Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Gelleråsen | 1, 2, 3, 4, 5 >> 13 besök senaste veckan (68707 totalt) |
Här kan ni diskutera hur man lämpligast tar sig runt Gelleråsen, varvtider, hur fel jag har i min spårvalsbeskrivning https://rejsa.nu/bana_info.asp?gelle
_________________ Magnus Thomé |
||
Tänkte höra om det är någon som märkt vilket sätt som går snabbast ut ur ejes.
Själv "smyger" jag ut längs med högerkanten, med så lite hjulspinn som möjligt. Jag tycker de flesta verkar satsa hårdare igenom hela kurvan, men utan att tjäna tid. om det nu är så att det går exakt (?) lika fort, borde man inte satsa på den kortare vägen (man borde ju spara på både bil och däck på så sätt). Återigen kan jag tänka mig att det snålare spåret passar framhjulsdrivnabilar bättre än de som driver där bak. _________________ Anders Egeland - avdankad racerchaufför Kör mest barnvagn och mtb nu för tiden. |
||
Gröna istället för blåa? Gröna ska väl vara lite mer för FWD som du säger? Det är svårt att låta bli att ha kul i den böjen med RWD.... men det går ju knappast fortare lite på tvären _________________ Magnus Thomé |
||
Jag kör enligt det blå spåret i Ejes kurva och behåller 3:ans växel trots att min bil är helt "död" vid det varvtalet och smyger in i böjen.
Sedan ger jag gas tidigt och har fullt turbotryck strax innan punkt 16. Detta ger en mjukare och lättare körstil med min bil, om jag går ned på 2:ans växel svarar får jag en snabbare utgång ur kurvan (vid punkt 14) men man då riskerar jag hjulspinn. osäker på vilken metod som gå fortast då jag bara kört banan 1 gång och inte tagit några sektionstider. Jag tror att tekniken gällande denna kurva kan variera stort beroende på bil samt körstil? Rikard _________________ Rikard Sjöholm (fd Svensson) |
||
Hihi, en riktigt rolig bana! Körde där 13juni med PSC och fick en bästa tid på 1.27.7xx (taget med en mobil ). Längtar nu till 22/7 då jag ska köra igen Då med Tony Ring som instruktör, då bör man ju kapa minst 5s
Nä men nu när väghållningen är uppgraderad och motorn går som den ska hoppas jag på en 1.25-tid Vad har ni för tider med era bilar? _________________ Rachid Rachid |
||
Kommer att köra på Gelleråsen för första gången nu i helgen
Är det något särskilt man ska tänka på? någon kurva som är extra lurig? _________________ Carl Arwidsson Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering |
||
Trösen!! Ta det lungt här i början... tänk på att apex ligger sent i kurvan, annars kommer du hamna bland leca kulorna... _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||
Sitter och funderar på om det har ramlat bort nån spårvalsbeskrivning eller liknande här, vad beyder de olika kurvornas färger? RWD/FWD/stark/svag?
Har det aldrig funnits nån beskrivning som går från punkt till punkt (siffra) vill minnas att det diskuterats spårval genom Esset t ex men kan inte hitta nåt nu. Körning/tävling på Söndag, dags att börja plugga. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Kan det varit bl.a. i denna tråden?
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php |
||
Dags att dra mitt spår till stacken då...
