.e K.l.a.n.g | Kör Golf GTI MK7 |
||
Här jobbas det på.... skoj! har du kollat så att glidpinnarna är frächa. Om det är slitet eller att de inte är smorda så kan det bli sådär _________________ Hälsningar Magnus Janard Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT Brummar det så är det kul ! |
||
Ja, det har hänt en del med den på sistone. Men nu har den börjat gå på tre burkar, misstänker tändmodulen eller tändkablarna. Ska beställa en ny imorgon.
Ska riva isär bromsarna och ta en titt på glidpinnarna! _________________ C.a.l.l.e K.l.a.n.g | Kör Golf GTI MK7 |
||
Våra race- och banåkarbilar Renault Clio Sport 2.0 16V 2001 | 1, 2 >> 13970 besök totalt |