Allt Nytt      Kalender      Racerbanor      Arrangörer      Forum     Varvtider/Loggar
Info om banträffar - Försäkring  
Gäller min vanliga försäkring när jag kör på banträff?
Allmänt om försäkring och banträffar  

Uppdatering (2010)
https://lagen.nu/dom/rh/2009:95



Uppdatering (2004-01)
Det är viktigt att skilja på trafikförsäkring (tredje man, personskada) och vagnskada (den egna bilen). BMW Sport Club (www.bmwsc.com) har gjort en ordentlig utredning av frågan utifrån klubbperspektiv. Extremt intressant läsning https://www.bmwsc.com/docs/bmwsc_policy_gatbilar.htm





Det finns tyvärr inget enkelt svar på den här frågan. Med de flesta bolag ska försäkringen vara giltig om det gäller förarträning och inte tävling eller träning under tävlingsliknande former. Men det skiljer en del mellan olika bolag!
Det som du bör tänka på är att det inte bara är din egen (eller annans) bil som kan råka ut för någonting. Betydligt värre är personskada. På annan förare, funktionär, publik eller dig själv. Denna typ av skador kan vara enormt dyra!

Så som grund kan man säga att det är viktigt att det faktiskt är fråga om förarträning, dvs att arrangören har kunniga instruktörer på plats, att man har genomgång med alla förare där mötet innehåller en informerande "utbildande" del osv. En stor fördel är återkommande väl fungerande arrangemang som hålls av en seriös förening. Porscheklubben ska enligt uppgift inte ha haft några problem med försäkringsfrågan. Men att privat hyra en bana och ha bankörning är däremot något bolagen ser betydligt mer negativt på i sin bedömning om försäkringen gäller.

om det under träffen är någon typ av tidtagning, tex slalom, så kan du räkna med att försäkringen inte gäller under de övningarna. Men å andra sidan är risken väldigt liten att något händer under en slalom förutsatt att banan är lagd med omsorg om säkerheten. Dels bör det vara gott om utrymme och marginaler på rätt ställen och slalomen bör vara lagd så att hastigheten aldrig blir speciellt hög.

observera att under arrangemang som går under Svenska Bilsportsförbundets (SBF) regler löser men en licens som inehåller försäkringsskydd för personskada. Dock ej sakskada.

En bra ide är att kontakta bolaget i förväg och få ett besked men räkna inte med ett snabbt ja. När du får ett ja, be om det skriftligt. Hitills har jag aldrig hört om någon som fått ett tydligt och vattentätt skriftligt besked (se intyg från Folksam längre ner på den här sidan).

Det finns några fall med olyckor, bl.a en viltolycka på Kinnekulle och en bil som fick sladd och backade av banan som togs hand av försäkringsbolaget. Det finns även fall där försäkringsbolaget nekat ersättning. Man ska inte blir förvånad om bolaget tar strid om frågan, men det gäller ju även om du råkat ut för någonting på vägen till jobbet!
Ajabajasaker!  
Några saker som gör att försäkringen absolut INTE gäller:
  • Slicks (ja hela bilen måste vara i godkänt skick för gatan försås)
  • Tidtagning
  • Tävling på något sätt öht
  • Tävlingsbilar (dvs oreggade bilar) på banan samtidigt
  • "oaktsamhet" bör man alltid se upp med.... vad det nu egentligen innebär....
  • Men man vet aldrig....  
    Ett inlägg hämtat från forumet (tack för infot Tommy!) Länsförsäkringar har vid ett tillfälle nekat ersättning genom att hänvisa till Trafikskadelagen paragraf 1§ punkt 2. Här är ett utdrag:

    Citat:
    ============================
    Trafikskadelag (1975:1410)
    Ändring införd: t.o.m. SFS 1999:266

    Inledande bestämmelser

    1 § Denna lag gäller trafikförsäkring för motordrivet fordon och ersättning
    från trafikförsäkring för skada i följd av trafik med motordrivet fordon
    (trafikskadeersättning). Lagen tillämpas dock ej på

    1. motordrivet fordon som är avsett att föras av gående,

    2. motordrivet fordon när det användes för tävling, träning, övningskörning,
    uppvisning eller liknande ändamål inom inhägnat tävlingsområde,

    3. motorredskap med en tjänstevikt av högst 2 000 kg som är inrättat huvud-
    sakligen som arbetsredskap och som varken är eller bör vara registrerat i
    bilregistret.

    Har till motordrivet fordon som omfattas av lagen kopplats fordon av annat
    slag, tillämpas lagens bestämmelser om skada i följd av trafik med
    motordrivet fordon på fordonskombinationen i dess helhet. Lag 1989:701
    (1990:1198).
    ============================


    Enligt Länsförsäkringar gäller inte försäkringen pga den här lagen. LF har endast med biten om tävling eller träning inför tävling i sina egna försäkringsvikkor som du får men de kan använda den ovanstående generella trafikskadelagen.

    Vad som är centralt och juridiskt korrekt är att trafikförsäkringen (dvs för skador på andra bilar, personskador på tredje person) INTE gäller så fort du är på ett inhängnat tävlingsområde. Exakt vad ett inhängnat tävlingsområde är inte alltid solklart uppenbart, Kinnekulle är det absolut. Nürburgring på turistkörning är det inte enligt en uppmärksammad dom häromåret. Trafikskadelagen som sköter allt om den allmänna trafikförsäkringen som gäller överallt utom på inhängnat tävlingsområde där så kallad motortävlingsförsäkring måste införskaffas, det är det man får via SBF och SMA. Intressant i sammmanhanget är:

    - det spelar ingen roll om man kör runt med veteranbilar från 20-talet i 30km/t eller vad man gör. Det spelar ingen roll om man noga tagit bort alla tävlingsmoment, det spelar ingen roll om det bara är försiktig övningskörning. Förflyttar sig bilar ÖHT inom inhängnat tävlingsområde så måste, om man ska följa lagen till punkt och pricka, arrangören ha en motortävlingsförsäkring.

    - detta ovan gäller alltså trafikförsäkrignsdelen, dvs om du råkar skada någon annan, där måste du skaffa en annan försäkring helt enkelt. Men otroligt nog så med resten av din försäkring, dvs vagnskada osv faller inte bort pga av hur lagen är skriven, resten av försäkringen hänger på hur ditt försäkringsbolag har formulerat sig, dvs det baseras på hur det är formulerat i dina försäkringsvillkor.

    Det här är ju lite absurt att den grundläggande trafikförsäkringen försvinner direkt utan snack. Men resten av dina försäkringsdelar är lite luddigt frågetecken kring beroende på bolag, hur villkoren är fomulerade och lite på bolagets lust med goodwill eller inte. På den delen av försäkringen brukar man ha i villkoren att den inte gäller "under hastighetskörning under tävlingslikande former" eller liknande. Utrymme för tvistande alltså.

    Vissa klubbar/arrangörer har samarbete med försäkringsbolag där man i utbyte av att arrangören har ett nogrannt framtaget träffupplägg ur säkerhetssynpunkt i gengäld får fullständigt försäkringsskydd från försäkringsbolaget. Det är ett privilegium som måste tas om hand noga!



  • Positivt intyg från Folksam när det gäller förarträning


    Läs mera från diskussioner i ämnet i forumet:

  • Försäkringsfrågor
  • Försäkringsfrågor
  • Försäkringsfrågor
  • Försäkringsfrågor
  • Försäkringsfrågor
  • Försäkringsfrågor
  • Försäkringsfrågor
  •  
    Rejsa.nu   -   Turn in, Apex, Flat out!