Rakan och trösen är väl inte så mycket att orda om, trean genom trösen och definitivt viktigare att hitta tempo/spår genom Trösen än att bromsa senast, rätt spår ger nästan en rälskänsla, grymt bett. Kör mera det gröna spåret med en dutt på bromsen mot punkt fem, viktigt att få ett mjukt spår in mot punkt 7 annars är det lätt att få bromsande sladd vid turn-in, blev en hel del körning på curbsen här dock bör man följa högerkanten för bättre linje genom vänstern. Spåret mellan punkt 8, 9 och 10 är otroligt viktigt för att få farten med sig mot Ejes, svänger man in för tidigt här så är man rökt. Trean genom Esset förresten, varvar ur den bort mot Eje med troligt övervarv innan inbromsning Viktigt att komma ut ordentligt mot punkt 12 så man verkligen bromsar rakt, jag bromsar precis i början på uppförsbacken och återigen är det bättre att komma in kontrollerat i högern än att bromsa sent, nedväxling till tvåan innan kurvan och jag följer det blåa spåret, uppväxling till trean strax innan apex vid 17. Hårnålen... bromsa i tid, kanten till höger är lurig och det är lätt att ramla av till höger vid inbromsning, ner på tvåan, sen apex gör att man går rakare över "kanten" i banans mitt i utgången och slipper grepproblem. Håll in vid 23, släpp inte ut bilen i utgången. Jag duttar bromsen innan insvängning mot punkt 25 och trailar mot 26 men släpper aldrig ut ända ut till kanten utan söker mig in mot curben på högersidan och tangerar där samtidigt som jag går på gas (fullt) och släpper ut bilen mot curben vid depåinfarten och fullt ut på rakan. Repetera... _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Någon som läst/hört något om trösen? Det ryktades(?) ju om att det skulle byggas om så att man fick mera avåkningszon..
Själv gillade jag verkligen den kurvan, men det är väl mycket bättre och tryggare att ha marginaler.. _________________ Rachid Rachid |
||
Var där förra helgen. De har schaktat bort en massa massa.
och stakat ut den nya svängen, ser ut att bli klurig. Men jag tror att esset kommer bli lite väl långsamt, men det vet man ju inte förän man provat. _________________ Anders Egeland - avdankad racerchaufför Kör mest barnvagn och mtb nu för tiden. |
||
Finns det någon skiss på nya sträckningen som man kan kika på... *nyfiken* |
||
Inte alls som jag hade fått för mig... Nya trösen ser ju ut att bli snabbare... En tröst är ju att rakan blir lite kortare.. |
||
När dom ändå jobbar på med banan kan dom ju lägga igen det gupp som är i utgången av Depåkurvan..min grabb fick styrvobbel på racerhojen ut på rakan pga det och drog in i armcoräcket i typ 200 blås..tydligen inte första MC-olyckan heller pga det guppet >
Ursäkta off Topic..men när ändå drevet går såå.. _________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport |
||
Shit...
En jävulssnabb kurva efter långa rakan, upplagt för omkörningar och avåkningar. Hoppas bara dom gör den rejält bred så det får plats några bilar i/på bredd. Är det ingen som bor i krokarna som känner för att sticka dit och plåta lite? Hoppas detta betyder att de plöjer ner lite stålar i banan, tänk om det blir vettiga curbs i alla kurvor och kanske lite bättre kringutrustning! _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
|
||
Jag tog några bilder på nya Trösen häromdagen. Jag trodde att nya kurvan skulle börja betydligt tidigare, men den är alltså belägen alldeles innan den gamla kurvan. Den nya varianten består av en "nittiogradare" följd av en mellanliggande kort raka och ytterligare en böj ganska nära ingången till esset. Gamla sträckningen tjänstgör som escape route om man bromsar på sig och missar nya kurvan. Efter nya kombinationen känns det lite annorlunda iom att man kommer så direkt fram till esset, spåret in i den kombinationen blir lite ovant. Det kändes f.ö. redigt halt med Smurf-Porschen på den nya asfalten. Slutsats, kan nog bli ganska bra när man vant sig... Nya "första" kurvan från fel håll. Första kurvan från innerplan. (Ingången till gamla Trösen i bakgrunden) Från första mot andra kurvan. Samma plats som ovan fast lite annan vinkel. Mot kurva 2. Kurva 2 mot esset. Utgången från gamla Trösen till vänster. I brist på DV-kamera rafsade Nicke i all hast ihop en gif-animation som visar lite hur det ser ut. (Ursäkta halvdassig kvalitet) |
||
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Gelleråsen | 1, 2, 3, 4, 5 >> 13 besök senaste veckan (68707 totalt) |