Allt Nytt      Kalender      Racerbanor      Arrangörer      Forum     Varvtider/Loggar
Info om banträffar - Sitt rätt!  
Det låter kanske löjligt men det här är basen för att det ska fungera ute på banan. Du kör nämligen med rumpan! Eller för att vara lite tydligare, du känner en stor procent av hur bilen beter sig med ditt ryggslut.
Justera stolen  
Börja med att justera stolen så att du är lagom nära ratten. För att hitta rätt läge gör du så här: Sätt dina axlar tydligt mot stolens ryggstöd, ha ena armen rak och lägg handen ovanpå ratten. Då ska du precis, men inte med någon extra marginal, kunna vika ner handen på andra sidan ratten. Dvs din handled ska landa uppe på rattkransen i det här "testet". När du sen håller i ratten normalt så får du då precis lagom böjda armar.

Justera även stolen så att du kan trycka ner alla pedalerna helt med böjda ben och ditt ryggslut tydligt tryckt mot stolsryggen. Till sist, se till att du kan sätta din vänster fot till vänster om kopplingspedalen och med böjt ben ta spjärn och trycka kroppen bakåt så att du sitter fast ordentligt i sätet. Nu börjar det likna nåt!!
Ratten  
Håll aldrig i dig i ratten! Den är ett verktyg och inte ett handtag. Du ska ha ett lätt men bestämt grepp om den för att styra samt känna signalerna du får i den från bilen. Inget annat. Lämpligt är ett kvart i tre grepp där du inte griper med tummarna om rattkransen utan låter de peka rakt upp.

Och nu till något väldigt viktigt, skjut ratten ifrån dig när du ska vrida på den! Dvs för att svänga höger, skjut ifrån med vänster hand. Svänga vänster, skjut ifrån med höger hand. Dra aldrig i ratten! Delvis är det här för att det hjälper dig att sitta med ryggen tryckt mot stolsryggen, delvis för att du har mycket bättre kontroll över dina rattrörelser på det här sättet.

Till slut brukar jag spänna rullbältet allt jag kan och avsluta med ett ryck så att det låser fast sig i det läget. Det hjälper till oerhört mycket så att jag kan ha ett lätt handlag med ratten eftersom jag inte behöver hålla emot mig tex när jag bromsar eller svänger.

Nu ska du ha bra rörelsefrihet för både fötter, armar och händer samtidigt som du ser till att ha hela ryggen och rumpan tryckt mot stolen så att du tydligt kan känna av alla småsignaler bilen kan ge dig om vad den håller på med.
Slutkontrollen  
Om vi förutsätter att du har stolen rätt inställd, kör den här checklistan innan du åker ut på banan:

    - Ta ett djupt andetag och slappna av!
    - Håller jag i ratten avslappnat men bestämt?
    - Inte spänd i armar, händer eller någon annanstans?
    - Hela ryggen och rumpan tryckt ordentligt mot stolsryggen?
    - Vänster fot i "tryck-kroppen-bakåt-läge" när jag inte använder den till kopplingen?
    - Känn efter att du inte sitter och är spänd någonstans i kroppen!
    - Andas normalt. Lätt o glömma ute på banan, hehe!

När du är ute och kör så är det en bra ide att gå igenom checklistan igen när du kommer ut på en raksträcka och får en liten kort paus.


MVH
Magnus Thomé
 
Rejsa.nu   -   Turn in, Apex, Flat out!