Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Att ha räcern på släp....?
<<   1, 2, 3
18 besök senaste veckan (64316 totalt)
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Magnus L skrev:
Kunta skrev:
Bra tips, nu har man lärt sig något nyttigt.
Frågan är hur ni spänner fast om inte runt hjulen? (avfjädrade)


Hjulen är ju de enda delarna på bilen som inte är avfjädrade.

avfjädrad är ju samma som fjädrad, motsatsen till ofjädrad....


och yttre delarna av länkarmar/spindeln och drivaxlar

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Eric Josefsson skrev:
Magnus L skrev:
Kunta skrev:
Bra tips, nu har man lärt sig något nyttigt.
Frågan är hur ni spänner fast om inte runt hjulen? (avfjädrade)


Hjulen är ju de enda delarna på bilen som inte är avfjädrade.

avfjädrad är ju samma som fjädrad, motsatsen till ofjädrad....


och yttre delarna av länkarmar/spindeln och drivaxlar


och på min sjua, hela den tunga bakaxeln.....

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444


Trådstartare
Täntke jag kunde komma med lite uppdatering här, då det var jag som startade tråden...

Går just nu en intensivkurs för BE-körkort, och igår började vi med själva släpet och last etc...

Lägger in en dålig bild på hur det SKA se ut angående surrning av bil på släp:



Spännbandet ska läggas i en ögla över däcket ( hur fasen det nu ska gå till, jag som inte ens får imellan ett lillfinger.....) och sedan dras rakt ner. Spännbanden MÅSTE vara CE märkta för att försäkringar ska gälla.

Man måste använda klossar som är minst 1/3 höga av däckets höjd, det ska finnas minst totalt 4 klossar, 2 framför bilen och 2 bakom bilen.

Man ska dessutom ha någon form av klossar mellan hjulet och släpets ytterkant.......


Jag har band från både Feltema och Clas ohlsson, inga av dom är CE-märkta, har något ett tips på vart man kan köpa CE-märkta band ?

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078



Här ser man ett exempel på hur man kan använda spännband.


_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
pålsson
Sollentuna
Här sen Jan 2004
Inlägg: 394



Man kan inte vara nog ordentlig och försiktig när det gäller tung och hög last på släp! Hämtade en Volvo 240 i Dalarna och drog hem den med en 740 på ett enaxlat släp för några år sen och var lite slarvig. Både med tillåten lastvikt, totalvikt och med hur man ska lasta... Det var väldigt nära att sluta i diket. Upp till 70 km/t gick det bra, när vi rullade på utför en backe i uppåt 80 km/t började WOBBLET! Släpet började svänga hit och dit, först lite sen värre och värre. Vi skrek ikapp i dragbilen och var nära att tvärbromsa när bakdelen på 740:n började svänga själv från höger till vänster, och när vägrenen tog slut togs ett snabbt beslut: -BROMSA INTE! SLÄPP GASEN OCH STYR!
Med motorbroms och tidsfaktorn reddes situationen ut, men det var riktigt ruskigt! Vi stannade och lastade om så att kultrycket ökade från uppskattningsvis 25kg till ca 100kg... Drog åt spännbanden och fortsatte tryggt.
Nu ser jag till att alltid hyra tvåaxlade boogiesläp och att ha rätt kultryck!

_________________
Nüburgare und BMW-fahrer
Pål Pålsson Körlinge
Citera
Opeltok
Regnets huvudstad, dvs. Borås
Här sen Maj 2005
Inlägg: 94



Tror att spännbanden som finns hos Volvo och Scania är CE-märkta.

_________________
Opeltok/Jonas Schiller

Min älskade Polo, jag saknar dig så!!
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1542



Bistec skrev:
Täntke jag kunde komma med lite uppdatering här, då det var jag som startade tråden...

Går just nu en intensivkurs för BE-körkort, och igår började vi med själva släpet och last etc...
Jag har funderat på att ta BE-kort men det har inte blivit av.
Hur lång tid tar din intensivkurs?
Är det både teori och praktik?
Vad ligger kostnaden på ungefär?

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Vi pratar ju om att man bara ska spänna i hjulen för att karrosen ska förbli fjädrad i förhållande till släpet, bör man köra på mjukare chassisättning då för att den ska "fjädra fritt" eller ska den vara lite hårdare ändå för att slippa att bilen "gungar" på släpet?
Har lite svårt att föreställa mig vad som händer med en fjädrad massa på ett släp.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7290



Westfield skrev:
Pär Hansson skrev:
Westfield skrev:
.......

OK...det är möjligt, de släp jag använt har varit hyffsat stumma...men hursomhelst, lägger du ett kryss runt ekrarna så kan det glida. Däcket ger däremot massor av härlig friktion mot bandet och är det dessytin bra uppvärmt, direkt från banan upp på trailern och spänn fast, har jag upplevt att bandet nästan klistrats fast på däcksytan.

Jag skulle iafl inte lita på "kryss genom ekrarna".
Mina släp har också varit mycket styva. Flexibiliteten jag refererar till är den hos däcken. Även om du fäster spännbanden i fälgen (beskrivningen "kryss genom ekrarna" vet jag inte om jag förstår riktigt.....) så trycker du ihop däcket genom kontaktytan såpass att du inte behöver uppleva slappnande spännband. Jag har inte upplevt det iaf.


Hm ja, det tänkte jag inte på. Jag ska rita en liten skiss efter helgen på vad jag menar med "kryss genom fälgen" så kommer ni haja vad jag menar som "osäkert".
Påminner Westfield. Nu är det väl en akademisk fundering, men jag fick chansen att testa 'slingan runt däcket' igen häromsistens. Slackade mer vid första omspänningen iofs, men sen funkade det väl nästan lika bra i bruksstadiet som 'kryss genom fälgen'.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
andreasgustavsson
Åtvidaberg
Här sen Maj 2009
Inlägg: 73



Såg att någon i början skrev att en växel ska ligga i på den bilen man har på släpet.
Detta är dock fel, kan leda till ett kuggen i växellådan blir dåliga.. Så nej ingen växel i.

_________________
Andreas Gustavsson
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18644



andreasgustavsson skrev:
Såg att någon i början skrev att en växel ska ligga i på den bilen man har på släpet.
Detta är dock fel, kan leda till ett kuggen i växellådan blir dåliga.. Så nej ingen växel i.


Källhänvisning på det tack.

För mig är det där rent struntprat.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
andreasgustavsson
Åtvidaberg
Här sen Maj 2009
Inlägg: 73



Hum vid närmare eftertanke så var det såhär.. Man ska inte ha parkering i när man kör en bil på släp som är automat. Utan man ska istället lägga i neutralen. För automatlådorna mår inte bra utav det.
Så jag ber om ursäkt för mitt förra inlägg :P

_________________
Andreas Gustavsson
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7290



Det verkar förekomma märkligt mycket "svartkonst" inom det här med att surra bilen på släpet. Eftersom det inte kom något svar på min förra fråga, sticker jag härmed ut hakan, nacken och om det behövs fotlederna och påstår:

Det där med att man måste surra runt däcken är en tumregel som springer ur att man inte sett den totala bilden. Att spännbanden sjunker ned i däcken om man spänner dem över dem är enkelt att se. Man behöver eftergivlighet i surrningen, ergo: man måste spänna över däcken.

Jag är dock inte ensam om att erfara att elasticiteten i däckkontaktyta-släpdurk är fullt tillräcklig för att motverka eventuellt slack. En elasticitet som det krävs aningen mer abstrakt tänkande för att uppskatta.

För mig har den aldrig svikit. Inte heller har korset genom fälgen någonsin svikit. Har kört åtminstone 55 mil utan behov av eftersträckning.

Vad kan det bero på, då? Tjae, kombination med blockning av hjulen? Noggrannhet vid surrningen?

Fotknölarna är anlagda för sågning!

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493



Att lasta bil på släp är en sak.

Men att lasta hoj är fan omöjligt. Skiten välter ju fan vad man än gör

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
chrillej82
Järfälla/Stockholm
Här sen Apr 2011
Inlägg: 495



uppar denna tråd lite. Posta gärna lite bilder på hur ni surrar fast era bilar på bilsläpet?

Jag behöver lite tips...

mvh//

_________________
Christian Johansson
- E46 318i -99
- E30 320i Touring -89 (SÅLD!)
- E21 318i -83 (SÅLD!)
- E28 528 -87 (SKROTAD!)
- E30 325 -88 (SÅLD!)
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217



ok, en bild på korset genom fälgen.

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
Sparade trådar/FAQ
Att ha räcern på släp....?
<<   1, 2, 3
18 besök senaste veckan (64316 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande